Skoda RS ma już 40 lat. I jest coraz szybsza

W 1974 roku Czesi zdecydowali się na odważny krok - postanowili podjąć rywalizację w sportach motorowych.

W 1974 roku Czesi zdecydowali się na odważny krok - postanowili podjąć rywalizację w sportach motorowych. W ślad za tą decyzją poszły prace - w ciągu pół roku zbudowano trzy egzemplarze sportowych samochodów, z których dwa nazwano 200 RS, a jeden - 180 RS.

Źródłem napędu pierwszych wyczynowych samochodów Skody był dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 163 KM, Skoda 200 RS osiągała dzięki niemu prędkość 210 km/h.

Auta okazały się na tyle dobre, że Czesi zdecydowali się kontynuować program. W 1975 roku zaprezentowano Skodę 130 RS, samochód przeznaczony do startów w wyścigach i rajdach. Auto spotkało się z ciepłym przyjęciem, wobec czego uruchomiono produkcję na szerszą skalę. Samochód aż do początku lat 80-tych powszechnie - i z sukcesami - używany była na torach i rajdowych trasach w całej Europie.

Reklama

Skoda 130 RS posiadała tylny napęd i silnik 1.3 o pmocy 140 KM. Za mieszankę paliwowo-powietrzną odpowiadały gaźniki Webera, w samochodzie wykorzystane m.in. tzw. suchą miskę olejową. Auto miało 1,72 m szerokości i tylko 1,34 m wysokości, osiągało prędkość 220 km/h. 

Skoda 130 RS święciła sukcesy w rajdach i wyścigach samochodów turystycznych. Niestety, gdy w 1981 roku zakończono produkcję tego modelu, następcy już nie było. Czesi na niemal 20 lat pożegnali się ze sportem. 

Symbol RS wrócił na samochody Skody dopiero ze sprawą... Niemców z Volkswagena. W 2000 roku zaprezentowano Octavię RS, która była już całkowicie cywilnym samochodem. Od innych Octavii odróżniała się bardziej odważną stylizacją, mocniejszym silnikiem (1.8 turbo, 180 KM), hamulcami i zmienionym zawieszeniem. Auto, które osiągało 100 km/h w 7,9 s, można było rozpędzić do 235 km/h, co było wynikiem godnym uwagi.

W tym okresie Skoda na poważnie udzielała się w sportach motorowych, a jej bronią na rajdowych trasach mistrzostw świata była Octavia WRC. Łącząc oba te fakty w 2001 roku Czesi zaprezentowali limitowaną do 100 egzemplarzy serię samochodów Octavia RS WRC Edition. Produkcja Octavii RS I generacji zakończyła się w 2005 roku.

W 2003 roku Skoda nieco rozmyła charakter symbolu RS, prezentując Fabię RS. Zarzuty nie dotyczą przy tym samego modelu, ale źródła napędu. Auto było napędzane silnikiem wysokoprężnym 1.9 TDI o mocy 130 KM. Jednostkę tę powszechnie stosowano w innych modelach koncernu Volkswagena, a napędzana nią Fabia "robiła setkę" w niemal 10 sekund i z trudem przekraczała 200 km/h. Produkcję zakończono w 2007 roku.

Dwa lata wcześniej zadebiutowała Octavia II RS, którą produkowano aż do 2013 roku. Ten model jak najbardziej zasłużył na plakietkę RS. Samochód po raz pierwszy dostępny był zarówno z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym, jednak obie były szybkie. Silnik benzynowy generował równe 200 KM, zaś silnik Diesla - 170 KM. Standardowo obie jednostki współpracowały ze skrzyniami manualnymi o sześciu przełożeniach, ale w opcji - po raz pierwszy - pojawiła się dwusprzęgłowa przekładnia DSG, również o sześciu biegach.

Octavia II RS z silnikiem benzynowym to było szybkie auto. Sprint do 100 km/h zajmował mu tylko 7,2 s, natomiast prędkość maksymalna wynosiła 240 km/h. Samochód dostępny był jako liftback i jako kombi.

W 2010 roku Skoda zaprezentowała nową Fabię RS. Tym razem pod maskę trafił doładowany silnik benzynowy 1.4 TFSI o mocy 180 KM, Czesi wyciągnęli więc wnioski z wpadki z poprzednią generacją. Co więcej, silnik sparowano z montowaną standardowo skrzynią DSG o siedmiu biegach. Auto przyspiesza do 100 km/h w 7,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 224 km/h.

O ile Fabia kończy właśnie swoją rynkową karierą (w drugiej połowie roku zadebiutuje trzecia generacja tego modelu), o tyle rozpoczyna ją Octavia III RS, która zyskała miano najszybszego pojazdu w historii Skody. Samochód może być napędzany silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 180 KM lub jednostką benzynową 2.0 TFSI o mocy 220 KM. Ta ostatnia werjs osiąga prędkość 248 km/h co czyni z niej najszybsza Skodę w historii marki. Podobnie jak poprzednia generacja, również Octavia III RS dostępna jest jako liftback i jako kombi.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Skoda Octavia | Skoda Fabia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy