Toyota Camry i Avalon w wersji AWD debiutują w USA

Amerykańska Toyota opracowała unikalne wersje sedanów Avalon i Camry z napędem 4x4. Oba modele otrzymały 2,5-litrowy silnik oraz układ AWD z Toyoty RAV4. Samochody powstały dzięki uniwersalności modułowej architektury TNGA. Nowe auta 4x4 trafią do sprzedaży w USA w przyszłym roku.

Napęd 4x4 zyskuje popularność na amerykańskim rynku, głównie za sprawą rosnącej sprzedaży SUV-ów i crossoverów. Jednocześnie jednak w segmencie większych sedanów oferta aut z AWD jest dość skromna. Teraz opcja ta trafia do najpopularniejszego w USA sedana średniej wielkości oraz do flagowej limuzyny Toyoty na tym rynku.

Sedany 4x4 od Toyoty

Camry i Avalon z napędem na cztery koła zapewnią lepszą przyczepność na śliskich drogach. Będzie to pierwszy model Camry 4x4 od 1991 roku oraz pierwszy Avalon AWD w historii tego modelu. Opracowany przez Toyotę napęd Dynamic Torque Control AWD będzie dostępny jako opcja w większości wersji wyposażenia. Napęd ten łączy lepszą trakcję z niskim zużyciem paliwa. Za sprawą opcji 4x4 Toyota rozbudowuje już i tak bogatą gamę większych sedanów, na którą składają się zarówno Camry i Avalon w wersjach hybrydowych, jak i w usportowionych odmianach TRD.

Reklama

Napęd 4x4 z Toyoty RAV4

Amerykańscy inżynierowie Toyoty połączyli nadwozia Camry i Avalona z silnikiem, przekładnią, przeniesieniem napędu i tylnym mechanizmem różnicowym z RAV4. Tylne zawieszenie wielowahaczowe RAV4 zostało przystosowane do konstrukcji sedanów. W obu autach zastosowano zmodyfikowany wał napędowy z nowego Highlandera.

Oba sedany w wersji AWD są napędzane ponad 200-konnym, 2,5-litrowym silnikiem R4, sparowanym z 8-stopniową automatyczną skrzynią Direct-Shift. Opracowany w technologii TNGA układ Dynamic Torque Control AWD z Toyoty RAV4 znacznie poprawia przyczepność na śliskiej nawierzchni, a przy tym tylko minimalnie zwiększa zużycie paliwa. Może przekazywać do 50% momentu obrotowego na tylne koła, reagując na utratę przyczepności przednich kół lub na dynamiczne ruszanie.

Architektura TNGA ułatwia modyfikacje

Co ciekawe, ani Camry, ani Avalon nie zostały zaprojektowane z myślą o napędzie AWD. Jednak platforma TNGA jest na tyle elastyczna, że amerykański oddział Toyoty mógł bez problemu opracować wersje 4x4 na lokalny rynek, unikając ograniczenia miejsca we wnętrzu czy bagażniku. Wersje 4x4 mają ten sam komfort jazdy, jakość prowadzenia oraz poziom wyciszenia kabiny co standardowe modele z napędem na przednią oś.

Camry AWD trafi do salonów wiosną 2020 roku. Avalon AWD będzie oferowany jako model na 2021 rok od jesieni 2020 roku. Oba samochody są standardowo wyposażone w rozbudowany, oparty na kamerze i czujniku radarowym pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy