Siedem rzeczy, jakich nie wiedziałeś o Lexusie

Lexus powstał w 1989 roku jako luksusowa odmiana modeli Toyoty, przeznaczona na Stany Zjednoczone. Dość szybko okazało się jednak, że auta takie chętnie kupią kierowcy na całym świecie i rozpoczęła się ekspansja marki. Oto ciekawostki z jej historii.

Choć pierwszy model Lexusa, flagową limuzynę LS 400, zaprezentowano światu po raz pierwszy w styczniu 1989 na wystawie w Detroit, światowa premiera prasowa, najważniejsza dla wizerunku marki, miała miejsce w maju tego samego roku w Kolonii, w niemieckim oddziale Toyoty. Z jednej strony była to demonstracja siły w ojczyźnie największych konkurentów, z drugiej zaś bardzo mądrze skalkulowane posunięcie, bo na niemieckich autostradach, pozbawionych ograniczeń prędkości, dziennikarze mogli w pełni wypróbować zalety dynamicznego, a przy tym komfortowego i cichego samochodu.

Reklama

Sportowe coupe SC 400 zawdzięcza swe kształty niekonwencjonalnemu podejściu wiceszefa kalifornijskiego studia Calty Design Research. Katsushi Nosho zabronił swoim  projektantom wykonywania szkiców i styropianowych modeli - zamiast tego kazał im ugniatać wypełnione gipsem baloniki. Cienie powstających w ten sposób brył, obracanych na różne strony, wyświetlane były na ekranie i spośród nich wybierano najciekawsze kształty. Stąd właśnie wzięła się niepowtarzalna, opływowa sylwetka Lexusa SC.

Zapewne nikt nie jest w stanie dorównać firmie Apple pod względem obecności w filmach, jednak wśród motoryzacyjnych marek premium Lexus należy do najczęściej występujących w kulturze popularnej. Ice Cube rapuje o coupé Lexusa w "Trespass" (1992), R. Kelly wspomina o SC w piosence Ignition (2003), a Jay Z wymienia markę Lexus w przeboju "Somewhere in America" (2013). W Słynnym "Raporcie mniejszości Stevena Spielberga Tom Cruise jeździ futurystycznym wodorowym Lexusem 2054, a w nowej rodzinnej komedii "Nine Lives" ("Jak zostać kotem") Kevin Spacey prowadzi legendarny supersamochód Lexus LFA. Lexus występował też w licznych serialach, by wspomnieć choćby "Breaking Bad".

Lexus ma swe salony w ponad 90 krajach na sześciu kontynentach, jednak poza Japonią znajdują się tylko dwie fabryki firmy, zaopatrujące rynek północnoamerykański - większość modeli produkowana jest wyłącznie w Kraju Kwitnącej Wiśni. W kanadyjskiej fabryce w prowincji Ontario powstają Lexusy RX, a zakład w amerykańskim stanie Kentucky wytwarza sedany ES.

Choć ojczyzną Lexusa jest Japonia, przez 15 lat marka była nieobecna na rynku japońskim. Toyota, macierzysty koncern Lexusa, stworzyła nową markę z myślą o eksporcie (niektórzy tłumaczą nazwę jako skrót od "Luxury cars for EXport to US") i do 2005 roku Lexusy sprzedawano w Japonii z logo Toyoty. Sytuacja zmieniła się dopiero wraz z premierą trzeciej generacji modelu GS. Gdy w sierpniu 2005 otworzył jednego dnia 142 salony na terenie całego kraju, w ciągu 10 dni odwiedziło je 250 tysięcy gości.

Podczas prac nad pierwszą generacją flagowego Lexusa LS zadaniem jednego z członków zespołu było zweryfikowanie ergonomii wszystkich przełączników i przycisków w kabinie. Podczas prób, aby sprawdzić wygodę korzystania z samochodu przez różne rodzaje użytkowników, zostały wykorzystane trzy różne zestawy sztucznych paznokci.

Lexus jako pierwszy producent wystawił seryjny samochód hybrydowy do wyścigu Nürburgring 24 hours. Zespół NPO MOTO-CP, mający wcześniejsze doświadczenie ze startów wyścigową Toyotą Prius w Japonii, wystartował Lexusem RX 400h w kategorii paliw alternatywnych S1, obsadzonej głównie przez diesle. Udział w wyścigu w sposób spektakularny udowodnił miłośnikom motoryzacji, że napęd hybrydowy zapewnia jednocześnie oszczędność paliwa, jak i dynamikę.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy