Tyski Fiat produkuje mniej, ale wciąż najwięcej w Polsce

Tyska fabryka Fiata wyprodukowała w ubiegłym roku 295,7 tys. samochodów, o ponad 15 proc. mniej niż rok wcześniej. Ubytek jest skutkiem zaprzestania produkcji pandy classic. Produkcja pozostałych wytwarzanych w Tychach modeli Fiata wzrosła o ponad 22 proc.

Mimo spadku produkcji wobec roku 2012, Fiat Auto Poland pozostał w 2013 r. największym producentem aut w Polsce. Na 2014 r. planowana jest produkcja zbliżona wielkością do ubiegłorocznej.

Reklama

W poniedziałek spółka Fiat Auto Poland przedstawiła PAP swoje wyniki produkcyjne za miniony rok. Samochodów marki fiat, abarth i lancia wyprodukowano w Tychach 244 tys. 56 egzemplarzy. Pozostałe ponad 51,6 tys. aut to wytwarzany na zlecenie koncernu Forda model ford ka, którego produkcja była o ponad 3 tys. sztuk mniejsza niż rok wcześniej.

W ubiegłorocznej produkcji najwięcej było fiata 500 (174 tys. 183 aut), następnie lancii ypsilon (61 tys. 361 aut) i modelu abarth 500 (8 tys. 512 samochodów).

"Osiągnięte w 2013 r. wyniki stawiają Fiat Auto Poland zdecydowanie na pierwszym miejscu wśród producentów samochodów osobowych w Polsce. Jest to również największa fabryka w grupie Fiat-Chrysler w Europie" - podkreślił rzecznik spółki Bogusław Cieślar.

Jego zdaniem na szczególną uwagę zasługuje fakt, że tyska fabryka Fiata wyprodukowała więcej samochodów niż wskazywały na to prognozy z rynków zagranicznych na początku 2013 r. Zwiększenie produkcji trzech modeli w sumie o 22,1 proc. w części zniwelowało ubytek związany z zaprzestaniem produkcji pandy classic, której w 2012 r. wyprodukowano w Tychach ok. 94 tys. egzemplarzy.

Prognozy produkcji na 2014 r. są na razie ostrożne. Znaczący wzrost produkcji mógłby nastąpić, gdyby fabryka rozpoczęła wytwarzanie nowego modelu auta, jednak jak dotąd - mimo spekulacji prasowych - takie decyzje nie zostały ogłoszone. Spółka liczy na dalszy wzrost produkcji dotychczas wytwarzanych modeli, choć jej przedstawiciele zastrzegają, że zdecyduje o tym rynek - głównie popyt na małe auta w Europie Zachodniej.

Fiat Auto Poland jest jednym z największych polskich eksporterów i zdecydowanym liderem eksportu w branży. 99,5 proc. wyprodukowanych w ubiegłym roku samochodów marki fiat, abarth i lancia, tj. 242 tys. 722 egzemplarzy, trafiło na rynki 61 krajów świata, m.in. do Włoch (ponad 91 tys.), Anglii (42,1 tys.), Francji (ponad 24,2 tys.), Niemiec (ponad 23,3 tys.), Belgii (ponad 12 tys.), Japonii (7,5 tys.), Hiszpanii (ponad 7 tys.), Holandii (ponad 5,8 tys.) oraz Austrii (ponad 3,6 tys.) i Australii (3,2 tys.)

W 2012 r. z tyskiej fabryki wyjechało ok. 348,5 tys. aut, a rok wcześniej 467,7 tys. W rekordowym roku 2009 roczna produkcja przekroczyła 605 tys. aut.

Przedstawiciele tyskiej fabryki czekają obecnie na decyzję w sprawie ewentualnej lokalizacji w Tychach produkcji nowego modelu Fiata. Jak dotąd takie plany nie zostały oficjalnie ogłoszone.

W pierwszym kwartale ubiegłego roku tyska fabryka zwolniła 1450 pracowników i wprowadziła pracę na dwie zmiany, zamiast trzech. Obecnie zakład ustabilizował zatrudnienie na poziomie ponad 3,3 tys. osób. W grudniu ubiegłego roku spółka pomyślnie przeszła międzynarodowy audyt, potwierdzający standardy zarządzania systemem produkcji. "Osiągnięty poziom stawia zakład na pozycji, która pozwala konkurować z najlepszymi na świecie" - ocenił Cieślar.

Zwolnieni na początku roku pracownicy korzystają m.in. z programu "Automobilizacja", w ramach którego pracodawcy zatrudniający osoby zwolnione z pracy w Tychach i pobliskim powiecie bieruńsko-lędzińskim mogą liczyć na subsydiowanie ich miejsc pracy. Program objął 200 osób, natomiast kolejnych 15 zwolnionych pracowników otrzymuje po 40 tys. zł wsparcia na uruchomienie własnego biznesu.(P

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje