Ile do benzyny można dodawać biokomponentów?

Sejmowa komisja gospodarki wysłała wczoraj do podkomisji projekt nowelizacji ustaw o biopaliwach i monitorowaniu jakości paliw, podnoszący z 5 do 10 proc. limit dodatku biokomponentów do benzyny.

Sejmowa komisja gospodarki wysłała wczoraj do podkomisji projekt nowelizacji ustaw o biopaliwach i monitorowaniu jakości paliw, podnoszący z 5 do 10 proc. limit dodatku biokomponentów do benzyny.

W projekcie rząd zaproponował, by do benzyny można było dodawać dwa razy więcej biokomponentów niż dotychczas - przede wszystkim bioetanolu - zamiast 5, 10 proc. Takie paliwo oznacza się symbolem E10. Natomiast dodatek pewnych konkretnych eterów mógłby sięgać 22 proc. Jednocześnie projekt wprowadza okres przejściowy - do końca 2020 r. sprzedawcy mają obowiązek oferować również benzynę z 5-proc. dodatkiem bioetanolu (E5).

W uzasadnieniu projektu podkreśla się, że zgodnie z szacunkami Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego całkowita liczba pojazdów z silnikami benzynowymi w Polsce pod koniec 2010 r. wynosiła 6 mln 683 tys., z czego ok. 30 proc. było dostosowanych do paliwa E10.

Reklama

Uzasadnienie zaznacza, że praktycznie wszystkie nowe samochody są dostosowane do paliw o wyższej zawartości biokomponentów (E10 i B7), pod warunkiem, że paliwa te spełniają odpowiednie normy jakościowe. Projektowana nowelizacja wprowadza również obowiązek informowania klientów o tym, że paliwo zawiera dodatki metaliczne, które mogą powodować potencjalne zagrożenie dla zdrowia. Chodzi o związki poprawiające działanie silnika. Kiedyś były to organiczne związki ołowiu, dziś stosuje się organiczne związki manganu. Projekt wprowadza też odpowiednie zmiany do systemu monitorowania i kontroli jakości paliw.

Projekt wdraża też szereg zapisów dyrektywy 2009/30/WE ws. monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie, m.in. ustanawia tzw. Narodowy Cel Redukcyjny i wyznacza go dla 2020 r. na poziomie 6 proc. redukcji emisji CO2 z transportu, w stosunku do poziomu z roku 2010. Reguluje też kwestie sprawozdawczości realizacji celu, natomiast nie zawiera metodologii wyliczania samego NCR, bo nie została jeszcze określona w regulacjach europejskich.

Polub MOTO INTERIA na Facebooku. Tam znajdziesz więcej zdjęć, ciekawostki i... konkursy. Do wygrania wkrótce samochód na weekend!. Wystarczy kliknąć TUTAJ.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy