Te silniki narażone są na błąd P0016. Oto rada mechanika
Jest jeden kod usterek, który właścicielom nowoczesnych aut z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi potrafi napsuć sporo krwi - mowa o P0016. Choć auto często jeszcze odpala, to ignorowanie problemu kończy się zwykle kosztowną wizytą w warsztacie, dlatego warto wiedzieć, które jednostki są bardziej narażone, jakie objawy powinny wzbudzić niepokój i co realnie można zrobić od razu.

Spis treści:
- Które silniki są narażone na błąd P0016?
- Co dokładnie oznacza P0016 i skąd się bierze?
- Błąd P0016 - jak wygląda naprawa?
- Czy można jeździć z P0016?
Jeżeli słyszysz grzechot przy rozruchu, a skaner błędów podłączony do interfejsu OBD pokazuje P0016 nie wystarczy tylko skasować błąd. Najczęściej przyczyna leży w oleju i rozrządzie.
Które silniki są narażone na błąd P0016?
Największe ryzyko na pojawienie się tego błędu występuje w jednostkach z rozrządem łańcuchowym o wydłużonych interwałach serwisowych (łańcuch wraz z przebiegiem się rozciąga, napinacz traci rezerwę i fazy uciekają), a także w jednostkach z układem zmiennych faz (VVT/VANOS/VVT-i). Błąd pojawia się także w nowszych konstrukcjach z paskiem "mokrym" (pasek w kąpieli olejowej starzeje się inaczej niż tradycyjny i bywa wrażliwy na przegrzanie lub zanieczyszczony olej). Do tego dochodzi eksploatacja miejska z częstymi rozruchami i rzadkie wymiany oleju.
Najczęstsze sygnały to trudny rozruch (na zimno i na ciepło), nierówna praca i szarpanie przy przyspieszaniu, wyraźny spadek mocy z przejściem w tryb awaryjny, podbite spalanie oraz kontrolka check engine - czasem z komunikatem o układzie rozrządu. Jeżeli dodatkowo słychać metaliczne grzechotanie od strony rozrządu, jazdy lepiej nie kontynuować.
Co dokładnie oznacza P0016 i skąd się bierze?
W praktyce sterownik widzi, że czujnik położenia wału korbowego (CKP) i czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) "nie zgadzają się" co do wzajemnego ustawienia. Powód bywa prozaiczny (zaśniedziałe złącze, uszkodzona wiązka, zabrudzony czujnik), ale często stoi za tym mechanika: rozciągnięty łańcuch, pasek, który "przeskoczył", zużyty napinacz lub zapchany olejem elektrozawór sterujący fazami rozrządu. Warto tu pamiętać o oleju - zbyt niski poziom albo dawno niewymieniany środek smarny ogranicza ciśnienie i przepływ, a układy faz wymagają czystości i prawidłowego ciśnienia, żeby trzymać kąt.
Jay Safford, mechanik i ekspert serwisu YourMechanic.com, ostrzega, że lekceważenie problemu z rozrządem może skończyć się kosztowną awarią silnika. "Łańcuch rozrządu może mieć problemy z napinaczami lub prowadnicami, a w konsekwencji doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika, jeśli zawory uderzą w tłoki."
Błąd P0016 - jak wygląda naprawa?
W łańcuchach najczęściej wymienia się komplet: łańcuch, ślizgi i napinacz. W układach z paskiem z kolei pasek, rolki i często pompę wody. Jeśli winowajcą jest układ zmiennych faz rozrządu, mechanik czyści lub wymienia elektrozawór, a przy problematycznym fazatorze - regeneruje lub wymienia sam element.
Uszkodzony czujnik CKP/CMP zwykle da się po prostu wymienić, ale tylko po potwierdzeniu, że mechanika jest w porządku; samo kasowanie objawów bywa krótkotrwałe.
Czy można jeździć z P0016?
Teoretycznie auto często pojedzie, ale na dłuższą metę jazda z błędem P0016 to proszenie się o większe koszty. Silnik może przełączyć się w tryb awaryjny, a więc nie zapewniać odpowiednich osiągów (jednocześnie zużywając więcej paliwa), im dłużej jeździmy, tym ryzyko kolizji zaworów rośnie, a to oznacza już remont generalne lub wymianę silnika. Po wykryciu kodu P0016 najlepiej więc od razu zostawić auto u mechanika i wymienić odpowiednie elementy.









