Ten model ma już 36 lat i ciągle jest pożądany!

W piątek przedstawiciele BMW zaprezentowali zupełnie nową, długo wyczekiwaną "trójkę". To już szóste wcielenie serii 3!

Pierwszy samochód oznaczony symbolem 3 - bmw typoszeregu E21 - zadebiutował 36 lat temu, w 1975 roku. Podobnie jak w przypadku poprzednika - E114 - auto oferowane było wyłącznie z dwudrzwiowym nadwoziem (jako sedan lub kabriolet). Do napędu służyły rzędowe, benzynowe silniki o czterech lub sześciu cylindrach, których moc przenoszona była na koła tylnej osi. Przez osiem lat produkcji (do 1983 roku) z fabryk BMW wyjechało 1 364 039 egzemplarzy bmw E21.

BMW E30

Reklama

W końcówce 1981 roku na rynku pojawiło się zupełnie nowe wcielenie serii 3 - typoszereg E30. Przełomowy dla BMW okazał się być rok 1983, gdy ofertę nadwoziową uzupełnił pierwszy czterodrzwiowy sedan. Dzięki praktycznemu nadwoziu samochód z powodzeniem pełnić mógł rolę pojazdu rodzinnego, precyzyjny układ kierowniczy, tylny napęd i żwawe jednostki napędowe sprawiły, że E30 pokochały tysiące kierowców.

Kolejnym kamieniem milowym w historii bawarskiej firmy był rok 1986, gdy na rynku pojawiło się pierwsze bmw sygnowane literą M. Auto zadebiutowało jako dwudrzwiowe coupe z rozwijającym 195 KM silnikiem S14 o pojemności 2,3 l (później 2,5 l) i manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach. Trzy lata później ofertę uzupełnił dwudrzwiowy kabriolet.

Na rynku pojawiły się też krótkie serie, niezbędne do homologowania pojazdu w wyścigach DTM. Samochód mocno różnił się od zwykłej "trójki". Takie same były jedynie maska i szyberdach. Auto miało sztywniejsze nadwozie, obniżone zawieszenie, większe hamulce (przednie pochodziły z serii 5 typoszeregu E28) i 25-proc. "szperę". "Cywilne" M3 E30 przyspieszało do 100 km/h w 7,5 sekundy i potrafiło rozpędzić się do prędkości maksymalnej 235 km/h. To wystarczało, by bez trudu "objechać" większość poruszających się wówczas po drogach pojazdów.

Typoszereg E30 odniósł ogromny rynkowy sukces. Ostatnie auta tej serii opuściły fabryki BMW w 1994 roku. Nabywców znalazło przeszło 2,3 mln egzemplarzy.

BMW E36

Trzecie wcielenie "trójki" - najpopularniejszy obecnie na naszych drogach typoszereg E36 - zadebiutował w końcówce 1989 roku. Auto otrzymało wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych - pojawiło się m.in. wielowahaczowe zawieszenie tylne czy przednie reflektory zespolone. Samochód oferowany był aż w pięciu wariantach nadwoziowych - jako czterodrzwiowy sedan, coupe, kombi (touring), kabriolet i compact (czyli skrócona o 30 cm, trzydrzwiowa wersja mająca konkurować m.in. z golfem).

W 1992 roku zaprezentowano również nową "eMkę". Jako pierwsze pojawiło się auto z nadwoziem coupe. W listopadzie 1993 r. ofertę uzupełnił kabriolet, w czerwcu 1994 r. pokazano czterodrzwiowego sedana.

Na przestrzeni lat auto oferowane było z dwoma jednostkami napędowymi o trzech wariantach mocy. Sześciocylindrowy, rzędowy silnik S50 (pojemność 3,0 l) rozwijał początkowo 286 KM. Wraz z sedanem pojawił się też wariant o mocy 295 KM. W 1995 r. pod maską zagościł nowy silnik S52 (pojemność 3,2 l) o mocy 321 KM. Po raz pierwszy pojawiły się też wersje z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Wyposażone w nią M3 z silnikiem 3,2 l przyspieszało do 100 km/h w 5,4 s. i potrafiło rozpędzić się do prędkości maksymalnej 250 km/h.

Ostatnie bmw typoszeregu E36 wyprodukowano w roku 2000. Samochód znalazł niemal 2,7 mln nabywców.

BMW E46

Trójka typoszeregu E46 zadebiutowała w 1997 roku. Początkowo w ofercie pojawił się czterodrzwiowy sedan, ale szybko uzupełniły ją również coupe, kombi (touring), compact i cabrio.

W 1999 roku pojawiła się seria M z nadwoziem coupe. Niestety, wraz z debiutem E46 na nieskazitelnym dotąd obrazie "trójki" pojawiły się pierwsze rysy. Nie chodziło wyłącznie o słabszej jakości materiały we wnętrzu czy problemy z tylnym zawieszeniem - BMW przyznało się, że sześciocylindrowe silniki S54 stosowane w topowej serii M, miały poważną wadę fabryczną. Problem dotyczył panewek, które wykonano z kiepskiej jakości materiału - niemiecki producent musiał ogłosić akcję serwisową.

Nie zmienia to jednak faktu, że jednostka napędowa rozwijająca ponad 100 KM z litra pojemności (moc maksymalna 338 KM) zapewniała autu świetne osiągi. Samochody z ręczną skrzynią biegów przyspieszały do 100 km/h w zaledwie 5,1 s, prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h (po zdjęciu zabezpieczeń samochody były w stanie przekroczyć prędkość 300 km/h).

Mimo nieco gorszej opinii niż poprzednik - E36 - typoszereg E46 odniósł spektakularny sukces rynkowy. To najlepiej sprzedająca się "trójka" w historii - do 2006 roku z fabryk BMW wyjechało przeszło 3,27 mln. egzemplarzy!

BMW E90

Obecnie produkowana, piąta z kolei, "trójka", oznaczona jest symbolem E90. W porównaniu z poprzednikiem auto wyraźnie urosło, dzięki czemu udało się wygospodarować więcej miejsca w środku. Nie wszystkim fanom BMW przypadła jednak do gustu nowa konsola środkowa, która nie jest już zwrócona w stronę kierowcy. Auto cieszy się jednak dobrą opinią i - jak wszystkie "trójki" - zapewnia rewelacyjne właściwości jezdne.

Do tej pory nabywców znalazło 1,9 mln egzemplarzy. Czy nowy model powtórzy sukces poprzedników? Wydaje się, że grono fanów BMW jest na tyle dużo, że można być o to spokojnym.

Dowiedz się więcej na temat: Alex Minsky

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje