Volkswagen Golf GTI - pamiętasz jego historię?

Tegoroczny zlot będzie miał wyjątkowy, uroczysty charakter. Mija właśnie równe 40 lat od rynkowego debiutu pojazdu, który na dobre odmienił historię motoryzacji zapoczątkowując modę na tzw. hot hatch’e. Jesienią 1976 roku w europejskich salonach Volkswagena pojawił się pierwszy Golf GTI. Pamiętacie historię tego modelu?

Golf I z roku 1976 ważył ok. 800 kg - długość karoserii wynosiła 3700 mm. Z zewnątrz pierwszy Golf GTI niewiele różnił się od zwykłej wersji. Chromowane listwy boczne zastąpił matowany czarny lakier, a na życzenie dostępne były limitowane kolory: "marsrot" i diamantsilber". Auto pozbawione było np. schowka na rękawiczki. Standardem były za to sportowe fotele.

Reklama

Wersję GTI napędzał silnik o pojemności 1,6 l rozwijający 110 KM. Samochód przyspieszał do 100 km/h w 9,2 s i osiągał prędkość maksymalną 182 km/h. Obecnie osiągi nie szokują, ale 40 lat temu - za wyjątkiem kilku włoskich aut - trudno było znaleźć samochód klasy średniej, który osiągałyby prędkość większą niż 165 km/h.

W 1979 roku wprowadzono pięciostopniową skrzynię biegów. Dopiero od 1981 roku można było zamawiać wersję pięciodrzwiową. Rok później pojawił się nowy silnik - 1,8-litrowa jednostka o mocy 112 KM.

W 1983 roku, wraz z nastaniem ery Golfa II, GTI urósł do prawie czterech metrów długości. Poprawił się także komfort i bezpieczeństwo jazdy. W 1985 roku Volkswagen Golf GTI zyskał nowy silnik - szesnastozaworową jednostkę  o mocy 139 KM. Niestety, wkrótce potem, wprowadzenie katalizatora obniżyło ją do 129 KM. W 1990 roku powstał tzw. "super-GTI" - model G 60, którego silnik o pojemności 1,8l - za sprawą mechanicznej sprężarki - osiągał 160 KM. Samochód rozpędzał się do prędkości maksymalnej 210 km/h.

W 1991 roku pojawił się Golf III GTI - jeszcze większy i nowocześniejszy. Pojemność silnika 16V wzrosła do dwóch litrów, a moc do 150 KM. Dwudziestolecie wprowadzenia GTI do sprzedaży uczczono... wypuszczeniem na rynek pierwszego silnika wysokoprężnego! Pod maskę Golfa GTI po raz pierwszy trafił czterocylindrowy diesel 1.9 l TDI o mocy 110 KM. W kilka lat później usportowione odmiany z silnikami Diesla otrzymały oznaczenie GTD.

Latem 1997 roku wprowadzono Golfa IV GTI. Ten model pozwalał na szerokie spektrum wyboru jednostki napędowej. Ofertę otwierał  wysokoprężny 1,9 l TDI o mocy 110 KM. Klienci mogli się też zdecydować na wersje o mocy 130 KM lub 150 KM. Wśród silników benzynowych zadebiutowała jednostka 1,8T o mocy 150 KM oraz pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,3 l i mocy 170 KM. Z okazji 25-lecia Golfa GTI wprowadzono limitowaną wersję GTI 1,8T o podwyższonej mocy. Samochód osiągał 180 KM.

W 2004 roku na rynku pojawiło się piąte wcielenie Golfa GTI. Auto napędzane było nowym, dwulitrowym silnikiem TFSI z turbosprężarką legitymującym się mocą 200 KM i maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm (od 1800 do 5000 obr/min.). Samochód osiągał prędkość maksymalną 235 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 7,5 s lub 6,9 s ze zautomatyzowaną, dwusprzegłową przekładnią DSG.

Szósta generacja Golfa GTI zadebiutowała w 2009 roku. Auto wyposażone zostało w elektronicznie sterowany dyferencjał XDS symulujący obecność mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu. Dzięki modyfikacjom mapy wtrysku i układu wydechowego moc dwulitrowego silnika TSI wzrosła do 210 KM. W 2011 roku, z okazji 35-lecia modelu, na rynku pojawiła się limitowana wersja "Golf GTI Edition 35" z silnikiem podkręconym do 235 KM.

Obecne, siódme już wcielenie Golfa GTI zadebiutowało w 2012 roku. Auto oferowane jest w dwóch wariantach mocy: 220 KM i 230 KM. Oba napędza czterocylindrowy, benzynowy, doładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 2,0 l. Mocniejsza odmiana wyposażona jest w nowy, samoblokujący mechanizm różnicowy przedniej osi.

Na tegorocznym 35. zlocie fanów Volkswagena nad jeziorem Wörthersee zadebiutować ma specjalna edycja Golfa GTI o nazwie Clubsport wyposażona w silnik o mocy 290 KM.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy