Jeep

Jeep Renegade, czyli nowe wcielenie Willysa MB

Renegade to pojazd, który jak mało który w gamie Jeepa, sięga do tradycji marki. Samochód wprost nawiązuje do modelu, od którego zaczęła się historia Jeepa - legendarnego wojskowego Willysa MB z 1941 roku. Modelu, który zmechanizował amerykańską armię i który był powszechnie spotykany na wszystkich frontach drugiej wojny światowej.

Uważny obserwator dostrzeże wiele detali nawiązujących do wojskowego protoplasty Renegade'a. Siedmioszczelinowy grill jest oczywistością, ale to dopiero początek. Oba modele mają okrągłe reflektory przednie oraz prostokątne lampy tylne z kultowym motywem kanistra. Wzór ten odnajdziemy zresztą również w otwieranym dwuczęściowym dachu. Typowe dla Willysa były również błotniki w kształcie trapezu.

Bardzo wiele stylistycznych smaczków znajdziemy również we wnętrzu pojazdu. Wzór atrapy chłodnicy wraz z okrągłymi światłami znajdziemy np. na plastikowej osłonie czujników umieszczonych za lusterkiem na przedniej szybie, nad ekranem dostrzeżemy wykonany charakterystyczną wojskową amerykańską czcionką napis "Since 1941", a sylwetkę Willysa MB - na boku przedniej szyby. Wzór charakterystycznego grilla umieszczono nawet na obudowie umieszczonych w drzwiach głośników, siedzeniach, konsoli środkowej i klapie bagażnika. I wcale nie jest pewne, że to wszystkie niezwykłe nawiązania do przeszłości.

Oczywiście wyposażenie samochodu jest już całkowicie współczesne. W zależności od wersji kierowca Renegade'a ma do dyspozycji m.in. wyświetlacz o średnicy 7 cali, który konfiguruje się za pomocą przycisków na kierownicy. Podawane przez ten ekran informacje mogą dotyczyć w zasadzie wszystkiego od prędkości aż po informacje o pojeździe czy trybach pracy napędu (w samochodach z napędem wszystkich kół).

Willys MB był lubiany przez żołnierzy ze względu na prostą budowę, wytrzymałość i łatwe naprawy. Niestety, samochód nie należał do bezpiecznych. Pod pojęciem właściwości jezdnych rozumiano raczej zdolność do pokonywania brodów niż prowadzenie na utwardzonych nawierzchniach. Nikt wówczas również nie słyszał o bezpieczeństwie biernym, łamanej kolumnie kierownicy czy kontrolowanych strefach zgniotu. Stąd nawet drobny wypadek, dachowanie czy uderzenie w drzewo mogło i często kończyło się tragicznie.

W przypadku Renegade oczywiście jest zupełnie inaczej. Do budowy samochodu wykorzystano stał wysokowytrzymałościową oraz tłoczoną na gorąco. Efektem jest doskonała sztywność skrętna samochodu, co w prosty sposób przekłada się na właściwości jezdne i poziom bezpieczeństwa biernego. O bezpieczeństwo pasażerów dba również szereg systemów bezpieczeństwa montowanych standardowo we wszystkich wersjach. Są wśród nich oczywiście ABS, ESP czy sześć poduszek powietrznych. To wszystko zaowocowało oceną pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Jeep Renegade
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy