2,5 mld na poprawę bezpieczeństwa. Najpierw na przejścia dla pieszych

​W ramach "Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024" za kwotę 2,5 mld zł chcemy w pierwszej kolejności skoncentrować się na poprawie przejść dla pieszych; będziemy budować m.in. chodniki, ścieżki rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe - zapowiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Rada Ministrów przyjęła we wtorek "Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024".

Zgodnie z projektem programu, przedstawionym przez Ministerstwo Infrastruktury, jego celem jest ograniczenie liczby zabitych co najmniej o 40 proc., a ograniczenie liczby ciężko rannych co najmniej o 41 proc. na drogach krajowych, Program dotyczy dróg krajowych będących w zarządzie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Z analizy GDDKiA wynika, że aby zapewnić infrastrukturę bezpieczną dla użytkowników ruchu drogowego, należy poprawić stan 8250 km dróg krajowych, czyli 38,2 proc. istniejących. Limit kosztów programu to 10,5 mld zł, przy założeniu jego realizacji w okresie 11 lat. Następnie zmniejszono kwotę do 2,5 mld zł, dostosowując limit finansowy do dostępnych środków budżetu państwa.

Jak powiedział na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Rafał Weber: "W pierwszej kolejności skoncentrujemy się na poprawie przejść dla pieszych".

Reklama

"Chcemy doświetlić przejścia dla pieszych, chcemy poprawić ich otoczenie, tak aby dawały poczucie bezpieczeństwa wszystkim niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, szczególnie pieszym, którzy chcą przejść na drugą stronę jezdni, ale również byli widoczni z dalszej odległości przez kierujących pojazdami" - powiedział Weber.

Jak wskazał, "to bardzo ważne, aby kierujący pojazdem ze znacznej odległości widział nie tylko pieszego, który przechodzi przez jezdnię, ale widział pieszego, który zbliża się do jezdni, pieszego, który być może przez to przejście dla pieszych będzie przechodził".

"Dlatego w pierwszej chwili będziemy chcieli doświetlić wszystkie przejścia dla pieszych, które są drogami krajowymi, ale także (...) będziemy w takim drugim komponencie wspierać zarządców samorządowych w tym, aby oni również wykonali ten duży wysiłek na drogach samorządowych" - zapowiedział.

Wiceminister przekazał, że w ramach tego programu budowane będą również chodniki, ścieżki rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, bezpieczne skrzyżowania - czy to z sygnalizacją świetlną, czy to w postaci ronda. "Będziemy budowali lewoskręty, azyle, zatoki autobusowe, czyli wszystkie te elementy, które w bezpośredni sposób ułatwiają poruszanie się niechronionych uczestników ruchu drogowego" - tłumaczył.

Jak dodał, "mamy na to 4 lata, natomiast już zabieramy się do pracy, już zidentyfikowaliśmy te przejścia dla pieszych, które wymagają naszej interwencji, wymagają zabiegów w ramach tego programu i jestem przekonany, że efekty programu bezpieczna infrastruktura będą widoczne bardzo szybko".

"Inwestycje drogowe, edukacja i prawo - te trzy elementy składają się na całość jeśli chodzi o budowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W tej chwili wchodzimy z pełną mocą, można powiedzieć na piątym biegu, w inwestycje drogowe, które mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa" - powiedział. 

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy