70 lat szwajcarskich debiutów Porsche

Podczas targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show, otwartych dla zwiedzających w dniach 7-17 marca 2019 r., Porsche świętuje historyczny moment: dokładnie 70 lat temu w Genewie młodziutka wówczas marka po raz pierwszy zaprezentowała się międzynarodowej publiczności.

Ta spektakularna premiera była kontynuowana przez wszystkie kolejne dekady - w każdym przypadku z udziałem najbardziej sportowych modeli Porsche z danej epoki, zgodnie z tradycją, która trwa do dzisiaj. Aby uczcić 70. rocznicę swojego genewskiego debiutu, podczas tegorocznych targów producent samochodów sportowych zaprezentuje ósmą generację kultowego 911 w wersji Cabriolet. Obok odbędzie się światowa premiera modeli 718 Cayman T i 718 Boxster T.

70 lat temu, 17 marca 1949 r., na małym stoisku w głównej hali genewskich targów Porsche zaprezentowało modele 356 Coupé i 356 Cabriolet, pochodzące z seryjnej produkcji w Gmünd (Austria). Reakcje okazały się fantastyczne - oba samochody sportowe spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Pomyślna wystawa w Szwajcarii uchodzi za fundament późniejszego przełomu, za jaki uchodzą pierwsze seryjne produkty z Zuffenhausen: do 1965 r. zbudowano łącznie około 78 tysięcy egzemplarzy modelu 356.

Genewa Motor Show cieszy się reputacją największych targów motoryzacyjnych na świecie, a pozycja imprezy szczególnie umocniła się w latach 60. Każdego roku Porsche dołącza do wielu innych producentów, aby zaprezentować tu swoje czołowe rozwiązania. 55 lat temu swoją premierę w Genewie świętowało Porsche 904 Carrera GTS. Zaprojektowany przez Ferdinanda Alexandra Porsche sportowy wóz z umieszczonym centralnie silnikiem był przedmiotem ogromnego podziwu - i rzeczywiście nadal jest uważany za jeden z najpiękniejszych samochodów sportowych Porsche wszech czasów.

Także podczas salonu samochodowego w Genewie - w 1969 r. - swój debiut celebrowało Porsche 917. Wydział prasowy ogłosił wtedy, że ten najmocniejszy samochód wyścigowy swoich czasów był "jednym z najpoważniejszych konkurentów w tradycyjnych wyścigach długodystansowych". Dokładnie 50 lat później na ekspozycję w Porsche Museum trafia 917 z numerem podwozia 001, przywrócone do pierwotnego stanu z 1969 r.

Producent samochodów sportowych wybrał szwajcarskie targi także jako miejsce światowej premiery pierwszego 911 GT3. Porsche 911 GT3 z serii 996, w subtelnym kolorze arktycznego srebra i z reflektorami o kształcie "smażonego jajka", objawiło się tu przedstawicielom międzynarodowych mediów w 1999 r. Od 20 lat nazwa GT3 niezmiennie stanowi symbol legendy wśród samochodów sportowych.

Reklama

W 2014 r. Porsche świętowało swój powrót na wielką scenę sportów motorowych i globalną premierę - oczywiście w Genewie - Porsche 919 Hybrid, zaprojektowanego pod kątem rywalizacji w najwyższej kategorii LMP1 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC). Najsłynniejsza runda tej serii to 24-godzinny wyścig Le Mans. Uchwalone niedługo przedtem przepisy WEC wymagały zastosowania innowacyjnego napędu hybrydowego. 919 Hybrid, z mocą systemową na poziomie około 1000 KM, mogło pełnić również funkcję laboratorium badawczego dla rozwiązań technicznych stosowanych w przyszłych samochodach seryjnych. W latach 2015-2017 zespół LMP Porsche wraz z 919 Hybrid wywalczył trzy zwycięstwa z rzędu w generalnej klasyfikacji Le Mans, trzy mistrzostwa świata w klasyfikacji producentów oraz trzy mistrzostwa świata w tabeli kierowców.

Prototyp LMP1 wystąpił na genewskiej scenie w towarzystwie Porsche 911 RSR - najostrzejszej wyścigowej wersji ikony sportowych aut, rozwijającej moc około 470 KM. Dwie wyścigowe maszyny - 919 Hybrid i 911 RSR - wystartowały w różnych klasach mistrzostw WEC i sprawiły, że od 2014 r. byliśmy świadkami najbardziej rozbudowanego programu sportów motorowych w historii Porsche.

W 2018 r. Porsche wprowadziło dwie innowacje, które reprezentują główne założenia strategii produktowej firmy: 911 GT3 RS z wyścigowym podwoziem i 4-litrowym wysokoobrotowym, wolnossącym silnikiem o mocy 383 kW (520 PS) oraz koncepcyjne studium całkowicie elektrycznego pojazdu typu Cross Utility Vehicle (CUV). Do wyróżników tego prototypu należą: emocjonujący design z charakterystycznymi, off-roadowymi elementami, a także innowacyjna koncepcja wyświetlania i obsługi z ekranem dotykowym oraz kontrolą śledzenia oczu.

Przód Mission E Cross Turismo, z głębokim przetłoczeniem maski pomiędzy mocno zaokrąglonymi błotnikami, wizualnie wyraźnie nawiązuje do Porsche 911. Koncepcyjny, zdolny do jazdy pojazd o długości 4,95 m oferuje moc ponad 600 KM, ma napęd na wszystkie koła i jest spokrewniony ze studium Mission E, pokazanym podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2015 r. Jesienią 2018 r. rada nadzorcza Porsche AG postanowiła wprowadzić ten pojazde - jako model Taycan Cross Turismo - do seryjnej produkcji w zakładzie Zuffenhausen.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy