W Genewie zadebiutował Lexus UX

W Genewie zadebiutował Lexus UX. Nazwa modelu pochodzi od wyrażenia Urban Explorer.

UX to pierwszy model japońskiej marki wykorzystujący nową, globalną architekturę i platformę GA-C. Konstrukcja zapewniać ma bardzo wysoką sztywność strukturalną oraz niskie umiejscowienie środka ciężkości.

UX ma 4495 mm długości, 1520 mm wysokości i 1840 mm szerokości. Rozstaw osi to 2640 mm. Auto będzie więc pozycjonowane poniżej modelu NX, stając się najtańszym crossoverem w gamie Lexusa.

Producent chwali się najlepszą w segmencie zwrotnością. Promień zawracania wynosi zaledwie 5,2.

Zgodnie z panującą wśród modeli Lexusa modą znakami szczególnymi jest - przypominający kształtem klepsydrę - grill i światła do jazdy dziennej podkreślających typową dla marki formę oświetlenia w typie litery L. Obie tylne lampy zespolone łączy pojedyncza, ciągła linia świetlna przecinająca pokrywę bagażnika. Formowana przez 120 diod LED blenda zwęża się w centralnej części klapy bagażnika, gdzie mierzy zaledwie 3 mm szerokości. Wraz z modelem debiutują cztery nowe wzory aluminiowych obręczy kół o średnicy 17 i 18 cali.

Reklama

Wnętrze UX zostało zaprojektowane z myślą o kierowcy. Szczególną uwagę przykładano do wyglądu i łatwości obsługi konsoli środkowej, w której elementy sterowania systemem audio zintegrowano w podpórce pod nadgarstek. Oparcie fotela uformowano tak, by sterowanie funkcjami auta było możliwe przy zachowaniu w pełni komfortowej, naturalnej pozycji.

Gładka skórzana tapicerka dostępna w modelu UX inspirowana jest sashiko - tradycyjną japońską techniką pikowania, wykorzystywaną również w zdobieniu paradnych strojów judo i kendo. UX to pierwszy Lexus, w którym można mieć nowy rodzaj wykończenia o fakturze inspirowanej japońskim papierem zwanym washi, znanym z tradycyjnych japońskich domów.

Wraz z modelem UX debiutują dwa nowe zespoły napędowe. W modelu UX 250h znajdziemy nowy system hybrydowy czwartej generacji o mocy 178 KM oferowany z napędem na koła przednie lub opcjonalnie E-Four. Na system składają się 2,0-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy oraz elektroniczna przekładnia bezstopniowa (CVT). Model będzie dostępny zarówno z napędem na koła przednie, jak też z systemem napędu na 4 koła Lexusa - E-Four. W hybrydowym układzie napędowym zastosowano lżejsze i mniejsze przekładnie oraz nowy sterownik mocy, co pozwoliło ograniczyć straty i zmniejszyć wydzielanie ciepła. Nowy akumulator niklowo-wodorkowy NiMH ma zoptymalizowaną konstrukcję i bardziej zwarty układ chłodzenia. Mniejsze wymiary pozwoliły go zmieścić pod tylną kanapą, co umożliwiło powiększenie przestrzeni bagażowej i obniżenie środka ciężkości Lexusa UX.

Opcjonalny system E-Four zapewnia modelowi UX napęd na cztery koła dzięki zastosowaniu dodatkowego silnika elektrycznego na osi tylnej. Po wykryciu uślizgu kół przedniej osi moc przenoszona na oś tylną zwiększona zostaje z 60 do ok. 80 proc przy prędkościach do 70 km/h.

Nowa jest też benzynowa jednostka o pojemności 2,0 l (dostępna z nową przekładnią bezstopniową Direct Shift) - oferowana w modelu UX 200.  Dzięki wykorzystaniu takich elementów, jak wielootworkowe wtryskiwacze bezpośredniego wtrysku paliwa, pompa olejowa o płynnie regulowanym wydatku, system chłodzenia o zmiennej charakterystyce oraz inteligentny układ zmiennych faz rozrządu zaworów ssących VVT-iE, uzyskano sprawność cieplną silnika na poziomie aż  40 proc!

Nowy silnik 2.0 l w modelu UX 200 połączony jest z pierwszą przekładnią Lexusa Direct Shift-CVT. Wyposażono ją w dodatkową przekładnię zębatą, pozwalającą uzyskać przy ruszaniu z miejsca przyspieszenia takie, jak w przekładni manualnej. Ponadto wykorzystanie przekładni zębatej do startu zatrzymanego zmniejsza potrzebę wykorzystania pasowej przekładni CVT w zakresie niskich przełożeń, co umożliwia rozszerzenie zakresu jej pracy w strefie przełożeń wysokich. Do przełączania pomiędzy przekładnią zębatą a przekładnią CVT wykorzystywany jest szybki układ z mokrym sprzęgłem wielopłytkowym, stosowanym w skrzyniach automatycznych.

W zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona z przodu i podwójne trójkątne wahacze poprzeczne z tyłu. Układ jezdny dostrojono ze specjalnym uwzględnieniem charakterystyki amortyzatorów, jakości wypełniającego je oleju, uszczelek olejowych i kontroli tarcia.

UX dostępny będzie z najnowszą wersją Lexus Safety System +, obejmującym Pre-Collision System (PCS) zaprojektowany do wykrywania pieszych w nocy. Ponadto radar PCS jest w stanie rozpoznawać rowerzystów. W pakiecie stosowanym w modelu UX znajduje się także Lexus Co DRIVE  (w tym Lane Tracing Assist oraz Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High-beam System, a także Road Sign Assist2.

Lexus w nowatorski sposób podszedł również do uzyskania jak najlepszych wyników wydajności aerodynamicznej - a to dzięki tylnym lampom zespolonym, ukształtowaniu nadkoli oraz - w pierwszym takim zastosowaniu na świecie - aerodynamicznych kołach. Aero Stabilizing Blade Lights - to tylne lampy zespolone o specyficznym designie, który zapobiega zawirowaniom powietrza opływającego tył samochodu, co daje zauważalną poprawę w zachowaniu tyłu auta w zakrętach i podczas jazdy z bocznym wiatrem. Konstrukcja lamp poddawana była skrupulatnym badaniom w tunelu aerodynamicznym, a wyniki weryfikowano w realnych warunkach jazdy.

Aluminiowe koła modelu UX jako pierwsze na świecie mają aerodynamiczny design, który zarazem obniża opory opływowe i wspiera chłodzenie hamulców.

Nowy Lexus UX oferowany będzie również w usportowionej wersji F SPORT. Poznamy ją m.in. po innym kształcie grilla i ramek przednich lamp przeciwmgłowych, przemodelowanym tylnym zderzaku czy 18-calowych aluminiowych obręczach kół.

W kabinie wersja F SPORT wyróżnia się: sportowymi fotelami, 8-calowym kolorowym wyświetlaczem TFT i prędkościomierzem o ruchomym pierścieniu ramki. Kierownica F SPORT jest obita pikowaną skórą (identyczna jest na dźwigni wyboru przełożenia), a zarówno pedały, jak i podnóżek mają aluminiowe nakładki.

Modele F SPORT cechują się także specjalnym zestrojeniem zawieszenia z regulacją zarówno sprężyn oraz stabilizatorów i zastosowaniem na tylnej osi wyczynowych amortyzatorów. Są też dostępne ze specjalnie zaadaptowaną wersją zawieszenia o zmiennej twardości Adaptive Variable Suspension pochodzącego z flagowego coupe marki, Lexusa LC.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy