Wykorzystać energię elektryczną. Co robić, by przejechać „na prądzie” jak najwięcej?

Samochody hybrydowe dynamicznie zyskują na popularności. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznymi zapewnia niskie zużycie paliwa i lepszą wydajność, a przy tym jest mniej odczuwalne dla środowiska naturalnego. Co zrobić, by na silniku elektrycznym przejechać jak najdłuższą trasę?

Reklama

Silniki w samochodzie hybrydowym

Przypatrzmy się samochodowi hybrydowemu na przykładzie zelektryfikowanych modeli marki Renault. Hybrydy tego producenta wyposażone są w silnik spalinowy oraz aż dwa silniki elektryczne, czyli silnik trakcyjny oraz silnik typu HSG (High-Voltage Starter Generator, czyli wysokonapięciowy rozrusznik i generator). Technologia opracowana przez inżynierów francuskiej marki ma zwiększać możliwości modeli hybrydowych w trybie elektrycznym, dzięki innowacyjnym metodom odzyskiwania energii w trakcie jazdy na silniku spalinowym.

Jak ładuje się akumulator w hybrydzie?

W klasycznej hybrydzie akumulator trakcyjny odzyskuje energię kinetyczną. Siłę napędową zmagazynowaną w silniku elektrycznym odzyskuje podczas hamowania, toczenia się ze wzniesienia i zwalniania. Samochód pozyskuje ją również w trakcie działania silnika spalinowego - ten pełni rolę generatora prądu. W hybrydzie typu plug-in, prócz wymienionych powyżej sytuacji, silnik elektryczny naładujemy również z sieci elektrycznej, na przykład domowego gniazdka. To umożliwia jeszcze dłuższą jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym. W samochodach Renault odzyskiwanie energii zwiększa dodatkowo obecny w autach Renault tryb B-Mode: ustawienie dźwigni skrzyni biegów w położeniu B (Brake) zapewnia maksymalne odzyskiwanie energii przy wyhamowywaniu do ok. 7 km/h. Zasięg w modelu Renault Captur E-TECH Plug -in Hybrid wynosi nawet do 65 km w mieście.

Współpraca silników

Praca silników zoptymalizowana jest w taki sposób, by jak najlepiej wykorzystać zużycie energii. Samochód robi to w sposób automatyczny i inteligentny, by zużyć jak najmniej benzyny i jak najczęściej przełączać się w tryb elektryczny. Samochody hybrydowe (HEV) spalają nawet do 40 proc. mniej paliwa w mieście w porównaniu z silnikiem spalinowym. Dzięki technologii E-TECH, która umożliwia inteligentne odzyskiwanie energii, jeżdżąc po mieście, 80 proc. czasu samochód będzie wykorzystywał silnik elektryczny. Sprzyja temu m.in. wspomniany wcześniej tryb B-Mode, zapewniający maksymalne odzyskiwanie energii przy wyhamowywaniu.

W tryb całkowicie elektryczny możemy również przełączyć się samodzielnie za pomocą jednego przycisku - wystarczy, że akumulator jest wystarczająco naładowany. By jednak zoptymalizować jazdę, warto pozwolić na to, by samochód robił to automatycznie, uwzględniając dwa czynniki: nacisk pedału przyspieszenia i poziom naładowania akumulatora. Samochód hybrydowy uruchamiany jest na silniku elektrycznym. W trakcie jazdy korzysta z energii elektrycznej w miarę potrzeb, na przykład podczas manewru wyprzedzania, kiedy potrzebny jest dodatkowy zastrzyk mocy. Na długich trasach wykorzystywany jest jednocześnie silnik benzynowy i elektryczny oraz akumulator trakcyjny. Gdy zasób energii zmagazynowanej znacząco się zmniejszy, w akumulatorze, pojazd przechodzi w tryb hybrydowy.

Co zrobić, by wydłużyć jazdę w trybie elektrycznym?

By móc jak najczęściej korzystać z silnika elektrycznego, najlepiej poruszać się nie przekraczając prędkości 130 km/h. Wykorzystaniu tego trybu sprzyja jazda po mieście, a więc częste hamowanie i zwalnianie, które ładują akumulator. Podczas postoju energię zużywa jedynie włączone ogrzewanie lub klimatyzacja.

Wpływ ma również ukształtowanie terenu. Podczas toczenia się ze wzniesienia samochód odzyskuje energię, gdy jednak jedziemy pod górę, zużycie energii jest większe. Na zasięg ma wpływ także temperatura otoczenia - zimą jest on mniejszy niż latem, a czas ładowania dłuższy. Skrócenie zasięgu powoduje również obciążenie samochodu - im większy ciężar, tym krótszą trasę przejedziemy w trybie elektrycznym. 

Podstawowe zasady ekonomicznej jazdy samochodem hybrydowym:

Partnerem publikacji jest Renault

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje