Reklama

Najlepszy silnik świata i rekordowo niskie zużycie paliwa

W ostatnich latach producenci samochodów nasilili starania, by obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin.

Drogą powszechnie obraną przez największe firmy jest tzw. "downsizing". Pod tym angielskim pojęciem kryje się zastępowanie wolnossących silników benzynowych nowymi jednostkami napędowymi o mniejszej pojemności, wyposażonymi w niewielkie turbosprężarki, które rekompensują spadek pojemności i związany z nim - spadek mocy.

Tego typu nowe silniki cechują się nie tylko mniejszym zużyciem paliwa i emisją spalin ale również lepszym dla kierowcy przebiegiem krzywej momentu obrotowego. W skrócie - moment obrotowy jest wyższy i dostępny przy niższych obrotach silnika, co oznacza, że samochód chętnie przyspiesza już "z dołu" (od niskich obrotów).

Reklama

Jednym z producentów, który postawił na downsizing jest Ford. Efektem prac inżynierów jest całkowicie nowa, zaledwie trzycylindrowa jednostka benzynowa 1.0 EcoBoost, która występuje w dwóch wersjach mocy - 100 i 125 KM.

Nowatorskie technologie

Zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Wielkiej Brytanii i Niemczech silnik jest naprawdę rewolucyjny. Trzycylindrowy blok mieści się na kartce papieru formatu A4 i, co ciekawe, w przeciwieństwie do innych jednostek z serii EcoBoost, nie został odlany z aluminium, ale z żeliwa. Powód? Zarówno niższe koszty produkcji, jak i fakt, że żeliwo szybciej się rozgrzewa, co oznacza, że silnik szybciej "łapie" temperaturę roboczą. A to jest niezwykle istotne; zimny silnik nie tylko szybciej się zużywa (chłodny olej nie smaruje tak dobrze, jak ciepły), ale i spala więcej paliwa. Z aluminium jest natomiast wykonana głowica. Inżynierom udało się obniżyć ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej aż o połowę!

Ciekawe rozwiązanie stanowi celowe niewyrównoważenie koła zamachowego i pasowego. Odpowiednia ich konfiguracja umożliwiła rezygnację z wałków wyrównoważających, które co prawda podnoszą kulturę pracy jednostki napędowej (mniejsze drgania), ale kosztem nieco wyższego zużycia paliwa (wałki wymagając napędu, który pochodzi z silnika).

Silnik 1.0 EcoBoost posiada 12 zaworów, a więc po 4 na cylinder, a sposób ich pracy jest sterowany systemem zmiennych faz rozrządu. Jednostka posiada również niewielką turbosprężarkę oraz bezpośredni wtrysk paliwa.

Turbosprężarka ma wirniki o niewielkiej średnicy, dzięki czemu cechują się one niewielką bezwładnością, co kierowca odbiera jako brak tzw. "turbodziury". Chodzi o to, że reakcja silnika na dodanie gazu jest natychmiastowa. Warto przy tym zauważyć, że wirniki turbosprężarki mogą kręcić się nawet z prędkością 248 tys. obr/min.

Zastosowanie turbosprężarki daje inżynierom pewną dowolność w kształtowaniu mocy silnika. Specjaliści z Forda opracowali dwie wersje jednostki 1.0 EcoBoost.

Pierwsza dysponuje mocą 100 KM i momentem obrotowym 170 Nm, przy czym maksymalna wartość momentu dostępna jest w bardzo szerokim zakresie obrotów - między 1400 do 4000 obr/min, czyli w zakresie, w którym silnik pracuje najczęściej. Silnik ten będzie zastępował stosowaną do tej pory wolnossącą jednostkę o pojemności 1.6 l i mocy 105 KM.

Mocniejsza wersja jednostki 1.0 EcoBoost dysponuje mocą 125 KM. Moment obrotowy również wynosi 170 Nm, ale dostępny jest w jeszcze szerszym zakresie obrotów (1400-4500 obr/min), ponadto w tzw. trybie overboost moment może chwilowo wzrosnąć do 200 Nm.

Najlepszy silnik świata

Unikalne rozwiązania zastosowane przez Forda w silniku 1.0 EcoBoost zaowocowały zdobyciem przez tę jednostkę tytułu najlepszego silnika roku 2012, w plebiscycie International Engine of the Year. Panel dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata uznał, że konstrukcja Forda jest bezapelacyjnie najbardziej innowacyjna przyznając mu zwycięstwo z dużą przewagą punktową.

Nowy silnik 1.0 EcoBoost jest montowany w całym szeregu modeli Forda (m.in. C-MAX i B-MAX). Jednostka ta trafiła również pod maskę nowego Forda Focusa, który w momencie debiutu był najoszczędniejszym samochodem z silnikiem benzynowym w całej historii Forda.

Ford Focus 1.0 EcoBoost w słabszej, 100-konnej wersji zużywa w cyklu pomiarowym zaledwie 4,8 l benzyny na 100 km. Wersja mocniejsza, 125-konna w cyklu pomiarowym osiągnęła wynik 5.0 l/100 km.

Wszystkie Focusy z silnikiem 1.0 będą posiadały znaczek "ECOnetic Technology", którymi Ford

oznacza samochody napędzane silnikami plasującymi się w światowej czołówce pod względem poziomu zużycia paliwa.

Nie tylko silnik

Ford Focus ECOnetic Technology posiada kilka technologii, na które warto zwrócić uwagę.

Aktywna żaluzja wlotu powietrza do silnika w zależności od potrzeb automatycznie się zamyka, zmniejszając opór powietrza lub otwiera, dopuszczając do jednostki napędowej więcej powietrza. Z kolei system odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania działa podobnie do układu KERS znanego z Formuły 1. Odzyskana energia nie służy jednak do napędzania samochodu, ale trafia do akumulatora, dzięki czemu zmniejsza się obciążenie alternatora, a więc i całego silnika, dzięki czemu zmniejsza się zużycie paliwa.

W samochodzie zamontowany jest także system obejmujący szereg podpowiedzi graficznych (m.in wskaźnik zmiany biegu), które pomagają kierowcy prowadzić tak, by jazda była jak najbardziej ekonomiczna.

Focus 1.0 EcoBoost posiada również elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS). Różnica w stosunku do stosowanych dawniej powszechnie układów hydraulicznych jest taka, że wspomaganie elektryczne działa tylko wówczas, gdy jest potrzebne, czyli podczas manewrowania na parkingu. Natomiast układ tradycyjny działa cały czas, a do tego potrzebuje przecież paliwa.

Nie można pominąć również układu automatycznego gaszenia i uruchamiania silnika Auto-Start-Stop. Po zatrzymaniu samochodu i puszczeniu sprzęgła silnik jest automatycznie gaszony, a uruchomienie następuje również całkowicie automatycznie natychmiast po naciśnięciu sprzęgła. Całym systemem steruje oczywiście komputer, który uwzględnia m.in. temperaturę silnika

czy pobór prądu przez systemy pokładowe i w razie zagrożenia rozładowaniem akumulatora system nie działa. Wszystko dzieje się niezależnie od kierowcy, chociaż istnieje możliwość ręcznego dezaktywowania systemu.

W zależności od trybu jazdy kierowcy tylko ten jeden system może obniżyć zużycie paliwa o 5 (w cyklu mieszanym) do 10 (podczas jazdy miejskiej) procent.

Warto dodać, że Ford Focus z silnikiem 1.0 EcoBoost to nie tylko ekologia, niskie zużycie paliwa, niska emisja spalin i rzadkie wizyty na stacjach benzynowych. To również niezłe osiągi. Focus 1.0 EcoBoost w żadnym wypadku nie będzie na drodze zawalidrogą. Z nadwoziem pięciodrzwiowym nadwoziem i 100-konnym silnikiem samochód przyspiesza do 100 km/h w 12,5 s oraz osiąga prędkość maksymalną 185 km/h. Wersji 125-konnej sprint do 100 km/h zajmuje tylko 11,3 s, natomiast prędkość maksymalna to 193 km/h.

W przyszłym roku w Formule 1 zajdzie największa od lat zmiana. Wolnossące silniki V8 o pojemności 2.4 l zostaną zastąpione przez doładowane jednostki V6 o pojemności 1.6. Niepostrzeżenie jesteśmy świadkami takiej samej rewolucji wśród samochodów drogowych. A Ford to jedna z marek, która pierwsza wdziera się na barykady, a jego główną bronią jest Międzynarodowy Silnik Roku 2012, czyli jednostka 1.0 EcoBoost.

Skorzystaj z oferty na zakup Forda Focus Edition EcoBoost 1.0 z bezkonkurencyjnie bogatym wyposażeniem. W cenie już od 59 450 PLN i w promocyjnej ofercie Ford Credit 0%* . Dowiedz się więcej >>

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje