Genewa 2015

Inwazja kompaktów. Wśród nich prawdziwe rodzynki

Aż 20 nowości szykuje się w tym roku w najbardziej popularnej w Europie klasie samochodów, czyli wśród zwyczajnych kompaktów. To one wciąż napędzają sprzedaż popularnych marek na Starym Kontynencie i mają ok. 30-procentowy udział w rynku.

Oprócz modeli, które przejdą mniej lub bardziej gruntowny proces "odnowy" lub zadebiutują tylko w nowych wersjach nadwoziowych czy silnikowych, pojawią się też prawdziwe "rodzynki". W tym roku na drogi wyjadą Astra już piątej generacji, której seryjna produkcja w gliwickiej fabryce Opla ruszy już niebawem oraz Renault Megane czwartej generacji. Sporą i długo oczekiwaną nowością w segmencie kompaktów klasy premium będzie pojawienie się pierwszego tej wielkości modelu Infiniti - Q30. Wspólnie z większym Q50 kompaktowe auto ma popularyzować w Europie dość egzotyczną markę i przyciągnąć do salonów Infiniti klientów, którzy do tej pory odwiedzali salony Audi, BMW i Mercedesa oraz Lexusa i Volvo.

Reklama

Zgodnie z obowiązująca od kilku lat modą nowa Astra będzie nieco większa od obecnej, ale przy tym znacznie lżejsza (o nawet 100 kg) i oszczędniejsza. Co ciekawe, pod względem wymiarów zewnętrznych auto niemal się nie zmieni, natomiast zdecydowanie ma poprawić się przestronność kabiny. Jak będzie, zobaczymy - pierwsze jazdy testowe odbędą się już za miesiąc. Ponieważ lżejsze auta mogą być napędzane mniejszymi i słabszymi silnikami niż dotychczas, pod maskę Astry prawdopodobnie trafi silnik o pojemności tylko 1,2 l. Po hatchbacku, którego oficjalny debiut będzie miał miejsce podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, rodzinę Astry uzupełnią kolejne odmiany - kombi, sedan i 3-drzwiowy hatchback w stylu coupe.

Wiele wskazuje na to, że Renault Megane, które ma zapoczątkować zupełnie nową erę modeli francuskiego producenta, przebije Astrę nie tylko pod względem niewielkiej masy własnej. Do napędu nowego auta klasy niższej średniej Renault chce wykorzystać zmodyfikowany silnik znany z obecnego Clio, czyli 3-cylindrową jednostkę napędową o pojemności 0,9 l i mocy 90 KM. Megane czwartej generacji będzie pierwszym z serii modeli Renault, które pojawią się do 2020 roku i które do produkcji wielkoseryjnej mają wnieść rozwiązania testowane obecnie w prototypie Eolab. Najważniejsze z nich to wykorzystanie na szeroką skalę nowoczesnych, lekkich materiałów kompozytowych w konstrukcji nadwozia, nowatorskie metody łączenia elementów wykonanych z różnych materiałów i zaawansowana aerodynamika.

Z pewnością, produkowane seryjnie Megane nie będzie miało takich wynalazków, jak wysuwany spod przedniego zderzaka spojler (powyżej prędkości 70 km/h) czy obręcze kół z aktywnymi kołpakami, które przez większość czasu przysłaniają otwory w obręczy, dzięki czemu mniejsze są zawirowania powietrza w okolicach kół, co w zauważalny sposób poprawia aerodynamikę samochodu. Dopiero podczas gwałtownego hamowania, gdy potrzebne jest wydajniejsze chłodzenie tarcz hamulcowych, kołpaki odsłaniają otwory zapewniające szybsze odprowadzanie nadmiaru ciepła.

Dwa lata temu, podczas prezentacji auta studyjnego - zapowiadającego narodziny nowego modelu w gamie Infiniti - przedstawiciele producenta zarzekali się, że seryjne Q30 będzie połączeniem hatchbacka, coupe i crossovera. Wszystko wskazuje jednak na to, że Q30 będzie najzwyklejszym kompaktem. Takim samym, jak konkurencyjne modele, czyli Audi A3, BMW serii 1, Lexus CT200h, Mercedes klasy A i Volvo V40. Crossover QX30 też ujrzy światło dzienne, a jego zapowiedź pokazano podczas trwającego właśnie salonu samochodowego w Genewie.

Pozostałe tegoroczne nowości w klasie kompaktów to:

  • BMW serii 1 - face lifting , debiut w kwietniu
  • Citroën C4 - face lifting , debiut w marcu
  • Citroën DS 4 - face lifting , debiut w październiku
  • Honda Civic - face lifting , debiut w lutym oraz Honda Civic Type-R - debiut w połowie roku
  • Hyundai i30 - face lifting , debiut w kwietniu
  • Kia cee’d - face lifting , debiut w połowie roku
  • Mercedes klasy A - face lifting , debiut we wrześniu
  • Nissan Pulsar - nowa wersja silnikowa (1.6 DIG-T o mocy 190 KM), debiut w marcu
  • Peugeot 308 GT - nowa wersja silnikowa (1.6 turbo o mocy 205 KM), debiut w lutym oraz Peugeot 308 GTI, debiut dopiero w listopadzie
  • Toyota Auris - face lifting , debiut w marcu
  • VW Golf Variant w wersjach Alltrack, GTD i R - debiut w maju oraz Golf BlueMotion z silnikiem 1.0 TSI, debiut w połowie roku.
     Maciej Ziemek Członek jury Car of the Year
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy