Hyundai i30 z niezwykle bogatym wyposażeniem

Samochody z roku na rok stają coraz bezpieczniejsze. Niebagatelny wpływ na ten stan rzeczy ma rozwój aktywnych, elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Nie ma w więc zaskoczenia w tym, że nowy Hyundai i30, będzie mógł być w tym zakresie wyposażony znacznie lepiej od poprzednika.

Już w wyposażeniu standardowym wszystkich wersji znajdziemy m.in. system autonomicznego hamowania awaryjnego z systemem ostrzegania przed kolizją, system utrzymywania pasa ruchu, inteligentne światła drogowe, system kontroli poziomu uwagi kierowcy, a także automatyczne światła mijania, tempomat czy elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne oraz klimatyzację.

Jak działają najważniejsze nowe systemy? Przyjrzyjmy im się po kolei.

System autonomicznego hamowania (AEB) wykorzystuje radar i kamerę, a jego działania jest trójstopniowe. Układ najpierw ostrzega kierowcę wizualnie i akustycznie o ryzyku kolizji, a przy braku reakcji dozuje siłę hamowania zależnie od poziomu zagrożenia i maksymalnie ją zwiększa aby uniknąć kolizji, lub zminimalizować jej skutki, jeśli jest już nieunikniona.

Reklama

System uaktywnia się w przypadku wykrycia innego pojazdu przed samochodem podczas jazdy z prędkością powyżej 10 km/h. Należy on do seryjnego wyposażenia wszystkich odmian nowego i30, a opcjonalnie dostępna jest rozszerzona wersja tego systemu, wykrywająca także pieszych.

Nowością w samochodach Hyundaia jest funkcja kontroli poziomu uwagi kierowcy. System analizuje pewne parametry, jak np. kąt skrętu kierownicy, moment obrotowy kierownicy (czyli to, jak gwałtownie kierowca dokonuje korekty toru jazdy), położenie pojazdu na pasie ruchu i czas jazdy. Kierowca może również wyregulować pewne ustawienia, które decydują o czułości działania. Jeśli system wykryje cechy wskazujące na nieuważną jazdę, rozlega się sygnał, a na panelu tablicy wskaźników wyświetlany jest odpowiedni komunikat.

System utrzymywania pasa ruchu (LKAS) działa powyżej 60 km/h i ostrzega kierowcę przed niezamierzonym opuszczeniem pasa (np. na skutek zaśnięcia). System ostrzega kierowcę dźwiękowo i wizualnie, a w razie potrzeby koryguje tor jazdy i pomaga kierowcy wyjść z niebezpiecznej sytuacji.

System HBA (inteligentne światła drogowe) zwalnia kierowcę z często uciążliwego włączania i wyłączania świateł długich. System wykrywa samochody nadjeżdżające z przeciwka oraz jadące tym samym pasem ruchu i w razie potrzeby zmienia światła drogowe na mijania, aby nie oślepiać innych kierowców. Gdy nie są wykrywane żadne pojazdy, system automatycznie uaktywnia z powrotem światła drogowe.

Ponadto w zależności od wersji wyposażeniowej, w standardzie lub opcji znajdziemy kolejne systemy bezpieczeństwa. Przykładem może być system SLIF, który rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości na podstawie obrazu z przedniej kamery i informacji z systemu nawigacyjnego oraz wyświetla ograniczenia prędkości w czasie rzeczywistym. Informacje są wyświetlane zarówno na wyświetlaczu systemu nawigacyjnego, jak i na zestawie wskaźników TFT między zegarami.

Kolejne dwa bardzo przydatne systemy, to układ monitorowania martwego pola BDS i ruchu poprzecznego RCTA. BSD przy pomocy radaru monitoruje obszar z tyłu pojazdu. W razie wykrycia innego pojazdu zapalają się lampki ostrzegawcze w zewnętrznych lusterkach. Jeśli kierowca włączy wtedy kierunkowskaz, emitowany jest sygnał akustyczny. Dotyczy to również sytuacji, w której podczas zmieniania pasa ruchu zostanie wykryty inny pojazd.

Wykorzystujący te same czujniki co BSD, system RCTA zmniejsza ryzyko zderzenia z innym pojazdem podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc parkingowych o ograniczonej widoczności. RCTA monitoruje obszar 180 stopni za samochodem i ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo o nadjeżdżających pojazdach.

Osoby często podróżujące autostradami docenią aktywny tempomat (ASCC). System wykorzystuje czujniki radarowe i umożliwia automatyczne utrzymywanie ustawionej prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu bez potrzeby naciskania pedału gazu i hamulca. Oznacza to, że w razie potrzeby samochód sam zwolni, a po zwolnieniu pasa ruchu, sam przyśpieszy do wcześniej zadanej prędkości. System działa przy prędkościach do 180 km/h.

Ponieważ nowy Hyundai i30 jest już standardowo znacznie lepiej wyposażony od poprzednika, producent zdecydował się wycofać z oferty podstawowe wersje Base i Classic. Obecnie cennik otwiera wersja Classic+, następnie dostępne są Comfort, Style i Premium.

Hyundai i30 Classic+ z benzynowym silnikiem 1.4 MPI o mocy 100 KM kosztuje 65 700 zł, a więc dokładnie tyle samo co poprzednia generacja tego modelu. Była to najchętniej do tej pory wybierana wersja Hyundaia i30, a teraz kierowcy dostaną w tej samej cenie samochody ze znacznie lepszym poziomem wyposażenia.

Wychodząc od wersji Classic+ dopłata do Comfort to 6 tys. zł, do Style - 11 tys. zł, a do Premium - 18 tys. zł.

Ponadto producent przygotował cały szereg pakietów wyposażeniowych. Np. pakiet "Business" obejmuje skórzaną kierownicę i gałkę lewarka skrzyni biegów, fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego oraz system Bluetooth, a kosztuje jedynie 1100 zł.

Hyundaia i30 Classic+ można zamówić również z silnikiem benzynowym 1.0 T-GDI o mocy 120 KM (72 200 zł) i wysokoprężnym 1.6 CRDI o mocy 95 KM (77 tys. zł) lub 110 KM (79 500 zł). Ta ostatnia wersja może być parowana z dwusprzęgłową przekładnią siedmiobiegową DCT (85 500 zł).

Najmocniejsze silniki dostępne są od wersji Comfort. Za auto z silnikiem 1.4 T-GDI o mocy 140 KM trzeba zapłacić 81 200 zł, a i30 z silnikiem 1.6 CRDI o mocy 136 wyceniono na 88 500 zł. W obu przypadkach dopłata do przekładni DCT wynosi 6 tys. zł.

Tekst powstał przy współpracy z firmą Hyundai

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy