Przejdź do głównej części strony

× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Samochody używane

Chcesz kupić lub sprzedać samochód? Interesujesz się pojazdami z drugiej ręki? Ten serwis powstał specjalnie z myślą o tobie! Znajdziesz w nim porady ekspertów dotyczące oceny stanu auta przed zakupem, testy samochodów używanych, rankingi niezawodności i wiele innych, ciekawych informacji.

×

Treść dostępna również w wersji mobilnej
na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

Kupujemy używany samochód terenowy

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Oto elementy, które bezwzględnie należy sprawdzić. kupując auto terenowe lub SUV-a. Niedopatrzenie może oznaczać wydatki idące w dziesiątki tysięcy złotych.

Kupowanie używanej terenówki nie jest proste
Kupowanie używanej terenówki nie jest proste

Używane samochody terenowe oraz SUV-y wiele łączy, ale i sporo dzieli. Te pierwsze często bywają wykorzystywane przez właścicieli jako woły robocze i z tego powodu mogą być mechanicznie dość poważnie nadwyrężone. Z kolei SUV-y z reguły mają lżejsze życie, ale są znacznie bardziej wyrafinowane technicznie i w związku z tym ich naprawy bywają niezwykle drogie.

Niezależnie od tego, jaki rodzaj samochodu 4x4 wybierzemy, należy skrupulatnie sprawdzić "punkty zapalne", aby potem nie żałować zakupu. W przypadku tych aut dbałość poprzednich właścicieli ma dużo większy wpływ na stan techniczny niż renoma marki. Równie dobrze można trafić na skrajnie wyeksploatowaną toyotę land cruiser, jak i dobrze utrzymanego hyundaia gallopera. Nadwozie i rama

Najdroższym elementem każdego samochodu jest nadwozie. Absolutnie dyskwalifikujące są zaawansowane ślady korozji. Rdza ma bowiem tę nieprzyjemną właściwość, że jeżeli już się pojawi, to całkowicie pozbyć się jej nie da.

W samochodach terenowych nadwozie jest zwykle osadzone na ramie, która pozwala autu znosić ogromne przeciążenia. Tu również wrogiem numer 1 jest korozja. Uważać należy na podejrzanie grube powłoki zabezpieczenia antykorozyjnego. Zwykle stuknięcie młotkiem pozwala przekonać się, czy pod spodem nie grasuje umiejętnie zamaskowana rdza.

Układ napędowy

Brutalna eksploatacja w terenie czasami odciska swe piętno na układzie napędowym samochodu. Skrzywione mosty napędowe czy pogięte wahacze wcale nie są rzadkością. Częstą oznaką wyeksploatowania jest odkształcenie sprężyn powodujące, że samochód stoi krzywo. Oceniając pojazd 4x4 pod kątem zakupu zawsze postawmy go na równej nawierzchni i obejrzyjmy z oddalenia. Jazda próbna nie tylko w terenie

Jazdę próbną rozpoczynajmy od dróg asfaltowych. Tu sprawdzimy, czy samochód nie ściąga w jedną stronę oraz czy dobrze hamuje i nie ma luzów. Potem przychodzi kolej na przetestowanie własności terenowych. Upewnijmy się, czy napęd 4x4 w ogóle się włącza (jeżeli jest to np. samochód z dołączanym napędem przodu).

Więcej na ten temat

  • Przy wyborze samochodu używanego główną rolę grają: rocznik, przebieg i cena. Na dalszy plan schodzą przeważnie takie kwestie, jak kolor czy poziom wyposażenia. więcej »

W przypadku aut ze stałym napędem 4x4 trzeba sprawdzić, czy działa blokada centralnego mechanizmu różnicowego. Jeżeli tak, to na twardej drodze po włączeniu blokady i maksymalnym skręcie auto powinno wykazywać duże opory, utrudniające ruszenie.

Jeżeli jest to SUV z automatycznie dołączanym napędem drugiej osi (np. ze sprzęgłem płytkowym), to działanie napędu sprawdzimy albo na bardzo stromym podjeździe (auto z napędzaną jedną osią nie podjedzie), albo stając jedną z osi na nawierzchni o małej przyczepności (przy ostrym ruszeniu koła muszą zabuksować).

Kosztowne opony

Wybierając terenówkę lub SUV-a zwróćmy uwagę na stan opon. Jeżeli są stare i zużyte - może to świadczyć o małej dbałości poprzedniego właściciela. Ponadto zakup nowego ogumienia jest kosztowny. W przypadku kół o większych rozmiarach możemy wydać nawet 4000 zł.

Ryzyko poniesienia nieplanowanych wydatków w SUV-ie czy aucie terenowym jest tak duże, że warto zlecić kontrolę auta w warsztacie specjalizowanym w naprawach 4x4.

Rodzaj napędu

Cytat

Naprawa usterek w aucie 4x4 może pochłonąć tyle, ile kosztował pojazd. Dlatego sprawdźmy go przed kupnem w wyspecjalizowanym warsztacie
Jacek Szkop, serwis4x4.pl
- Dołączany ręcznie. Nadaje się do aut używanych głównie w terenie. Na drodze twardej samochód musi poruszać się wyłącznie z napędem tylnym, co szczególnie zimą bywa niebezpieczne. Stosowany głównie w starszych terenówkach. Przykładowe modele : hyundai galloper, jeep wrangler, kia sportage I, nissan patrol, nissan terrano, opel frontera, suzuki samurai, suzuki jimny, suzuki vitara/grand vitara I 

- Stały 4x4. Dzięki centralnemu dyferencjałowi można jeździć z napędem na cztery koła w każdych warunkach. Jest to najbardziej optymalny i najbezpieczniejszy typ napędu w autach terenowych i dużych SUV-ach. Przykładowe modele: audi Q7, land rover discovery, mercedes ML, mitsubishi pajero II/III, porsche cayenne, suzuki grand vitara II, VW touareg, toyota land cruiser.

- Automatycznie dołączany. Jest tani w produkcji i jednocześnie dość ekonomiczny w eksploatacji. Większość aut z tego typu napędem (poza nielicznymi, np. jeep grand cherokee) nie ma reduktora, co ogranicza możliwości terenowe. Przykładowe modele : BMW X1/X3/X5/X6, kia sportage II, jeep grand cherokee, land rover freelander, nissan pathfinder, opel antara, toyota RAV4, VW tiguan.

Blokady mostów

Więcej na ten temat

Powszechnie stosowane są trzy typy blokowania mechanizmów różnicowych:

1. Mechaniczna 100% - najskuteczniejsza w terenie (np. toyota land cruiser),

2. Samoczynna, częściowa - dobra na drogi o zmiennej nawierzchni (np. jeep grand cherokee 2011). 3. Elektroniczna, wykorzystująca hamulce kół - najtańsza (np. dacia duster dCi).

Co należy sprawdzić kupując auto terenowe?

Silnik, głowica

W samochodach terenowych częstą przypadłością jest pęknięcie głowicy, powodowane przegrzaniem silnika (np. podczas jazdy w błocie). Pękniętą głowicę ma spora część ponad 10-letnich turbodiesli, włącznie z uważanymi za niezniszczalne toyotami. Taką głowicę zwykle wymienia się na nową.

ILE TO KOSZTUJE? Wymiana głowicy (Nissan patrol) - 5000 zł

Układ chłodzenia

Terenową przeszłość samochodu zdradzić może stan chłodnicy: jeżeli ma wgniecenia i jest zalepiona błotem, to auto z pewnością nie jeździło tyko po asfalcie. Permanentne zalepienie chłodnicy błotem często przyczynia się do jej pęknięcia - typowej awarii auta terenowego.

ILE TO KOSZTUJE? Wymiana chłodnicy (Nissan terrano) - 1500 zł

Opony

Więcej na ten temat

  • Wszystkich, którzy wertują ogłoszenia w poszukiwaniu wymarzonego pojazdu z drugiej ręki, zapraszamy do naszego poradnika dotyczącego kupowania samochodu używanego. więcej »

W aucie terenowym lub SUV-ie dobre opony to podstawa. Warto mieć przynajmniej dwa komplety, gdyż wbrew pozorom opony terenowe nie nadają się na śnieg. Koszt jednego kompletu to od 2200 do 4000 zł.

Zawieszenie

Szczególnie w przypadku większych SUV-ów z wielowahaczowym zawieszeniem, czasami z pneumatyką, koszt wymiany zużytych elementów może przekroczyć 10 tys. zł. Nie kupujmy auta, w którym zawieszenie ma luzy i pracuje głośno.

ILE TO KOSZTUJE? Wymiana wahaczy i miechów (Q7) - 15 000 zł

Układ napędowy

Zarówno reduktor, jak i skrzynia rozdzielcza, są bardzo drogimi elementami. Powinny pracować cicho, łatwo się przełączać i nie rozłączać samoczynnie. Warto sprawdzić, czy napęd 4x4 w ogóle działa, gdyż bywa zepsuty.

ILE TO KOSZTUJE? Naprawa reduktora (nissan patrol) - 3000 zł

Podwozie

Jego stan może dużo powiedzieć na temat przeszłości samochodu. Wgniecenia i obtarcia zdradzają brutalne traktowanie w terenie. Zaawansowana rdza (podłoga, nadkola, okolice słupków) praktycznie dyskwalifikuje samochód.

ILE TO KOSZTUJE? Wymiana progów (toyota land cruiser) - 2000 zł

Rama

Występuje w autach terenowych, rzadziej w SUV-ach. Jest odpowiedzialna za przenoszenie obciążeń. Często nawet w dobrze wyglądających autach bywa skorodowana. Egzemplarza z przerdzewiałą ramą nie kupujmy.

ILE TO KOSZTUJE? Wymiana ramy (Mitsubishi pajero) - 4000 zł

Tekst pochodzi z tygodnika

Źródło informacji: Motor

Więcej o:
używana,
SUV,
samochody terenowe,
używany samochód

Jak kupować używany cz. 1


  • Wszystkich, którzy wertują ogłoszenia w poszukiwaniu wymarzonego pojazdu z drugiej ręki, zapraszamy do naszego poradnika dotyczącego kupowania samochodu używanego. »

Jak kupować używany cz. 2


  • W poprzednim odcinku naszego poradnika podpowiadaliśmy jak w prosty sposób sprawdzić, czy auto ma wypadkową przeszłość. Tym razem skupimy się na ocenie mechanicznej kondycji pojazdu. »

Jak kupować używany cz. 3


  • W naszym cyklu poświęconym kupowaniu samochodu używanego pialiśmy już o ocenie stanu nadwozia, a także o często pomijanej sprawie właściwego interpretowania tego, co starają się nam przekazać kontrolki. »

Jak kupować używany cz. 4


  • W trzech kolejnych odcinkach cyklu "kupujemy używane" podpowiadaliśmy, jak rozpoznać czy samochód nie uczestniczył w poważnym wypadku, a także czy silnik i inne ważne podzespoły nie domagają się rychłej naprawy. »

Taniej dieslem czy na LPG?


  • Światowy kryzys finansowy wywrócił do góry nogami rynek paliw. »

Skomentuj artykuł: Samochody używane

Wasze komentarze (177)

Dodaj komentarz

~Josek -

Chłopcy ,nic nie wiecie o Subaru..Nie jest terenowy ale co on umie! Nie macie pojęcia.

~drackul -

ja bym się decydował na Isuzu D-max, miałem okazję na nim pracować w trudnym terenie i sprawdził się znakomicie, mam wrażenie, że jest nie do zajechania (to pewnie przez ten silnik)

~xyz360 -

Piszacy powyzszy artykol zapomnial wymienic jeden z najlepszycvh samochodow terenowych marki SUBARU i to goscia dyskfalifikuje ja mam taki i jezdzic nim po polskich drogach z dolami,garbami od siedmu lat i nic mu sie nie dzieje wymieniam tylko olej,filter powietrza,i po 65000kmkomplet hamulcow,klocki+tarcze rdza nie dotyczy tych samochodow po myjni bezdotykowej wyglada jakby wyjechal z salonu samochodowego SUBARU Forester 2.5 sama radosc zima,lato tankuje tylko na Shelu

~fandaci -

A nikt tu nie wymienił Daci DUSTER. To też SUV z napędem na 4 koła i dobra zarówno w terenie, jak i na szosie.

~Jurek -

Chciałbym kupić dobrego SUV-a, w marę możliwości ekonomicznego, nie zamierzam ścigać się po błocie a tylko potrzebuję bardziej komfortowego auta. Proszę o rzetelną podpowiedz.

~kierowca -

Witam. Jestem użytkownikiem samochodów marki Land Rover. Specjalnie napisałem, że użytkownikiem a nie włascicielem, gdyż nigdy, podkreślam, nigdy bym tego samochodu prywatnie nie kupił. Jeżdżę Land-Roverami juz 19 rok, przejechałem nimi kilkaset tysięcy kilometrów, dokładnie nie wiem nawet, gdyz to było kilka egzemplarzy, z różnymi silnikami, róznymi nadwoziami, wyposażeniem itp, nawet prowadziłem takiego, który ma trzy osie. Ale pokolei: samochód ten, a zwłaszcza taka marka jak LR jest pojazdem terenowym, ale tylko z pozoru, gdyż, zeby nim naprawdę pojechac w teren i nie utknąć, trzeba go spowrotem odesłac do serwisu, który dopiero go przystosuje do prawdziwej jazdy terenowej. W typowym LR własciwie od poczatku wszystko się psuje i o ironio, 18-sto letnie zdecydowanie mniej niż te nowsze, zwłaszcza ten ostatni model Defendera, z silnikiem forda, średnio co 2-3 misiące w serwisie. Wykonanie pojazdu właściwie skandaliczne, wszystko juz po paru kilometrach odpada, zwłaszcza elementy tapicerki, ale i mechanicznie też nie jest najlepiej. Oto co tylko mnie sie przydarzyło w moim samochodzie. Jest to LR defender TD5, 5 drzwi, ze standartowym wyposażeniem: zaznaczam, że użytkowałem go od fabrycznej nowości: jadąc nowiutkim do firmy, odkreciła sie po drodze klema akumulatora, po około 5 tyś. km servis wezwał do wymiany koła zamachowego, pierwsza zima i od razu problem z odstojnikiem wody na filtrze paliwa, juz pomijam to, ze każde uruchomienie silnika w warunkach -10 st i niżej to jest loteria, w tych temperaturach, jesli postał dłuzej niz dwa dni, akumulator samoczynnie się rozładowywał, i nikt nie potrafił wybadać czemu, przy około 8 tys, rozleciała sie końcówka drążka kierowniczego, dobrze ze stałem na skrzyzowaniu..., jakieś 12 tyś, ukręcona półoś z przednim prawym kole, za około tydzień, drugie koło, serwis przekazał, ze taka partia nieudana, mając jakieś 3 lata, awaria instalacji elektrycznej pod deską rozdzielczą, elektryk powiedział, że dobrze ze odłaczyłem akumulator, bo inaczej auto by spłoneło, przy ok. 5 latach peknięta rama koło tylnych kół, przetarta wiązka elektryczna przy okazji do tylnych swiateł, pomijam już codzienne awarie wycieraczek, kierunkowskazów i wybitnego włącznika dmuchawy nawiewu, do tego drgajace okna, niezasuwanie się szyb, czy opadajace drzwi przy wejściu do bagażnika, to nie robiło na nikim wrażenia, a takze, urywajace sie stopki przy progach, zamarzajace i urywające się klamki drzwi, czy nawet odpadajace dźwignie właczenia blokady mech. różnicowego. Do tego cieknący zawsze i wszedzie silnik oraz najcześciej wysiadajaca pompa sprzegła oraz wspomagania kierownicy dopełniaja obrazu najlepszego pojadu terenowego na świecie. Och, zapomnaiłem jeszcze o ciagle urywajacych sie tylnych amortyzatorach oraz w przednim wale napędowym awariach przegubów. Oczywiście ten samochód moze i jest fajny, terenowy, ale nie da się go bezawaryjnie eksploatować bez pomocy serwisu, młotkiem i srubokrętem, tak jak Uaza się go nie da naprawiać. Zapomniałem dodać, że jezdżę nim po normalnych drogach asfaltowych, po polnych czy bitych raczej sporadycznie, raczej nie zaklejam chłodnicy błotem oraz może dwa razy użyłem wyciagarki ale to tylko jak utknałem w śniegu. Pozdrawiam użytkowników pojazdów terenowych. Oczywiście, byc może trafiłem na taki egzemplarz, ale jesli miałbym to wszystko finansowac z własnej kieszeni to przy drugiej awarii czegokolwiek zmieniłbym go na normalny samochód, może i mniej podróż bezpieczna ale przynajmniej tańsza, co nie znaczy że i L-R nie można wylądować w rowie, są i tacy specjaliści, oczywiście, że nie powiem, że przeważnie tablice rej. zaczynają sie u takich właścicieli na W... Liczę na opinie w sprawie innych samochodów "terenowych".

~kraken Connecticut -

Co za gamon pisze takie bzdury???Nowe Grand Cherokee maja STALY naped 4x4,za wyjatkiem modeli z napedem 4x2

~Honda Pilot:) -

Artykul z marca? Popularna ta stronka o samoch.ternowych, nie powiem:)No tak, ale ilu w Polsce stac na porzadnego SUV? Wiem, ze sa tacy co ich stac...na 20 letnie oczywiscie.

~ssss -

Ale szambo!

~dan -

Nie dajcie sie zastraszyć-jazda autem 4x4(jesli ktoś potrzebuje takiego auta,wie jak go uzywać i do czego) bezcenna-wcale niemusi być oszałamiająco droga-wystarczy dobrać odpowiednie dla siebie auto-dotyczy to wszystkich używanych (nietylko terenowych)