Te marki cenimy najbardziej. Sensacyjne zestawienie!

Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, jak ogromną rolę w naszym codziennym życiu odgrywają poszczególne marki.

By podkreślić ekskluzywność jakiegoś przedmiotu sprzedawcy często mówią nam, że mamy właśnie do czynienia z "mercedesem w świecie" - dajmy na to - sprzętu AGD. Wychodząc do pracy zakładamy "adidasy", a oglądając się na ulicy za terenówką krzyczymy "ładny dżip".

To, że np. Toyota kojarzy mam się z niezawodnością, Citroen z komfortem a Dacia z niską ceną nie jest wcale dziełem przypadku. Nad wizerunkiem danego producenta czuwa sztab specjalistów, których zadaniem jest wyrobienie w opinii publicznej konkretnych skojarzeń dotyczących marki.

Którzy producenci najlepiej radzą sobie z zarządzaniem własnym wizerunkiem? Wyznacznikiem pracy działu PR jest wartość rynkowa znaku firmowego danej marki. Od 13 lat, każdego roku, w oparciu o tę zmienną, tworzony jest specjalny ranking najbardziej rozpoznawanych logotypów. W tegorocznym badaniu Interbrand 2012, na sto sklasyfikowanych firm, znalazło się dwunastu producentów samochodów. Loga których z nich warte są najwięcej?

Reklama

Na czele Toyota

Najwyżej wśród producentów pojazdów - na 10. miejscu w ogólnym rankingu - podobnie jak w zeszłym roku, znalazła się Toyota. Wartość znaku firmowego japońskiej marki wyceniona została na 30,28 mld dolarów. To wynik o 9 proc. wyższy niż w zeszłym roku.

Zaraz za Toyotą znalazły się dwie firmy niemieckie. Na drugim miejscu w kategorii motoryzacja (11. w zestawieniu wszystkich firm) sklasyfikowano markę Mercedes-Benz, której logo warte jest obecnie 30,09 mld dolarów, czyli o 10 proc. więcej niż w zeszłym roku.

Zaraz za Mercedesem - na 3. miejscu wśród producentów samochodów (12. pozycja w ogólnym zestawieniu) znalazło się BMW. Logo firmy - słynne wirujące śmigło wpisane w kolory flagi Bawarii - wycenione zostało na 29,05 mld dolarów - aż o 18 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Podobnie jak przed rokiem, na czwartym miejscu wśród producentów aut (21. pozycja w ogólnym zestawieniu) znalazła się Honda. Wartość logo japońskiego producenta wyceniono na 17,28 mld dolarów, czyli aż o 11 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Na słabszy wynik - przynajmniej wg ekspertów Interbrand - wpłynęły ubiegłoroczne klęski żywiołowe w Japonii i Tajlandii.

Pierwszą piątkę wśród producentów samochodów (39. pozycja w ogólnym zestawieniu) zamyka Volkswagen. Niemcy mogą mieć jednak powody do radości. Znak firmowy wyceniony został na 9,2 mld dolarów, czyli aż o 18 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Koreańska ekspansja?

Szóste miejsce wśród producentów samochodów (45. pozycja w ogólnym zestawieniu) przypadło marce Ford. Jej logo wyceniane jest obecnie na 7,9 mln dolarów).

Siódme miejsce (53. w ogólnym zestawieniu) przypadło - uwaga - Hyundaiowi. Znak firmowy koreańskiego koncernu wyceniany jest obecnie na 7,4 mld dolarów, czyli aż o 24 proc. więcej niż w zeszłym roku.

Koreańska firma wyprzedziła sklasyfikowaną na 8. pozycji markę Audi (55. miejsce w ogólnym zestawieniu), której znak firmowy warty jest dziś 7,1 mld dolarów (+17 proc. w stosunku do ubiegłego roku).

Zaraz za producentem z Ingolstadt znalazła się inna marka koncernu Volkswagena - sklasyfikowane na 9. pozycji (72. miejsce w klasyfikacji ogólnej) Porsche. Logo firmy warte jest dziś 5,1 mld dolarów, co oznacza 12-proc. wzrost w stosunku do minionego roku.

Dziesiątkę najbardziej wartościowych znaków firmowych wśród wytwórców samochodów zamyka japoński Nissan. Mimo że firma pojawiła się w zestawieniu Interbrand dopiero po raz drugi (debiut w zeszłym roku) jej znak wyceniony został na 4,9 mld dolarów, co oznacza wzrost w stosunku do ubiegłego roku o rekordowe 30 proc. Tak rewelacyjne rezultaty to wynik inwestycji w proekologiczne rozwiązania, m.in. wprowadzenia do oferty elektrycznego modelu leaf.

W ogólnym zestawieniu 100 marek znalazło się jeszcze dwóch wytwórców samochodów. Po raz pierwszy w badaniu Interbrand - na 87. miejscu w ogólnym zestawieniu - pojawiła się koreańska Kia. Wartość jej znaku firmowego oszacowano na 4 mld dolarów.

Tak samo jak w zeszłym roku, przedostatnią - 99. - pozycję w rankingu zajmuje ikona sportów samochodowych - Ferrari. Wartość logo przedstawiającego czarnego rumaka na żółtym tle oszacowana została na 3,77 mld dolarów. To o 5 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Warto dodać, że - tak samo jak przed rokiem - za najbardziej rozpoznawalny znak firmowy na świecie uznano logo Coca Coli, które warte jest obecnie - bagatela - 77,8 mld dolarów (o 8 proc. więcej niż przed rokiem). Na drugim stopniu podium - z rekordowym wzrostem wynoszącym 129 proc. - znalazła się firma Apple (wartość logo 76,5 mld dolarów), na trzecim miejscu sklasyfikowano markę IBM (wartość logo 75,5 mld dolarów).

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy