Od Heyne do Bębenka

Rajd Polski zostanie rozegrany już po raz 66-ty, lecz jego historia jest znacznie dłuższa i sięga 1921 roku.

Wtedy to sześciu śmiałków wyruszyło w 600-kilometrową trasę Warszawa-Białowieża-Warszawa. Pierwszym zwycięzcą został Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Impreza miała wówczas nie tylko turystyczno-sportowy, ale i towarzyski charakter.

Reklama

W 1926 r. kryzys gospodarczy na świecie dotknął również Polskę i rajd się nie odbył. Kilka lat później sytuacja powtórzyła się, między 1931 a 1936 rokiem. W 1937 roku kierowcy znów startowali w zawodach, tym razem pod nazwą Rajd Automobilklubu Polski. Dwa lata później trasa liczyła już 4500 km, a udział wzięło 38 zawodników.

Wybuch II Wojny Światowej przerwał historię Rajdu Polski na siedem lat. W 1947 r. udało się go reaktywować z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą przez Trójmiasto, Pomorze Zachodnie, Zielonogórskie, Dolny Śląsk, Beskidy, Zakopane i Warszawę. Rok później patronat nad zawodami objął ówczesny prezydent, a na starcie stanęło 81 załóg. Przychylność władz nie trwała jednak długo. Prywatna motoryzacja, z rajdami włącznie nie była w PRL mile widziana.

Kolejny, 15. Rajd Polski, znany wtedy jako Ogólnopolski Rajd Samochodowy (ORS), odbył się więc dopiero w 1954 r. i to dzięki temu, że stanowił element obchodów państwowego święta 22 lipca. Dwa lata później na starcie stanęło już 96 aut. Wśród nich fabryczny zespół FSO. W 1957 roku rajd odzyskał międzynarodowy charakter - wzięły w nim udział załogi z NRD i Jugosławii. Niestety rok później impreza nie odbyła się, ale po rocznej przerwie znów ją wznowiono. Organizację przejął Automobilklub Krakowski, baza przeniosła się do Zakopanego, a trasa sięgała aż do Kotliny Kłodzkiej.

Rok 1960 przyniósł znaczne zmiany. Po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, zawody uzyskały też status rundy Mistrzostw Europy, wówczas najważniejszych rajdowych rozgrywek na świecie. Kolejne lata to okres rozkwitu. Co roku do kraju zjeżdżały najlepsze europejskie załogi, walczące w mistrzostwach Starego Kontynentu. Honoru Polski coraz skuteczniej bronił Sobiesław Zasada - w 1961 i 1963 roku stawał na najniższym stopniu podium, by wreszcie w 1964 roku zwyciężyć za kierownicą małego Steyr-Pucha 650TR. Ten sukces powtórzył jeszcze trzykrotnie: w 1967, 1969 i 1971 roku.

Kolejną ważną datą był rok 1973. Wtedy po raz pierwszy impreza była rundą mistrzostw świata (wówczas tylko producentów). Na 43 z 55 oesów najszybszy był Jean-Luc Therier, ale został wykluczony z przyczyn regulaminowych. Zwycięzcą został więc Achim Warmbold pilotowany przez Jeana Todta. Na trzecim miejscu sklasyfikowano Macieja Stawowiaka w Polskim Fiacie 125p.

Następnie rajd przeniesiono na Dolny Śląsk. W 1976 r. zwyciężył Andrzej Jaroszewicz w Lancii Stratos, ale przez kolejne 20 lat dominowali już kierowcy z zagranicy. Okres ten obejmuje jednak trzyletnią przerwę (lata 1981-83) spowodowaną wprowadzeniem stanu wojennego.

Przemiany ustrojowe i ekonomiczne w kraju znalazły swoje odbicie w sytuacji rajdu. Rosła pula nagród (10 tys. zł dla Erwina Webera, zwycięzcy z 1992 r.), pojawiali się pierwsi sponsorzy (Universal SA). W 1996 r. przyszła historyczna chwila dla Krzysztofa Hołowczyca, który jako pierwszy Polak po 20 latach wygrał Rajd Polski.

Automobilklub Dolnośląski, który był organizatorem rajdu w 1997 roku, dotknęły jednak kłopoty finansowe i impreza została przeniesiona do Krakowa. Organizacyjnie rajd nie stał jednak na najwyższym poziomie i w 2000 roku powrócił na Dolny Śląsk.

W 2004 roku narodził się pomysł wprowadzenia Rajdu Polski do mistrzostw świata. Bardzo szybkie i dziurawe dolnośląskie oesy nie pasowały do tej koncepcji i dlatego w 2005 roku organizację na zlecenie Polskiego Związku Motorowego przejął Automobilklub Olsztyński, a zawody przeniosły się na trasy w okolicach Olsztyna.

Pierwszą szutrową edycję Rajdu Polski w 2005 r. wygrał Krzysztof Hołowczyc. Od 2006 ciężar organizacji zawodów wziął całkowicie na swoje barki Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego. Do współpracy zaproszono ekipy sędziów z całego kraju. Wtedy także imprezę zgłoszono jako kandydata do mistrzostw świata.

W sezonie 2007 zmodyfikowano trasę, aby zmniejszyć średnie prędkości. Rok później 65 Rajd Polski po raz ostatni został rozegrany pod szyldem "kandydat do mistrzostw świata". W czerwcu ubiegłego roku Światowa Rada Sportu Samochodowego FIA podjęła bowiem decyzję o włączeniu naszej flagowej imprezy do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata 2009.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje