Audi Q4 e-tron concept - elektryczna przyszłość

Gwiazdą stoiska Audi na Geneva Motor Show jest koncepcyjne Audi Q4 e-tron – zapowiedź nowego kompaktowego SUVa z Ingolstadt.

Audi Q4 e-tron concept daje pogląd na to, jak wyglądać będzie piąty, seryjnie produkowany elektryczny samochód spod znaku czterech pierścieni. Model ten znajdzie się na rynku pod koniec roku 2020.

Koncepcyjne auto mierzy 4,59 m długości, 1,90 m szerokości i 1,61 m wysokości. Rozstaw osi to 2,77 m. Z racji tego, że w samochodzie tym nie ma tunelu środkowego, Q4 e-tron concept oferuje zarówno z przodu, jak i z tyłu bardzo dużo miejsca na nogi.

Dwa elektryczne silniki - po jednym na każdą z osi - dają 306 KM mocy systemowej. Samochód przyspiesza 0 do 100 km/h w zaledwie 6,3 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 180 km/h.

Reklama

Energia elektryczna magazynowana jest w baterii akumulatorów o pojemności 82 kWh. Zasięg auta - wg cyklu pomiarowego WLTP - wynosi aż 450 km. Audi Q4 e-tron concept bazuje na modularnej platformie dla aut elektrycznych (MEB). Oznacza to m.in., że akumulatory umieszczono na płasko w osobnym przedziale pod podłogą pasażerską. Ich doładowanie do 80 proc. pojemności zajmuje około 30 minut.

W większości przypadków Audi Q4 e-tron concept używa tylnego silnika elektrycznego - działającej permanentnie jednostki synchronicznej. Elektryczny motor tylnej osi generuje moc 204 KM i moment obrotowy 310 Nm. Silnik z przodu wytwarza 102 KM mocy i 150 Nm. Dzięki architekturze platformy MEB konstruktorom udało się osiągnąć idealny rozkład mas. Na każdą z osi przypada dokładnie po 50 proc. ciężaru pojazdu. Przednie zawieszenie Q4 e-tron concept to kolumny MacPhersona z adaptacyjnymi amortyzatorami. Z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe z osobno montowanymi sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami.

Elektryczna ofensywa Audi rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku, z chwilą światowej premiery w pełni elektrycznego SUVa - Audi e-tron. Do roku 2025, na najważniejszych światowych rynkach, firma oferować będzie aż dwanaście modeli z w pełni elektrycznym napędem, co powinno stanowić około jednej trzeciej wolumenu sprzedaży koncernu z Ingolstadt. Producent rozpoczął już sprzedaż Audi e-tron - pierwsze samochody trafią do klientów jeszcze przed końcem marca. W kolejnych miesiącach tego roku zaprezentowane będzie jeszcze Audi e-tron Sportback, a na chińskich drogach pojawi się Audi Q2L e-tron.

Prezentacja wersji produkcyjnej, stworzonego przez Audi Sport, czterodrzwiowego coupé Audi e-tron GT, planowana jest na drugą połowę roku 2020. W tym samym czasie zadebiutuje również produkcyjna odmiana Audi Q4 e-tron.


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy