Skoda Fabia - model, który pokochali nie tylko Polacy

Fabia to jeden z najlepiej sprzedających się modeli Czeskiej marki. Choć nieco mniejsza niż auta kompaktowe, w świadomości klientów jest reprezentantem właśnie tego segmentu. Trudno się dziwić, już z chwilą premiery w 1999 roku Skoda swoje modele postanowiła wpychać między obowiązujące segmenty. Jak doszło do powstania hitu z Czech?

Fabia to jeden z najlepiej sprzedających się modeli Czeskiej marki. Choć nieco mniejsza niż auta kompaktowe, w świadomości klientów jest reprezentantem właśnie tego segmentu. Trudno się dziwić, już z chwilą premiery w 1999 roku Skoda swoje modele postanowiła wpychać między obowiązujące segmenty. Jak doszło do powstania hitu z Czech?

To była jedna z najlepszych inwestycji Volkswagena w historii. Niemcy w 1991 roku, jeszcze od Czechosłowacji, kupili 31 proc. akcji narodowego producenta samochodów - Skody. Firma wyniszczona gospodarką socjalistyczną chyliła się ku upadkowi, ale cały czas produkowała samochody. Marzył im się jednak powrót do lat świetności i stworzenie nowoczesnego i popularnego samochodu.

Przy zakupie Skody Niemcy rywalizowali m.in. z Francuzami. Ci też mieli chrapkę na koncern zza żelaznej kurtyny. VW przedstawił jednak lepsze gwarancje rozwoju firmy.  Kluczowym warunkiem przejęcia było zachowanie logo i nazwy Skoda oraz gigantyczne inwestycje w infrastrukturę. Fabrykę w Mlada Boleslav szybko zmodernizowano, wyposażono w nowoczesne maszyny, skomputeryzowano proces produkcji a także wybudowano nowe montownie. Na tym nie koniec, od razu inżynierowie rozpoczęli tworzenie nowego modelu. Mając do dyspozycji technologię VW szybko stworzono auto o nazwie Felicia.

Felicia

W 1995 roku zakończono produkcję modelu Favorit (powstało ponad milion egzemplarzy) i na poważnie rozpoczęła się dla Skody nowa era. Zapoczątkowała ją Skoda Felicia.

Następca popularnej "Favoritki" był produkowany aż w pięciu wersjach nadwozia: hatchback, Combi, Pick-up, Vanplus oraz Fun (dwumiejscowy pikap). Auto było znacznie nowocześniejsze i równie chętnie kupowane. Ale dla koncernu VW był to dopiero początek modernizacji czeskiej marki. W 1995 roku rozpoczęto budowę nowej fabryki, w której powstawać miała Octavia.

Octavia

To pierwszy model w całości skonstruowany pod rządami Volkswagena. Auto bazowało na technice z VW Golfa, ale było znacznie większe. Duży bagażnik, obszerne wnętrze w niczym nie przypominające ciasnoty aut kompaktowych sprawiło, że Octavia od razu wskoczyła na listę bestsellerów w całej Europie. Wersje kombi i Laurin&Klement poprawiły tylko wyniki sprzedaży, a sportowa odmiana RS na lata podbiła serca fanów motorsportu.

Octavia była najlepszym wstępem do debiutu kolejnego modelu - Fabii.

Fabia

Po sukcesie Octavii, czescy inżynierowie dostali od Volkswagena zadanie samodzielnego opracowania nowej płyty podłogowej i to dla całego koncernu. Płyta to najdroższy element samochodu, a ta stworzona przez Czechów pod okiem niemieckich inżynierów miała posłużyć do budowy innych modeli koncernu z logo VW i Seata.

Światowa premiera następcy Felicii odbyła się w 1999 roku na 58. Salonie Samochodowym we Frankfurcie nad Menem. Fabia, jak na tamte lata, wyglądał nowocześnie. Nieco kanciaste nadwozie, sprawiała wrażenie większego niż jest w rzeczywistości. Auto oferowane było w dwóch wersjach wyposażenia: Comfort i Elegance, a gama silników obejmowała jednostki benzynowe 1,4 (MPi/68 KM lub 16V/100 KM) i wysokoprężne 1,9 (SDi - bez turbiny/64 KM lub TDI/101 KM).

Rok później pojawiła się wersja kombi, a w kolejnym roku odmiana sedan.

Model od razu podbił serca Europejczyków. Auto dobrze wyglądało, było nowoczesne, miało dynamiczne i bezawaryjne silniki, rozmiarami dorównywało Golfowi, a przy tym było znacznie tańsze. W styczniu 2002 r. brytyjski magazyn "What Car?" uznał Fabię po raz trzeci z rzędu za najlepszy samochód w swoim segmencie, a w Polsce Fabia stała się drugim (po Fiacie Seicento) najczęściej kupowanym autem.

Na przełomie 2002 i 2003 roku zafundowano autu facelifting. Trzycylindrowe jednostki 1,2 HTP (54 i 64 KM) wyparły wersje 1,0 MPi i 1,4 MPi. W marcu 2003 r. zadebiutowała odmiana RS napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,9 TDI (130 KM) połączonym z 6-stopniową skrzynią biegów. Przez cztery lata zbudowano 21 551 egzemplarzy tej wersji.

8 kwietnia 2004 r. linię montażową opuściła milionowa Fabia, zaś w 2005 r. zmodernizowano motor 1,4 TDI. Miał on moc 70 lub 80 KM i spełniał normy emisji spalin Euro4. W lipcu 2005 r. powstała wersja specjalna - Edition 100.

Fabia II

Debiut Fabii II generacji odbył się w 2007 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Sylwetka Fabii mocno się zaokrągliła, wnętrze również nie przypominało tego z poprzedniczki. W listopadzie tegoż roku została zaprezentowana odmiana kombi.

Styczeń 2009 r. upłynął pod znakiem rajdowego debiutu Fabii S2000 w Rajdzie Monte Carlo. W marcu 2009 r. zadebiutowała także odmiana Fabii Scout z nadwoziem kombi. Istotny był marzec 2010 r. - wtedy też miał miejsce lifting Fabii. W ofercie pojawiły się silniki TSI 1,2 (86 lub 105 KM), CR 1,2 TDI oraz 1,6 TDI.

W czerwcu 2010 r. rozpoczęła się produkcja Fabii RS z nadwoziem hatchback i kombi oraz 180-konnym silnikiem 1,4 TSI, łączonym standardowo z 7-stopniową skrzynią DSG. W marcu 2013 na karoserie Fabii trafiło nowe logo marki, a 20 września tego samego roku fabrykę opuścił półtoramilionowy egzemplarz drugiej generacji pojazdu.

Fabia III

Produkcja kolejnej generacji Fabii (III) ruszyła 27 sierpnia 2014 r. Oficjalny debiut tego mierzącego 3999 mm długości, 1732 mm szerokości i 1467 mm wysokości samochodu zaplanowano na 2 października 2014 r., podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Fabia znów stała się bardziej kanciasta i do złudzenia przypominała większy model - Octavię.

Oferta silnikowa obejmowała jednostki 1,0 MPi (60 lub 75 KM), 1,2 TSI (90 lub 110 KM) oraz 1,4 TDI (75, 90 lub 105 KM).

Facelifting zaprezentowany podczas tegorocznych targów w Genewie odświeżył model. Zmieniono kształt zderzaków. Są teraz bardziej zaokrąglone, za to atrapa nieco bardziej kanciasta. Wyraźnie zmieniły się przednie reflektory. Nie dość, że są w pełni LED-owe, to na dodatek mają kształt, dopasowany do zderzaka i grilla. Nie zabrakło także nowych wzorów felg i uwaga, obręczy o rozmiarze 18 cali. To naprawdę dużo jak na kompaktową Fabię.

Listę faceliftingowych zmian kończą detale wnętrza: białe przeszycia, nowe materiały wykończeniowe, dwa złącza USB w tylnej części auta i większy ekran systemu rozrywki. Zamiast 5-calowego montowany jest teraz ekran o przekątnej 6,5 cala.

Jednak znacznie ciekawsze niż sam facelifting jest fakt, że przy okazji zmian zrezygnowano z trzycylindrowego silnika 1.4 TDI. Był to jedyny silnik wysokoprężny, który napędzał Fabię. Obecnie kompakt z Czech będzie napędzany litrowym silnikiem benzynowym o mocy od 60 (MPI) do 110 KM (TSI). I w najmocniejszej wersji Fabii debiutuje siedmiostopniowa skrzynia DSG.

materiały prasowe
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy