Tsunami może zdegradować Toyotę

W skali globalnej produkcja samochodów Toyoty wróci do normy nie wcześniej niż w listopadzie lub w grudniu br.

Do tego czasu występować będą braki części, spowodowane zniszczeniami, dokonanymi w Japonii przez trzęsienie ziemi i tsunami z 11 marca.

Poinformował o tym w piątek szef Toyoty, Akio Toyoda, przepraszając klientów za nieuniknione opóźnienia w dostawach zamówionych samochodów. Associated Press pisze, że wielkie zniszczenia infrastruktury przemysłowej, dokonane przez trzęsienie ziemi i tsunami, mogą Toyotę kosztować utratę tytułu największego na świecie producenta samochodów.

Na początku tygodnia Toyota wznowiła produkcję samochodów w swych wszystkich zakładach na terenie Japonii, po raz pierwszy od 11 marca, ale z powodu braków części i niedoborów energii elektrycznej potencjał produkcyjny jest wykorzystywany co najwyżej w połowie.

Reklama

W zeszłym roku Toyota sprzedała 8,42 miliona pojazdów, utrzymując, choć nieznacznie, palmę pierwszeństwa na świecie. na drugim miejscu był General Motors z 8,39 miliona sprzedanych pojazdów. Associated Press pisze, że w tym roku, z uwagi na problemy, z jakimi boryka się Toyota, General Motors może odzyskać pierwsze miejsce na świecie, które utracił w 2008 roku.

Dodatkowym utrudnieniem są dla Toyoty obawy klientów, że samochody mogą być napromieniowane. Z elektrowni atomowej Fukushima, poważnie uszkodzonej przez trzęsienie ziemi i tsunami 11 marca, wydostały się znaczne ilości substancji promieniotwórczych.

W tej sytuacji Toyota i inne japońskie firmy przemysłu motoryzacyjnego zaczęły kontrolować poziom promieniowania samochodów przed ich wysłaniem za granicę. Rzecznik Japońskiego Zrzeszenia Producentów Samochodów Hirokazu Furukawa powiedział, że nie wykryto dotąd promieniowania w samochodach, przeznaczonych na rynki zagraniczne.

Toyota zapowiada, że nie zwolni żadnego z 25 tys. pracowników, zatrudnionych w jej 13 zakładach w Ameryce Północnej. Okres, w którym produkcja będzie wstrzymana bądź ograniczona, zostanie wykorzystany na szkolenia.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: produkcja samochodów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy