Reklama

Rejestracja samochodu jako zabytek: jakie niesie za sobą przywileje i obowiązki?

Zdobycie żółtych tablic, które czynią z naszego pojazdu zabytek, wcale nie jest trudne. A który miłośnik motoryzacji nie chciałby się pochwalić takim okazem w swoim garażu? Jednak nie chodzi wyłącznie o dumę z posiadania auta uznanego za zabytkowy. Taki status daje nam parę przywilejów, ale również obowiązków. Jaki samochód spełnia warunki ustawodawcy, jakich formalności należy dopełnić?

Artykuł z ekspozycją partnera

Jakie warunki musi spełnić auto?

Jako zabytkowy można zarejestrować pojazd, który ma minimum 25 lub 30 lat (w zależności od województwa), a jego produkcja zakończyła się minimum 15 lat temu. Kolejny warunek dotyczy jego części - minimum w 75 proc. powinien zawierać części oryginalne.

Do tego, by zarejestrować nasz samochód jako zabytek, musimy posiadać orzeczenie rzeczoznawcy samochodowego uprawnionego do opisywania samochodów zabytkowych oraz pozytywną opinię Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Kwalifikują się również samochody, które nie spełniają powyższych warunków, ale są pod jakimś względem wyjątkowe, np. maluch w wersji cabrio albo samochód należący do znanej osoby.

Reklama

Jak zarejestrować pojazd - niezbędne dokumenty

Rejestracja auta jako zabytek nie jest skomplikowana, w gruncie rzeczy przypomina zwykłą rejestrację. Jeśli samochód spełnia warunki opisane w powyższym akapicie, konieczne jest ustalenie własności. W przypadku, gdy nie ma wątpliwości, kto jest jego właścicielem, możemy przejść do kolejnego punktu, czyli opinii rzeczoznawcy. Specjalista musi m.in. ocenić stan techniczny pojazdu. Jego obowiązkiem jest także ustalić, czy 75 proc. części stanowią oryginały. Musimy również wypełnić białą kartę - oprócz własnych danych wpisujemy tam m.in. historię pojazdu, jego stan i potrzeby konserwatorskie.

Z tymi dokumentami idziemy do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Pamiętajmy, że nawet w przypadku gdy nasz pojazd spełnia warunki rejestracji jako zabytek, konserwator może wydać odmowę, jeśli uzna, że nie ma on wartości historycznej. Takiej odmowy mogą się spodziewać np. właściciele polonezów, które produkowano wielkoseryjnie. Po otrzymaniu zgody od konserwatora pozostaje nam wykonanie badania technicznego w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Tam udajemy się razem z Wnioskiem o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego.

Komplet dokumentów należy złożyć w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania. Tam zarejestrujemy pojazd jako zabytek.

Dlaczego warto zarejestrować pojazd jako zabytek?

Ale po co nam w ogóle zabytkowy pojazd? Popularność tego typu rozwiązania nie bierze się oczywiście z samej tylko satysfakcji z faktu, że posiadamy samochód o takim statusie. Istnieje parę, związanych z tym korzyści. Te rzeczywiście zabytkowe samochody przeważnie nie jeżdżą po drogach na co dzień, dlatego można wykupić na nie OC krótkoterminowe.

Kolejnym przywilejem dla właścicieli aut zabytkowych jest bezterminowe badanie techniczne. Nie musimy go powtarzać co roku, jak w przypadku zwykłego samochodu, chyba że używamy pojazdu do celów zarobkowych.

Reklama

Obowiązki właścicieli aut zabytkowych

Posiadanie takiego samochodu wiąże się nie tylko z przywilejami, ale również obowiązkami. Warto je znać, zanim zdecydujemy się na przeprowadzenie procedury. Jeśli auto zarejestrowane jest jako zabytek, o sprzedaży, czyli zmianie właściciela pojazdu, musimy informować nie tylko wydział komunikacji i ubezpieczyciela, ale także Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. On również musi wyrazić zgodę na znaczące naprawy wykonywane w pojeździe. Z drugiej strony jesteśmy zobowiązani do odpowiedniego dbania o jego stan. W przeciwnym razie możemy zapłacić karę.

Artykuł z ekspozycją partnera

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy