UAZ zbuduje własnego Land Cruisera? Wspólnie z Toyotą!

O takim połączeniu marzyli fani offroadu na całym świecie. Wiele wskazuje na to, że w ofercie słynnego rosyjskiego UAZ-a znajdzie się wkrótce nowa rodzina terenówek bazująca na rozwiązaniach technicznych Toyoty Land Cruiser.

Sensacyjna informacja obiegła rosyjskie media 1 kwietnia, co mogłoby sugerować, że mamy do czynienia z primaaprilisowym dowcipem. Sęk w tym, że - całkiem na poważnie - powtórzyła ją właśnie monitorująca rosyjski rynek agencja Autostat. Wg niej producent legendarnych terenówek z Uljanowska szykuje się właśnie do debiutu nowej rodziny pojazdów.

Informacje zdradzić miał w rozmowie z RIA Novosti Vadim Shvetsov - dyrektor generalny firmy Sollers - właściciela marki UAZ. Aktualnie trwać mają prace nad różnymi wariantami nadwoziowymi. W ofercie pojawić się mają m.in.: suv, pickup oraz - wzorem dotychczasowych produktów UAZa - uterenowiony van.

Reklama

Bliższe informacje dotyczące współpracy Sollersa z Toyotą nie są znane. W szczątkowych doniesieniach na ten temat wymieniana jest najczęściej platforma Toyoty Prado, czyli... legendarnego Land Cruisera. Do czasu oficjalnego potwierdzenia tych rewelacji trzeba je traktować w kategorii plotek.  

Pewnym jest natomiast, że rosyjski producent dysponuje już - stworzoną z myślą o przyszłych modelach - nową rodziną jednostek napędowych opracowaną wspólnie z niemiecką firmą FEV (specjalizuje się m.in. w tworzeniu potężnych jednostek napędowych dla transportu kolejowego). Nowe UAZy mają być napędzane czterocylindrowymi silnikami benzynowymi. Powstała również wersja bi-fuel, która - najprawdopodobniej - oferowana będzie z fabryczną instalacją gazową.

W jednym z zakładów produkcyjnych koncernu Sollers - fabryce w Zawołżsku - ruszyły już przygotowania do uruchomienia produkcji nowych silników. Jako pierwsze z linii montażowej zjechać mają "budżetowe" - pozbawione turbodoładowania - odmiany stworzone z myślą o autach stricte użytkowych. Pierwsze egzemplarze wyjechać mają z fabryki na przełomie lat 2020-2021. Początkowo jednostki trafiać będą również do obecnych modeli UAZa - Huntera i Patriota. Z czasem ofertę uzupełni odmiana turbodoładowana zaprojektowana głównie pod kątem wykorzystania jej w nowym suvie.

Wprowadzenie nowej generacji pojazdów najprawdopodobniej wiązać się będzie z zakończeniem produkcji modelu Patriot, który oferowany jest klientom od 2005 roku (bazuje na UAZie Simbir 3162 produkowanym od roku 2000). Co ważne, w ofercie pozostać ma - uzbrojony w nowe silniki - UAZ Hunter będący nieco tylko zmodernizowaną odmianą UAZa 469 produkowanego od 1972 roku.

Warto dodać, że od początku roku rosyjscy dealerzy UAZa dostarczyli klientom zaledwie 164 egzemplarze Huntera i aż 1432 sztuki niezastąpionego w rosyjskich warunkach Patriota.

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy