Samochód dla każdego?

Wiadomo. Mamy za mało pieniędzy aby marzyć o nowoczesnych, nowych samochodach. Większość z nas stać jedynie na sprowadzony z zachodniej części Europy, w najlepszym razie kilkuletni używany samochód.

Po 1 maja 2004 roku wielu Polaków skorzystało z tej możliwości i przesiadło się ze starych ład, polonezów i dużych fiatów na niekiedy równie stare, ale na pewno bardziej sprawne technicznie golfy, ople, fordy... To dobrze, że mają (i mamy nadzieję, że nadal będą mieli) taką możliwość.

Ale dla tych Czytelników, którzy

chcą mieć auto nowe

poniżej krótkie porównanie trzech najtańszych „rodzinnych” aut oferowanych na polskim rynku – skody fabii, fiata albei i dacii logan.

Wszystkie trzy pojazdy powstały przy udziale inżynierów największych światowych koncernów. Fiata, mimo produkcji w krajach Ameryki Południowej i w Turcji, opracowali konstruktorzy włoskiego giganta, czeską skodę stworzono przy nadzorze inżynierów Volkswagena, a rumuńska dacia powstała dzięki zaangażowaniu projektantów francuskiego Renault.

Stąd też w każdym z samochodów wykorzystano

Reklama

wiele podzespołów

stosowanych w pojazdach wspomnianych koncernów.

Dbałość o dobór parametrów pracy silnik i skrzynia biegów oraz zestrojenie zawieszenia są wyczuwalne w każdym z pojazdów i trudno mówić w przypadku tych aut o lepszym, czy gorszym. Żaden nie ma problemów pokonywaniem zakrętów czy hamulcami. Oczywiście przy większych prędkościach na łuku pojazdy te utracą przyczepność i stają się podsterowne, ale przy normalnej eksploatacji nie ma powodów do obaw - kierowca nie straci panowanie nad pojazdem.

O ile technicznie wszystkie trzy pojazdy są podobne, o tyle styl i wielkość karoserii

są zasadniczo różne.

Najmniejsza z opisywanej trójki jest skoda fabia sedan. Wprawdzie długość karoserii jest identyczna jak w fiacie i dacii (ok. 420 cm), ale szerokość nadwozia wynosi tylko 165 cm (tyle samo ma fiat punto i renault clio). W efekcie siedzący na tylnej kanapie mają mniej miejsca niż w albei (170 cm) i loganie (173 cm).

Ponieważ każdy z producentów reklamuje swój produkt jako rodzinną limuzynę, ważnym aspektem jest też

wielkość przestrzeni bagażowej.

W tym przypadku ponownie najgorzej wypada skoda mająca 440 litrów, podczas gdy albea i logan mają bagażniki o pojemności ponad 500 litrów.

Różnica w koncepcji „taniego samochodu rodzinnego” widoczna jest także w wielkości oferty silnikowej. Dla fiata i dacii osoba kupująca samochód tej klasy, szuka wersji z małym oszczędnym silnikiem.

Stąd też albea dostępna jest tylko z silnikiem 1200 ccm (80 KM), a dacia z jednostką 1400 ccm (75 KM) lub 1600 ccm (90 KM). W przypadku Skody dostępne są zarówno jednostki benzynowe (1200 ccm – 54 KM, 1200 ccm – 64 KM, 1400 ccm – 75 KM, 1400 ccm – 101 KM, 2000 ccm – 115 KM), jak i trzy wysokoprężne (1400 TDI – 75 KM, 1900 SDI – 64 KM, 1900 TDI – 101 KM). Świadczy to, że o ile Fiat i Dacia szukają klienta w zbliżonej grupie klientów, to Skoda daje ofertę zarówno dla mniej zamożnych, jak i dla osób bardziej majętnych (fabia elegance 1,9 TDI kosztuje 58 000 zł).

Najtańsza skoda (fabia classic) kosztuje 34 540 zł, najtańsza albea - 36 990 zł, a najtańsza dacia ... 29 900 zł. Są to

najniższe oferty cenowe

a pojazdy mają najsłabsze silniki (54 KM - fabia, 75 KM – logan, 80 KM - albea) i wyposażone są tylko w poduszkę powietrzną kierowcy, immobilizer i wspomaganie kierownicy (najtańsza dacia logan nie posiada tego dodatku). Elektryczne sterownie szyb, czy centralny zamek są w samochodach droższych. Wśród najtańszych wersji korzystnie wypada skoda mająca w każdej wersji czujnik parkowania.

Jednak ponieważ porównanie oferty cenowej jest możliwe tylko w przypadku zbliżonych wersji, dla porównania przyjęliśmy pojazdy zbliżone mocami silników: skodę 1,4 (75 KM), fiata 1,2 (80 KM) i dacię logan 1,4 (75 KM).

Najtańsze wersje

z tymi silnikami to wydatek: 37 940 zł za skodę fabia classic, 36 990 zł za fiata albea 1,2 activ i 29 900 zł za dacię logan (wersja bez wspomagania kierownicy). Gdybyśmy chcieli wyposażyć wybrany przez nas pojazd w centralny zamek i elektryczne sterowanie szyb musimy kupić wersję fabia „classic +” za 39540 zł, albeę dynamic za 39900 zł lub dacię logan ambience za 32 900 zł (w tej cenie jest już wspomaganie kierownicy).

Jak więc z tego wynika dacia jest więc dużą konkurencją cenową dla dotychczasowego lidera - skody fabia (w roku 2004 fabię kupiło w Polsce 26411 osób). Konkurencja dotyczy zarówno modeli najtańszych, jak i samochodów droższych. Gdy mamy do wydania 40 000 zł możemy bowiem kupić logana laureale 1,4 (cena 34 500 zł), mającego w standardzie wspomaganie kierownicy, centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb i komputer pokładowy, a za dodatkowe 5500 zł dokupimy klimatyzację i ABS...

Pozostaje jednak problem...

nazwy samochodu.

Jak pamiętamy wystarczyło zmienić nazwę Daewoo na Chevrolet, aby - według klientów - samochody miały lepszą jakość i wykonanie. Czy z rumuńską nazwą Dacią nie będzie identycznej sytuacji? (BK)

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Classic | szyb | zamek | wspomaganie | elektryczne | pojazdy | Skoda | używany samochód | Dacia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama