Pierwszy taki samochód z polskiej fabryki

Pierwszy samochód ciężarowy spełniający normę emisji spalin Euro 6, która zacznie obowiązywać w UE od przyszłego roku, został zmontowany w fabryce MAN Trucks w Niepołomicach k. Krakowa. Pojazdy MAN serii TG trafią początkowo na rynki Europy zachodniej.

Jak poinformował we wtorek prezes fabryki MAN Trucks Alexander Susanek, nowe pojazdy na linii montażowej w Niepołomicach to zakończenie pierwszej części projektu Euro 6 w tym zakładzie, który trwa od jesieni 2011 roku i obecnie jest najważniejszym przedsięwzięciem w koncernie MAN.

Reklama

Wprowadzeniu nowego pojazdu na linię montażową towarzyszyły inwestycje o łącznej wartości 500 tys. euro na dopasowanie linii produkcyjnych i podmontaży. W zakładzie produkcyjnym MAN w Monachium zostało też przeszkolonych około 40 pracowników niepołomickiej fabryki, co stanowi 14 proc. całej załogi.

Według przedstawicielki MAN Truck Dominiki Jurkowskiej do montażu nowej ciężarówki wystarczą obecne moce produkcyjne, nie jest przewidziane zwiększenie zatrudnienia w niepołomickim zakładzie.

"Trudno na razie oceniać, jaka będzie wielkość produkcji nowego modelu. W tym roku trafi on przede wszystkim do klientów z Europy zachodniej - w całej Unii Europejskiej norma emisji spalin Euro 6 zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2014 roku" - wyjaśniła Jurkowska.

Pojazdy MAN serii TG z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6 zawierają wiele nowych rozwiązań technicznych, min. zoptymalizowany układ napędowy, nowy zintegrowany układ wydechowy, sterowany układ wtrysku Adblue, lepszą aerodynamikę oraz nową stylistykę.

Według przedstawionych danych fabryka MAN w Niepołomicach wyprodukowała w całym zeszłym roku 7 064 sztuk samochodów ciężarowych. Rok wcześniej było ich o ponad tysiąc więcej. Powstające tam pojazdy klasy ciężkiej TGX i TGS trafiają na rynki całej Europy, a serie TGX WW i TGS WW również poza ten kontynent.

Fabryka ciężarówek MAN w Niepołomicach została oddana do użytku w październiku 2007 r. Zakład wybudowano od podstaw w ciągu niecałych dwóch lat kosztem ok. 100 mln euro. Pracuje w nim 430 osób. Zdolności produkcyjne fabryki wynoszą w trybie jednozmianowym ponad 15 tys. sztuk pojazdów rocznie. We wrześniu zeszłego roku taśmę produkcyjną opuściła 40-tysięczna ciężarówka.

Inwestycja MAN to największe przedsięwzięcie sektora motoryzacyjnego w województwie małopolskim.

W fabryce odbywa się końcowy montaż pojazdów. Podzespoły - osie, kabiny i silniki - sprowadzane są tam w ramach skojarzonego systemu produkcji bezpośrednio z zakładów MAN-a w Niemczech i Austrii lub dostawców zewnętrznych. Produkowane są tam głównie pojazdy ciężarowe serii TGS i TGX o wadze całkowitej powyżej 18 ton, przeznaczone na rynki przede wszystkim Europy Środkowo - Wschodniej oraz Federacji Rosyjskiej. Fabryka dostarcza ciężarówki także do Europy Zachodniej, na Bliski Wschód oraz do Azji i Afryki.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje