Volvo zamyka fabrykę i przenosi produkcję do Polski

Koncern Volvo zdecydował się zamknąć fabrykę autobusów w szwedzkim Saeffle i jej produkcję przenieść do swego zakładu we Wrocławiu. Ma to się stać w przyszłym roku.

Informując o tej decyzji koncern wyjaśnił, iż jest ona spowodowana zmniejszeniem się zapotrzebowania na autobusy i spadkiem sprzedaży o 20 procent w stosunku do roku ubiegłego.

Reklama

- W tej sytuacji musimy szukać możliwości koncentracji produkcji w jednym miejscu, co pozwoli na obniżenie kosztów - oświadczył Hakan Karlsson, szef działu autobusów koncernu Volvo. Takim miejscem jest istniejąca od 1995 fabryka Volvo we Wrocławiu zatrudniająca 1500 osób i będąca największym zakładem koncernu wytwarzającym autobusy.

Likwidacja wytwórni w Saeffle pozbawi zatrudnienia 390 osób, jednak jak zapowiedziano nie spowoduje to zwiększenia zatrudnienia we wrocławskim zakładzie.

Volvo posiada jeszcze jedną fabrykę w Szwecji w Boras produkującą autobusowe karoserie.

***

Wrocław się cieszy, ale mieszkańcy szwedzkiego miasteczka Saeffle są załamani. Wiadomość o przeniesieniu do stolicy Dolnego Śląska produkcji autobusów Volvo oznacza dla nich nie tylko utratę blisko 400 miejsc pracy, ale totalną marginalizację. Bezrobocie w Saeffle przekracza 11 procent, a wśród młodych ludzi - 28 procent.

Informacja o przeniesieniu produkcji do Polski znalazła się na pierwszym miejscu wieczornego dziennika w szwedzkiej telewizji publicznej. Reporter rozmawiał z pracownikami zakładów Volvo w Saeffle i z mieszkańcami miasteczka. Wszyscy są w szoku.

Bengt Lundstroem odpowiedzialny za produkcję autobusów Volvo w Europie tłumaczy jednak, że koncern nie miał innego wyjścia. Z powodu zmniejszenia zapotrzebowania na autobusy i spadku sprzedaży, dyrekcja podjęła decyzję o koncentracji produkcji w jednym miejscu, co ma pozwolić na obniżenie kosztów. Takim miejscem jest właśnie fabryka Volvo we Wrocławiu.

Wrocławska fabryka autobusów ma czterokrotnie większe zdolności produkcyjne niż fabryka w Saeffle. Produkcja autobusów Volvo została tu uruchomiona w 1995 roku. Obecnie jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne sprzedawane na rynkach całej Europy.

Autobusy Volvo lub części do nich produkowane są ponadto w szwedzkim Boras, a także w Meksyku, Brazylii, Kanadzie i Indiach. Produkcja w fabryce w Saeffle zakończy się w czerwcu przyszłego roku - pod warunkiem jednak, że do tego czasu skończą się negocjacje ze związkami zawodowymi.

IAR/PAP

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje