Przejdź do głównej części strony

× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Samochody używane

Chcesz kupić lub sprzedać samochód? Interesujesz się pojazdami z drugiej ręki? Ten serwis powstał specjalnie z myślą o tobie! Znajdziesz w nim porady ekspertów dotyczące oceny stanu auta przed zakupem, testy samochodów używanych, rankingi niezawodności i wiele innych, ciekawych informacji.

×

Treść dostępna również w wersji mobilnej
na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

Jaki przebieg ma twoje auto? Czy już "skorygowałeś" licznik?

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na cenę auta na rynku wtórnym jest jego przebieg.

Dla mercedesa W124 taki przebieg to dopiero połowa życia
Dla mercedesa W124 taki przebieg to dopiero połowa życia

Handlarze często "korygują" wskazania licznika, klienci rzadko kiedy decydują się na pojazd, którego drogomierz wskazuje więcej niż 200-220 tys. km.

Czy przebieg rzędu 300-400 tys. km faktycznie traktować można jako zapowiedź śmierci technicznej?

W Polsce? 100 tys. W Niemczech - pół miliona!

Przez wiele lat w Polsce panowało przekonanie, że górną granicą żywotności jednostki napędowej jest 100 tys. km. W czasach głębokiego PRL-u, gdy na drogach panowały dwusuwowe syreny, taki pogląd był bardzo bliski prawdy. Z kolejnymi kilometrami nieco lepiej radziły sobie fiaty 125p czy rodzime polonezy. Niestety, również ich jednostki napędowe rzadko kiedy "dożywały" 150 tys. km. Po części działo się tak z uwagi na przestarzałą konstrukcję (wał korbowy oparty jedynie na 3 łożyskach), większa część winy leżała jednak po stronie kiepskich właściwości smarnych ówczesnych, dostępnych w Polsce, olejów.

Więcej na ten temat

Podobnych problemów nie mieli jednak wówczas Niemcy, Francuzi czy Japończycy. W latach osiemdziesiątych, pracujące na dobrej klasy olejach, niewysilone jednostki napędowe osiągały imponujące przebiegi. Do legendy przeszły np. wolnossące, wysokoprężne konstrukcje Mercedesa czy Toyoty, które bez remontu pokonywały często ponad milion kilometrów. Również dla dużych silników benzynowych przebiegi rzędu 500-600 tys. km do naprawy głównej nie były niczym nadzwyczajnym.

Accord przejechał 1,6 mln km!

Doskonałym przykładem trwałości ówczesnych jednostek napędowych może być np. pewna honda accord z 1990 roku. Samochód, który sprzedany został przez dealera w Stanach Zjednoczonych, bez większych awarii przejechał do dziś przeszło milion mil, czyli 1,6 mln kilometrów! W uznaniu dla tego osiągnięcia, w blasku fleszy, przedstawiciel lokalnego importera japońskiej marki przekazał niedawno 53-letniemu właścicielowi auta kluczyki do fabrycznie nowego accorda.


Accord, który przejechał 1,6 mln km

Niestety, podyktowane względami ekologicznymi zmiany w konstrukcji jednostek napędowych sprawiły, że czasy, gdy silniki były w stanie bezawaryjnie pokonywać takie dystanse, odeszły na dobre. Proste rozwiązania, jak chociażby mechaniczny aparat zapłonowy, wyparła elektronika, upowszechnienie się turbosprężarek pozwoliło zmniejszyć pojemność skokową, a co za tym idzie, margines "bezpieczeństwa". Produkowane dziś jednostki benzynowe rzadko kiedy są w stanie pokonać więcej niż 350 tys. km do naprawy głównej (która często okazuje się nieopłacalna). Silniki o zapłonie samoczynnym nadają się przeważnie na złom po 400-450 tys. km.

Samochody na kilka lat

Więcej na ten temat

Trudno jednak mieć do producentów pretensję o to, że ich konstrukcje nie są dziś już tak trwałe, jak niegdyś (dotyczy to nie tylko jednostek napędowych, ale też np. - powłok lakierniczych). Przez ostatnie dwie dekady samochody, biorąc pod uwagę średnie zarobki na wielu światowych rynkach, stały się o wiele tańsze. Dziś nikt nie traktuje już własnych czterech kółek jak lokaty kapitału - auto, podobnie jak telefon komórkowy, stało się po prostu narzędziem pracy, które - co kilka lat - wypadałoby wymienić na nowe...

Jesteś posiadaczem leciwego samochodu? Pochwal się w komentarzach, jaki przebieg osiągnęło twoje auto!

Źródło informacji: INTERIA.PL

Więcej o:
jaki

Jak kupować używany cz. 1


  • Wszystkich, którzy wertują ogłoszenia w poszukiwaniu wymarzonego pojazdu z drugiej ręki, zapraszamy do naszego poradnika dotyczącego kupowania samochodu używanego. »

Jak kupować używany cz. 2


  • W poprzednim odcinku naszego poradnika podpowiadaliśmy jak w prosty sposób sprawdzić, czy auto ma wypadkową przeszłość. Tym razem skupimy się na ocenie mechanicznej kondycji pojazdu. »

Jak kupować używany cz. 3


  • W naszym cyklu poświęconym kupowaniu samochodu używanego pialiśmy już o ocenie stanu nadwozia, a także o często pomijanej sprawie właściwego interpretowania tego, co starają się nam przekazać kontrolki. »

Jak kupować używany cz. 4


  • W trzech kolejnych odcinkach cyklu "kupujemy używane" podpowiadaliśmy, jak rozpoznać czy samochód nie uczestniczył w poważnym wypadku, a także czy silnik i inne ważne podzespoły nie domagają się rychłej naprawy. »

Taniej dieslem czy na LPG?


  • Światowy kryzys finansowy wywrócił do góry nogami rynek paliw. »

Skomentuj artykuł: Samochody używane

Wasze komentarze (1724)

Dodaj komentarz

~Diesel -

--VW Passat B6 2009r 330 tys km i JEST TO normalny przebieg jaki robi 1wł. diesel'em Pełnoletnie --A4 b5 tdi mały przebieg 400tys km

~Grucha -

Opel Vectra B 1.8 16V 1999rok przebieg 442tysiące km przy 240tyś był zamontowany gaz sekwencja

~janusz -

Skoda Felicja 1,3 2000 r. 438 000. na benzynie, przy 280 tyś. padł sterownik i nic więcej.

~qwerty -

Żona - 11 lat

~tych -

audi 80 b3 87rok silnik 1.8 90 HP 900 000 km i dalej jezdzi

~Pimpek -

jak twój diesel nie bierze oleju to ja jestem ksiądz proboszcz:) każdy ropniak bierze i te stare i nowe też

~tom -

Audi A3 1,9 tdi 1997r. 520.000 tyś km. , wszystkie płyny i części wymieniane na czas .

~użytkownikTDi -

Takich aut jak audi B4, mechu 190,124 i silniki wolnossące 1.9D oraz 2.5TDi rzędówka i kultowy 1.9 TDi nie będzie !!!! Auta robiły po 1milion km bez jakiegokolwoiek stresu,bez koła dumasowego pompowtryskó itd!! Teraz auta to plastikowe zabawki z silnikami ulepionymi z plasteliny,po to żeby serwisy zarobiły, auta po 5 lat i kasacja !! Wolę starego TDika niż TDCi DCi czy jeszcze inne nowości technologiczne.

~www.mipex.pl -

Właśnie Polacy taki rynek stworzyli 10letnie auto z przebiegiem 100tys to złom.. Sam jezdze vw passat 1,4 mln km w Niemczech 4 letnie auta miewają niecały mln a głupi polak kupuje je z przebiegiem 30tys a potem mówi ze saab awaryjny albo vw psuje sie. a to są po prostu wymiany eksploatacyjne wynikające ze zmęczenia materiału. ( jeep pękające głowice ) Ale polak chce to taki kupi... mówi sie źle o tych myjących silniki a jak sie nie umyje to sie nie sprzeda... wiec sprzedający jest stawiany przez pytaniem sprzedasz czy nie.. wybiera tak.. myje silnik na myjni za 5zł licznik cofa za flaszke u znajomego.. i auto 15 letnie z przebiegiem 80tys od dziadka jest gotowe..

~ja -

vw passat 1.9 TDI 90 KM 450 tys jeszcze na oryginalnym zawieszeniu z niemiec '98.