Budowa autostrad

Autostrada A18 od granicy z Niemcami prawie gotowa. Koniec toru przeszkód

Autostrada A18 przez lata określana była przez kierowców mianem "patatajki" lub "najdłuższych schodów świata". Wkrótce te określenia stracą sens. Całkiem możliwe, że wyremontowanym odcinkiem od granicy z Niemcami (Olszyna) do Golnic na Dolnym Śląsku kierowcy pojadą już we wrześniu.

Jak informuje GDDKiA, ogólny postęp prac na tzw. odcinku nr 2 autostrady A18 (Olszyna-Gorlice) wynosi już 98,5 proc. Odcinek nr 2 zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy blisko 4 km przez węzłem Iłowa. Wprawdzie postęp robót drogowych szacowany jest na 81,52 proc. a robót mostowych na 98,44 proc, ale wszystko wskazuje na to, że drogowcy - zgodnie z planem - zejdą z placu budowy już we wrześniu.

Spadek po Hitlerze wreszcie równy?

A18 to jedna z najważniejszych dróg w Polce. Stanowi ona łącznik między autostradą A4 z przejściem granicznym w Olszynie. To części tzw. III drogowego transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego Ukrainę i Słowację z południem Polski, a - dalej - Dreznem i Berlinem.

Reklama

Stara droga krajowa nr 18, stanowiąca obecnie południową jezdnię A18, to spadek po niemieckich, hitlerowskich inwestycjach z lat trzydziestych ubiegłego wieku. Słynna "betonka" pierwotnie nosiła nazwę RAB 9 (autostrada Rzeszy nr 9) i łączyła autostradową obwodnicę Berlina z Wrocławiem.

Co ciekawe, w ramach przebudowy liczącej przeszło 80 lat nawierzchni, pierwotne betonowe płyty znalazły nowe zastosowanie.

A18 - nowa betonka zgodnie z planem

Pierwotna przebudowa słynnej "betonki", czyli pierwszy etap prac związanych z dostosowaniem drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady, ruszył w listopadzie 2004 roku. Do poniemieckiej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Prace budowalne na omawianym odcinku nr 2 ruszyły w styczniu 2020 roku. Umowa na realizację opiewała na kwotę 254 146 408,87 zł. Łączną wartość kontraktu wyceniono na 286 291 747 zł.

Wykonawcą odcinka jest konsorcjum firm:

  • KOBYLARNIA S.A. (lider),
  • MIRBUD S.A.

Nadzór nad pracami prowadzi Ayesa Polska sp. z o.o. przy współpracy z Biurem Inżynierskim Via Regia Sp. z o.o.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: autostrada a18
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy