Subaru prawie najszybsze na świecie

Subaru Impreza Marcina Czernika to jeden z najszybszych samochodów startujących w mistrzostwach Polski na 1 mili. O tym jak szybkie jest to auto niech świadczy fakt, że rozpędza się ono do 100km/h w 2,5 sekundy a po niecałych 8 osiąga 200 km/h.

Jednak takie osiągi nie byłyby możliwe bez zastosowania kompleksowych modyfikacji całego auta.

Nadwozie

Subaru opuściło fabrykę jako auto wolnossące z silnikiem o pojemności 2,2 l i było przeznaczone na rynek amerykański. Mimo nadwozia coupe trudno było powiedzieć, że to sportowy samochód. Ot po prostu zwykłe auto legendarnej marki, jakich wiele jeździ po drogach. Gdy Marcin podjął decyzję o budowie samochodu przeznaczonego do wyścigów na 1/4 mili od razu wiedział, że wykorzysta do tego celu Subaru. Wybór modelu coupe podyktowany był tym, że posiada on najlżejszą karoserię a waga to jeden z najważniejszych czynników podczas wyścigów na ćwiartkę.

Reklama

Gdy samochód trafił do warsztatu jego modyfikacje rozpoczęły się od opróżnienia całego wnętrza. Pozbyto się tapicerki, wygłuszeń oraz wszystkich innych elementów, które niepotrzebnie podnosiły wagę auta. Zamiast seryjnych foteli pojawił się jeden, bardzo lekki kubełkowy fotel oraz czteropunktowe pasy bezpieczeństwa oraz zestaw wskaźników pozwalających kierowcy na monitorowanie parametrów wysilonego silnika.

Karoseria też została poddana radykalnej kuracji odchudzającej. Wiele elementów zostało zmienionych na lżejsze, wykonane z karbonu . Zamontowane zostały również lżejsze szyby. Aby usztywnić karoserię i zabezpieczyć kierowce przed skutkami ewentualnego wypadku firma Ireco Motorsport przygotowała klatkę bezpieczeństwa, która mimo, że jest rozbudowana waży bardzo niewiele. Na koniec wolnossący silnik został zastąpiony jednostką turbodoładowaną o pojemności 2,2 litra. I wtedy zaczęła się zabawa.

Silnik

Silnik w Subaru to jednostka o pojemności 2,2 litra zbudowana w oparciu o tzw. "zamknięty blok". Taka konstrukcja jest bardziej wytrzymała i odporna na wysokie doładowanie. Silnik miał być bardzo mocny, wymagał więc wielu modyfikacji i wymiany praktycznie wszystkich części. Na początek powiększono jego pojemność do 2,5 litra, a przy okazji dopracowane zostały kanały dolotowe i wylotowe w głowicy. Do tak przygotowanej bazy można było zacząć montować nowe podzespoły. Pojawiły się, więc kute tłoki - lżejsze i bardziej wytrzymałe na wysoka temperaturę, a także kute korbowody zdolne wytrzymać największe nawet przeciążenia.

Kolejną modyfikacją był montaż sportowych wałków rozrządu firmy JUN. Ta japońska firma produkuje najwyższej klasy podzespoły wykorzystywane w samochodach sportowych na całym świecie. Te zamontowane w aucie Marcina sprawiły, że samochód kręci się do o wiele wyższych obrotów.

Aby jednak przy prędkościach obrotowych dochodzących do 8500 obr/min silnik pracował bez problemów zapadła decyzja o wymianie sprężynek i talerzyków zaworowych.

Silnik był więc gotowy na pracę z najwyższą mocą. Aby ją wygenerować seryjną turbinę zastąpiono o wiele większym i wydajniejszym modelem GT35R firmy Garret. Turbina zasysa powietrze przez stożkowy filtr K&N a za jego chłodzenie odpowiada olbrzymi, wykonany na zamówienie intercooler zamontowany z przodu auta.

Jednak powietrze to nie wszystko. Paliwo dostarcza pompa Bosch, nowe listwy paliwowe oraz wtryskiwacze RC Engineering. O tym jak wydajny jest to system niech świadczy fakt, że gdyby pompa paliwa zamontowana w Subaru mogła działać w wodzie spokojnie dałoby się za jej pomocą urządzić sobie prysznic.

Aby wszystkie te części mogły zadziałać właściwie potrzebny był specjalny komputer. Wybór padł na produkt firmy Autronic - najbardziej zaawansowane tego typu urządzenie dostępne na rynku. Pozwala on na napisanie dokładnie takiego programu sterującego silnikiem, jaki jest potrzebny do uzyskania wysokich mocy. Autronic jest również pozbawiony seryjnych ograniczeń stosowanych w cywilnych samochodach ze względu na ochronę silnika czy środowiska. Tutaj nie ma żadnych kompromisów. Liczy się tylko moc w najczystszej postaci.

Napęd

Gdy Subaru zostało wyposażone we wszystkie podzespoły mające wygenerować moc przyszedł czas na zadbanie o jej przeniesienie na asfalt. Dba o to kłowa skrzynia biegów, umożliwiająca zmianę przełożeń bez korzystania ze sprzęgła, co znacznie skraca czas potrzebny na wbicie kolejnego biegu. Jest ona połączona z silnikiem za pomocą wyczynowego, dwutarczowego sprzęgła Exedy, któremu bliżej do aut WRC niż do tych, które na co dzień możemy oglądać na ulicach.

Marcin korzysta z seryjnych dyferencjałów i półosi. Te elementy są w Subaru wystarczająco wytrzymałe aby znosić wielkie przeciążenia podczas startów.

Kolejnym ważnym elementem tak mocnego auta jest zawieszenie. I tutaj nie mogło być mowy o żadnych, nawet najmniejszych kompromisach. Seryjny "zawias" zastąpił więc zestaw firmy Leda posiadający praktycznie nieograniczone możliwości regulacji twardości i wysokości. Wszystkie łączniku gumowe w zawieszeniu zostały zastąpione poliuretanowymi odpowiednikami, co w połączeniu ze sportowymi amortyzatorami i sprężynami pozwala dynamicznie przyśpieszać autem. Gdyby pozostało seryjne zawieszenie przy starcie przód auta unosiłby się do góry, co po pierwsze wpłynęłoby na pogorszenie czasów, a po drugie uniemożliwiało korekty toru jazdy.

Ostatnim elementem modyfikacji był montaż ultralekkich felg Rays o rozmiarze 16 cali oraz specjalnych opon przeznaczonych tylko do wyścigów na 1 mili firmy Hoosier. To bardzo specyficzne gumy, które dzięki swojej konstrukcji dosłownie kleją się do asfaltu.

Po modyfikacjach moc auta osiągnęła 600 KM i 650 nm. Pozwoliło to na zdobycie Marcinowi tytułu Mistrza Polski w klasie turbo plus w wyścigach na 1/4 mili.

W sezonie 2005 Subaru osiągnęło czas 9,85 sekundy i zakończyło sezon jako drugie najszybsze auto w Polce. W tym sezonie pod maską zaszło wiele zmian. Samochód jest jeszcze mocniejszy i jeszcze lżejszy. Marcin zapowiada bicie własnych rekordów, a także atak na pozycję najszybszego Subaru na świecie. Bo po zeszłorocznych wyczynach już tylko dwa auta tej marki na kuli ziemskiej jeżdżą szybciej. Niewiele szybciej.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Subaru Impreza | auto | firmy | silnik | Auta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy