Budowa autostrad

Przebudowa poniemieckiej drogi za 1,1 mld zł

Ponad 1,1 mld zł to szacowany koszt przebudowy południowej jezdni A18 między Olszyną (Lubuskie) i Golnicami (Dolny Śląsk) i dostosowanie tej trasy do parametrów autostrady - poinformowała rzeczniczka Oddziału GDDKiA w Zielonej Górze Anna Jakubowska.

Dodała, że inwestorem będzie zielonogórski oddział GDDKiA.

W sierpniu przebudowę tego odcinka A18 zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przekazał, że budowa ruszy w 2019 roku i będzie finansowana ze środków krajowych.

W piątek przedstawiciele zielonogórskiego Oddziału GDDKiA przedstawili stan przygotowania do realizacji inwestycji i jej planowany harmonogram.

"Dokumentacja z tym związana jest gotowa od kilku lat i częściowo wymaga aktualizacji - w zakresie wymogów związanych z ochroną środowiska. Analiza ta już została zlecona i ma zakończyć się pod koniec tego roku" - powiedziała Jakubowska.

Reklama

Budowa nowej trasy o długości 70 kilometrów zostanie podzielona na pięć odcinków. Ogłoszenie pierwszych przetargów jest planowane na ten rok. Koniec inwestycji zaś na lata 2021-2023.

Inwestycja obejmie nie tylko budowę nowej jezdni o szer. 11 m, ale także niezbędnej w przypadku autostrady infrastruktury. Powstaną m.in. miejsca obsługi podróżnych, przejścia dla zwierząt, zmodernizowane zostaną węzły z drogami lokalnymi i wybudowane drogi dojazdowe, powstanie obwód utrzymania autostrady.

Droga A18 biegnie przez woj. lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna-Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa k. Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Odcinek od granicy Polski do węzła Krzyżowa ma długość ok. 78 km.

Dzisiejsza droga krajowa nr 18 została wybudowana przez Niemców w latach trzydziestych ubiegłego wieku jako droga jednojezdniowa o nawierzchni betonowej. Przez wiele lat droga funkcjonowała jako droga krajowa nr 12.

Na początku lat 90-tych XX wieku na odcinku od węzła "Olszyna" do węzła "Królów" na DK18 dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni bitumicznej, natomiast w latach 2005-2007 zmodernizowano przedmiotowy odcinek i dobudowano drugą jezdnię na odc. "Królów" - "Golnice" o nawierzchni betonowej.

Południowa jezdnia z płyt betonowych od wielu lat jest w złym stanie technicznym. Na całym odcinku poniemieckiej jezdni występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy