"Pączek z dziurką" Michelina

Podczas wizyty reportera INTERIA.PL na Rajdzie Finlandii mieliśmy okazję przyglądnąć się m.in. pracy sewisu ogumienia. Szczególnie zainteresował nas system ATS, który pozwala rajdowym samochodom na kontynuowanie jazdy nawet z przebitą oponą.

Jak działa to "urządzenie"? Przeczytajcie o tym poniżej. W naszm materiale znajdziecie także obrazujący zasadę ATS.

Wewnątrz opony WRC kluczową rolę odgrywa oczywiście powietrze. Jest jednak pewien cenny drobiazg, który spokojnie czeka na znak do działania w sytuacji awaryjnej. W oponie WRC funkcję tę spełnia system ATS Michelin (Appui Temporaire Souple/Temporary Flexible Support czyli tymczasowa giętka wkładka).

ATS po raz pierwszy użyty został w Grecji w 1987 r. W tym roku system obchodzi swoje szesnaste urodziny na trasach rajdów samochodowych
Etap 1
Ta niepozorna elastyczna pianka w kształcie "pączka z dziurką", z której składa się system ATS to produkt wyrafinowanej techologii, w którym gaz wypełnia mikroskopijne jamki specjalnego musu. Serwisanci Michelin umieszczają piankę wewnątrz opony przed zamontowaniem jej na kole. Zanim opona zostanie napompowana, wkładka zajmuje praktycznie całe jej wnętrze.
Etap 2
Opona zostaje napompowana do użytkowego ciśnienia około 2 barów. Pianka jest skompresowana do mniej więcej połowy swojej objętości. W tej chwili wkładka jest zimna i nieaktywna, gotowa do zamontowania w aucie i do startu na odcinek specalny
Etap 3
Na odcinku specjalnym ciepło wytwarzane przez szybką jazdę wpływa na fizyczne właściwości musu. System ATS jest teraz gotowy, aby znieść dynamiczne napięcia, którym podlegają wszystkie opony rajdowe. Jak długo wszystko na trasie idzie zgodnie z planem, system jest nieaktywny, ale równocześnie gotowy do działania w przypadku najmniejszego zagrożenia.
Etap 4
W sytuacji ubytku powietrza system natychmiast się uaktywnia. Kiedy zaczyna brakować uciskającego ją powietrza, piankowa wkładka wewnątrz opony automatycznie pęcznieje. Dzięki specjalnym właściwościom, a zwłaszcza elastyczności, pianka idealnie przejmuje rolę powietrza, które uciekło z opony.
Etap 5
System został uaktywniony, a kierowca może kontynuować jazdę bez konieczności zatrzymywania się i wymiany koła. Często, nie zdaje on sobie sprawy z przebicia, zwłaszcza podczas jazdy na szutrze. Nierzadko zdarza się, że zawodnicy biją rekordy czasowe na oponach z aktywnym musem, a wiele zwycięstw w rajdach nie miałoby miejsca, gdyby nie system ATS Michelin!

film (2,1 MB) przedstawiający sposób działania ATS-u.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: etap | opony | Michelin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy