Superwtrysk

Tego jeszcze nie było: dwulitrowy wysokoprężny silnik z turbo osiąga moc ponad 200 KM.

Jeszcze do niedawna za najbardziej wysilone dwulitrowe turbodiesle uchodziły jednostki TDI o mocy 170 KM oraz francuskie dCi osiągające moc o 5 KM wyższą.

Jednak słynący z zamiłowania do sportu koncern BMW postawił poprzeczkę na niespotykanym dotąd poziomie - 102 KM z każdego litra pojemności to nienotowany dotąd wskaźnik. Nawet doskonała jednostka o mocy 286 KM z modelu 535d musi uznać wyższość nowego silnika twinturbo.

Jednostki 2.0 twinturbo są technologicznie spokrewnione z poprzednią generacją silników, znaną z pierwszych wersji BMW E90 320d. Jednak zwiększenie mocy ze 163 KM do 204 KM wymagało daleko idących zmian podnoszących wytrzymałość samego silnika.

Między innymi zwiększono średnicę wału korbowego, co pozwala przy większych osiągach oczekiwać trwałości na niezmienionym poziomie. Jednocześnie zmiana bloku z żeliwnego na aluminiowy umożliwiła obniżenie masy całego silnika aż o 17 kg.

Z powodów bezpieczeństwa (ochrona pieszych) cały łańcuchowy układ napędu rozrządu przeniesiono przed koło zamachowe. W tej jednostce zastosowano kilka trików, które pozwoliły zmniejszyć opory wewnętrzne. Wśród nich wymienić można m.in. igiełkowe łożyska wałków wyrównoważających i zaledwie jeden pasek klinowy do napędzania agregatów.

Reklama

Poważne zmiany wprowadzono także w układzie dolotowym. Kanały dolotowe mają w części głowicowej kształt spiralny, co zapewnia bardzo duże zawirowanie ładunku, nawet przy niskich obrotach. Sprzyja to z kolei poprawie procesu spalania i pozwala obniżyć emisję szkodliwych składników spalin.

Układ wtryskowy common rail III generacji (wtryskiwacze piezokrystaliczne) pracuje z ciśnieniem roboczym aż 2000 barów. Wysoka precyzja wtrysku umożliwia zachowanie dużej kultury pracy silnika przy zmniejszonym do wartości 16:1 stopniu sprężania. Tak niska kompresja była konieczna w jednostce pracującej z bardzo wysokim ciśnieniem doładowania wynoszącym 2 bary.

W odróżnieniu od większości silników wysokoprężnych, które pracują z pojedynczą turbosprężarką o zmiennej geometrii, tu zdecydowano się na zastosowanie układu dwóch turbin: dużej i małej. Pierwsza włącza się do efektywnej pracy tuż powyżej obrotów biegu jałowego, druga zaś zapewnia odpowiednie ciśnienie doładowania przy wyższych obrotach.

Dzięki sekwencyjnemu doładowaniu już przy 1500 obr./min silnik dysponuje momentem ponad 330 Nm, a przy 2000 obr./min osiąga równo 400 Nm.

Oczywiście ten wysilony superdiesel bez problemu spełnia wyśrubowane normy emisji spalin. Tak jak inne jednostki BMW umożliwia też odzysk energii przy hamowaniu.

Superwtrysk. W silniku pracuje układ wtryskowy common rail III generacji. Wysoką sprawność zapewniają mu szybkie wtryskiwacze piezokrystaliczne

Doładowanie sekwencyjne. BMW zdecydowało się wykorzystać dwie turbosprężarki. Mała zapewia dynamikę przy niskich obrotach, duża - ogromną moc maksymalną.

Aluminiowy blok. Kadłub silnika wykonany z aluminium oznacza niższą o 17 kg masę silnika pomimo większej liczby osprzętu niż w poprzedniej jednostce 2.0d - 163 KM.

Wałki wyrównoważające. To już codzienność w lepszych turbodieslach. Tu jednak, w celu zmniejszenia strat, pracują one w łożyskach igiełkowych.

W silniku zastosowano superlekkie materiały, znane dotąd głównie z jednostek wyczynowych.

Łańcuch rozrządu przeniesiono na tylną część silnika, przed samo koło zamachowe. Pozwoliło to odsunąć silnik od maski (bezpieczeństwo pieszych).

Oceń swoje auto. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.

tygodnik "Motor"
Dowiedz się więcej na temat: układ | silnik
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy