Toyota Camry w pięciu odsłonach

Świat pokochał SUV-y? Może i tak, ale sedany nie oddają pola i niezmiennie znajdują się w czołówce światowych bestsellerów. Na przykład, najpopularniejszym samochodem na świecie jest kompaktowa Toyota Corolla, występująca w trzech podstawowych rodzajach nadwozia - jako sedan, hatchback i kombi. Do pierwszej dziesiątki należy także Toyota Camry, najlepiej sprzedający się sedan na świecie i od kilkunastu lat niezagrożony lider amerykańskiego rynku.

Co decyduje o sukcesie Camry? W pierwszej kolejności legendarna niezawodność, oszczędność napędu hybrydowego i jedne z najniższych kosztów użytkowania. Ale to nie wszystko. Średniej wielkości sedan Toyoty doskonale sprawdza się zarówno jako auto rodzinne i samochód dla managera, jak i w innych, mniej oczywistych funkcjach. Oto dowody, jak bardzo uniwersalna, a jednocześnie emocjonująca może być Toyota Camry.

Wyścigowa Camry

Jeśli ktoś uważa, że Toyota Camry to po prostu wygodny sedan i gwarancja dobrze ulokowanych pieniędzy, powinien pomyśleć drugi raz. Albo popatrzeć na osiągnięcia wyścigowej Camry, która w tym roku ma szansę po raz czwarty z rzędu zakończyć sezon NASCAR z tytułem mistrza. Wyścigi National Association for Stock Car Auto Racing to jeden z narodowych sportów Amerykanów i świetne miejsce dla producentów do zaprezentowania swoich modeli w wyczynowych odmianach.

Toyota jest aktualnym poczwórnym mistrzem w tych niezwykle popularnych amerykańskich wyścigach. W serii Monster Energy NASCAR Cup Series 2017 została mistrzem producentów, a Martin Truex Jr. i Kyle Busch kierujący wyścigowymi Camry zdobyli tytuły odpowiednio mistrza i wicemistrza tej serii. Pozostałe dwa tytuły Toyota zgarnęła dzięki pick-upowi Tundra startującemu w NASCAR Camping World Truck Series.

W tym roku kierowcy Camry także walczą o zwycięstwo. Liderem po 29 wyścigach jest Kyle Bush, który wygrał do tej pory 7 rund, a Martin Truex Jr. zajmuje 3. miejsce z 4 zwycięstwami na koncie.

Toyota startuje w NASCAR od 2007 roku, a w 2017 roku wprowadziła na amerykańskie tory wyścigowe nową generację wyczynowej Camry, zbudowaną na 8. generacji popularnego sedana. Nową seryjną Camry zaprojektowało amerykańskie studio Toyoty - Calty Design Research. Za wersję wyczynową odpowiada fabryczna firma tuningowa Toyota Racing Development (TRD).

Camry po sportowym tuningu

Toyota Camry 8. generacji zadebiutowała najpierw na rynku USA - model 2018 trafił do salonów w czerwcu 2017 roku. Następnie zbudowany na platformie TNGA sedan wszedł do Japonii i Australii, różniąc się od amerykańskiej wersji tylko kilkoma detalami. Szybko nowym modelem zainteresowali się tunerzy z japońskiego oddziału TRD oraz zaprzyjaźnionej, choć konkurencyjnej firmy Modellista.

Japońska filia TRD zajmuje się przede wszystkim samochodami sportowymi i wyczynowymi - podobnie jak jego amerykański odpowiednik. Dlatego Camry firmowana logotypem z trzema literami otrzymała przedni dolny spojler ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej i duże pięcioramienne felgi aluminiowe. Na widok takiego auta nikt nie powie, że Camry jest po prostu spokojnym, rozsądnym sedanem. Z kolei Modellista podkreśliła prestiżowe walory Camry za pomocą eleganckiego przedniego błotnika i wieloramiennych aluminiowych obręczy kół.

Camry w roli limuzyny

Każda kolejna generacja Camry wnosi coraz wyższą jakość wykończenia, coraz bardziej luksusowe materiały i zaawansowane wyposażenie. Jednocześnie niezrównana trwałość i bardzo niskie koszty użytkowania sprawiają, że jest to wymarzony model dla managerów flot. Toyota Camry znajduje się we flotach wielu firm oferujących wynajem limuzyn. Na przykład First Class Bangkok Limousines, operator luksusowych samochodów z kierowcą w stolicy Tajlandii, oferuje VIP-om eleganckiego czarnego sedana Toyoty z białą, skórzaną tapicerką i wyposażeniem premium. Luksusową wersję Camry z szoferem można zamówić w wielu miejscach w Tajlandii, Indonezji czy Dubaju, a także w Stanach Zjednoczonych.

Camry - hybrydowa taksówka

W Nowym Jorku i innych amerykańskich miastach Toyota Camry jest szeroko stosowana jako taksówka, gdzie zastąpiła w roli głównego modelu dla oficjalnych usług taksówkowych m.in. Forda Crown Victoria. Po hybrydowego sedana Toyoty sięgają kierowcy taksówek także w wielu innych miejscach na świecie. W tej branży o popularności Camry również zdecydowała legendarna niezawodność i elegancki wygląd, a także niskie zużycie paliwa napędu hybrydowego oraz niewielkie koszty utrzymania. Według amerykańskiego portalu YourMechanic.com, serwis Camry w ciągu 10 lat kosztuje w USA tylko 5200 dolarów - to trzeci najlepszy wynik na amerykańskim rynku.

Camry jako amerykański radiowóz

Znamy te samochody z hollywoodzkich filmów. Radiowozy amerykańskiej policji to najczęściej duże sedany rodzimej produkcji z potężnymi silnikami benzynowymi - Fordy, Dodge’e czy Chevrolety. Kiedy zatem policjanci z Arkansas dowiedzieli się, że ich Fordy Crown Victoria zostaną zastąpione przez hybrydowe Toyoty Camry, zareagowali nerwowo. Ich zdaniem wóz policyjny powinien mieć V8 i napęd na tył.

Władze lokalne wybrały hybrydowe Toyoty ze względu na niskie koszty użytkowania, wynikające zarówno z niewielkiego spalania, jak i z wysokiej bezawaryjności. Na pierwszy rzut oka nie są to zalety, na których najbardziej zależy oficerom policji. Wkrótce jednak patrolujący ulice policjanci mieli okazję poznać zalety hybrydowej Camry, o których wcześniej nie pomyśleli.

Hybrydowe radiowozy Toyoty zużywały o połowę mniej paliwa niż Fordy Crown, co nie tylko przyniosło oszczędności, ale także ułatwiło patrole, gdyż pozwoliło rzadziej zjeżdżać na stacje benzynowe. Co więcej, cicha jazda na samym silniku elektrycznym pomagała w łapaniu przestępców - funkcjonariusze nazwali nawet tryb EV trybem skradania się. Jeśli do tego wziąć pod uwagę komfort jazdy w ciszy i niemal bez wibracji, kiedy spędza się w samochodzie długie godziny, trudno się dziwić, że Arkansas nie jest jedynym miejscem w USA, gdzie pracują hybrydowe radiowozy.

Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy