Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

Śladami Bublewicza, Kuliga i Kajetanowicza. W ten weekend startuje 47. Rajd Świdnicki-Krause

Jedne z najbardziej kultowych odcinków specjalnych, które składają się na 47. Rajd Świdnicki-Krause, otworzą sezon w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.

Na załogi w rajdówkach sprzed lat czeka dziewięć prób sportowych o łącznej długości 119 km.

Legendy na legendarnych trasach


Rajd Świdnicki ma stałe miejsce w kalendarzu mistrzostw Polski od 1978 roku. Trudno sobie wyobrazić sezon bez ścigania na trasach w Górach Sowich. Do 2010 roku impreza rozgrywana była pod nazwą “Elmot" - od Zakładów Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Świdnicy. Zakład zamknięto w 2009 roku, dwa lata później zmieniła się nazwa imprezy, ale jej klimat i organizacja pozostają na najwyższym poziomie.

Rajd Świdnicki aż kipi historią. To tu po pięć razy zwyciężali Marian Bublewicz i Janusz Kulig, cztery zwycięstwa mają na swoim koncie Andrzej Koper i Kajetan Kajetanowicz. A to nazwiska, których nie tylko kibicom rajdowym, mówią wiele. Motul HRSMP dba o pamięć o historii rajdów, dlatego cieszy, że oprócz stawki współczesnych samochodów, aż 22 załogi w autach sprzed lat staną na starcie na świdnickim rynku.

Mistrzowie powracają

Jako pierwszy na trasę ruszą zwycięzcy zeszłorocznej historycznej klasyfikacji generalnej oraz mistrzowie Polski w kategorii FIA 3 - Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski, którzy będą się ścigać niesamowitym Porsche 911 SC. Nie zabraknie też mistrza silnie obsadzonej kategorii FIA 4 - Elefanta, który kolejny sezon będzie rywalizował w BMW 318is. Jednym z jego rywali będzie Filip Stopa, który w poprzednim sezonie wywalczył tytuł w PZM 5. Na tytuł liczą z pewnością Robert Luty, który rywalizuje w piekielnie mocnym Subaru Legacy, oraz Marek Suder w Fordzie Sierra Cosworth 4x4.

Na trasę wyruszy też najbardziej dostojna rajdówka - FSO Syrena 104 Tomasza Curyły, a także prawdziwe rajdowe legendy - Lancia Fulvia Coupe prowadzona przez Andrzeja Wodzińskiego, Saab 96 V4 Rally Pawła Hoffmana i Fiat 125p Piotra Kiepury. Cieszy też powrót po rocznej przerwie Artura Rowińskiego w Audi Quattro.

Patelnie walimskie stałym punktem programu


Dla uczestników Motul HRSMP 47. Rajd Świdnicki-Krause zacznie się w sobotę 27 kwietnia, o 15:30 od uroczystej ceremonii startu na rynku w Świdnicy. Następnie kierowcy zmierzą się z trzema odcinkami specjalnymi - dwukrotnie pojawią się na ulicach Świdnicy, a pomiędzy nimi będą ścigać się na trasie próby Rościszów - Walim (8,4 km).

W niedzielę do przejechania będą dwie pętle po trzy odcinki specjalne, a pierwsi
zawodnicy ruszą na trasę o godz. 9:27. W trakcie jednej sekcji załogi pokonają trzy oesy, w tym próbę Walim-Zagórze (18,2 km), która przebiega przez jeden z najbardziej charakterystycznych punktów na rajdowej mapie Polski, czyli legendarne już "patelnie walimskie". Przed godz. 13 historyczne rajdówki pojawią się w serwisie przy OSiR w Świdnicy, co będzie wyśmienitą okazją dla kibiców, by zobaczyć wszystkie samochody na raz, a nawet zamienić słowo z kierowcami i pilotami - pasjonatami rajdowej historii. Rajd zakończy ponowny przejazd odcinków specjalnych z pętli porannej, a ceremonia mety odbędzie się na świdnickim rynku o 17:20.

Informacje o cyklu

MOTUL Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości - pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90. W sezonie 2019 zaplanowano sześć rund, w tym po raz pierwszy - historyczne ściganie na szutrze podczas Rajdu Polski, czyli drugiego najstarszego rajdu samochodowego na świecie.

Reklama


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy