Toyota lepsza od BMW! Niemcy w tyle!

Jak co roku, opiniotwórczy magazyn Forbes przygotował zestawienie najdroższych marek świata. Wśród stu sklasyfikowanych firm znalazło się trzynastu producentów związanych z motoryzacją.

Które z firm mają szczególne powody do radości?

Na pierwszym miejscu sklasyfikowano Apple. Wg Forbesa amerykański gigant ze świata nowych technologii warty jest obecnie aż 145,3 mld dolarów. Z dużą stratą do lidera, na drugim miejscu, uplasował się Microsoft wyceniany na 69,3 mld dolarów. Ostatni stopień podium przypadł w udziale Google. Aktualną wartość marki oszacowano na 65,6 mld dolarów.

W kategorii "motoryzacja" niekwestionowanym liderem zestawienia jest Toyota. W stosunku do ubiegłego roku wartość marki wzrosła aż o 21 proc. i obecnie Toyota wyceniana jest na 37,8 mld dolarów. Warto podkreślić, że Toyota to jedyny producent z branży motoryzacyjnej, który zakwalifikował się do pierwszej dziesiątki ogólnego zestawienia (na 8. pozycji). Dla Japończyków oznacza to awans o jedno miejsce w porównaniu do zestawienia sprzed roku.

Reklama

Globalna sprzedaż samochodów Toyoty wzrosła w 2014 roku o 2,2 proc. Na rynku europejskim firma zanotowała wzrost o 4,6 proc. Firma konsekwentnie inwestuje w rynek samochodów hybrydowych. Do października 2014 roku Toyota sprzedała na świecie 7 milionów hybryd. Bardzo dużym powodzeniem hybrydy cieszyły się w Europie — ich sprzedaż wzrosła o 13 proc. w stosunku do 2013 roku. Warto zaznaczyć, że tego typu auta cieszą się coraz większym powodzeniem także w naszym kraju, gdzie wzrost sprzedaży wyniósł aż 65 proc.

Najważniejszym wydarzeniem była światowa premiera Toyoty Mirai. Pierwszy seryjny samochód na wodorowe ogniwa paliwowe w grudniu trafił do salonów w Japonii. W ciągu pierwszego miesiąca sprzedaży Toyota zebrała 1500 zamówień — 4 razy więcej, niż planowała na cały 2015 rok.

Drugą pozycję w kategorii "motoryzacja" (i 16. w ogólnym zestawieniu) zajmuje BMW. Wartość niemieckiej marki oszacowano na 27,5 mld dolarów, co - w porównaniu z sytuacją sprzed roku - oznacza spadek o 5 proc.

Na podium (23. miejsce w ogólnym zestawieniu) nalazła się też Honda, która zdaniem Forbesa, warta jest obecnie 22,6 mld dolarów (-3 proc. w porównaniu z zeszłorocznym rankingiem).

Zaraz za Hondą (24. pozycja w ogólnym rankingu), z minimalną stratą do japońskiej marki, uplasował się Mercedes-Benz. Marka wyceniana jest obecnie na 22,5 mld dolarów (-5 proc. w porównaniu z zeszłorocznym zestawieniem).

Piąte miejsce w "motoryzacji" (i 39. w zestawieniu ogólnym) przypadło Audi, które wyceniono na 12,8 mld dolarów (+1 proc.).

Z niewielką stratą do niemieckiego producenta, na 41. pozycji ogólnego zestawienia, znalazł się Ford. Wartość amerykańskiej marki oszacowano na 12,5 mld dolarów, czyli aż o 13 proc. więcej, niż przed rokiem.

Kolejne miejsca na liście "top ten" w kategorii motoryzacja zajmują: 7. Chevrolet (62. pozycja, wartość 9 mld dolarów), 8. Hyundai (64. pozycja, wartość 8,4 mld dolarów), 9. Lexus (66. pozycja, wartość 8 mld dolarów) i - zamykający dziesiątkę - Volkswagen (67. pozycja, wartość 8 mld dolarów).

Chociaż - zdaniem Forbesa - wartość marki Volkswagen i Lexus jest identyczna, wyższa pozycja tej ostatniej wzięła się z faktu, że Lexus zyskał w porównaniu z ubiegłym rokiem około 4 proc. Dla porównania, niemiecka marka straciła w tym czasie 10 proc. swojej wartości.

Na liście 100 marek o największej wartości znalazły się też jeszcze: Nissan (75. pozycja, wartość 7,3 mld dolarów), Porsche (78. pozycja, wartość 7 mld dolarów) i Kia (97. pozycja, wartość 6,2 mld dolarów).

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy