Oto lista najlepszych silników. Zgadzasz się z nią?

Świat motoryzacji pełen jest różnego rodzaju konkursów, ale mało który może pochwalić się taką renomą, jak International Engine of the Year. W Stuttgarcie ogłoszono właśnie zwycięzców tegorocznej edycji.

Ta prestiżowa nagroda przyznawana jest od 1999 roku przez jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata. Którzy z producentów zasłużyli na wyróżnienie w tym roku?

Najlepszy znów Ford!

Reklama

Za najlepszy silnik roku - drugi raz z rzędu - uznano trzycylindrowy, turbodoładowany 1,0 l Ecoboost konstrukcji Forda. Motor otrzymał od dziennikarzy aż 478 punktów - to rekord w trwającej od 14 lat historii konkursu. Jednostka Forda zwyciężyła również w kategorii silników o pojemności skokowej do 1 litra.

Drugie miejsce w ogólnym zestawieniu - podobnie jak w ubiegłym roku - zajął silnik 1,4 l TSI konstrukcji Volkswagena. Ostatnie miejsce na podium przypadło benzynowej jednostce TwinTurbo BMW o pojemności 2,0 l.

W kategorii "nowe silniki" zwyciężył Volkswagen ze swoim 1, 4 l TSI ACT stosowanym w obecnym wcieleniu Golfa. Drugie miejsce zajął motor Ferrari 6,3 l V12 z modelu Berlinetta. Na trzeciej pozycji sklasyfikowano jednostkę Mazdy - benzynowy silnik 2,5 l Skyactiv.

Za najbardziej ekologiczną jednostkę napędową uznano dwucylindrowy silnik Fiata o pojemności 0,9 l zasilany CNG. Za nim uplasował się hybrydowy układ (z benzynowym 1,4 l) stosowany przez GM w Chevrolecie Volt, Oplu Amera i Cadillacu ELR. Trzecie miejsce zajęła w pełni elektryczna Tesla (układ napędowy modelu Tesla S).

Kto wygrał w ekstraklasie i niższych ligach?

W najbardziej emocjonującej kategorii - "Performance Engine" - triumfowało Ferrari. Pierwsze miejsce zajął 6,3-litrowy V12 z modelu Berlinetta. Zaraz za nim uplasował się 4,5-litrowy V8 z 458 Italia. Trzecia pozycja przypadła w udziale McLarenowi i jego 3,8-litrowemu V8 z modelu MP4-12C.

W najbardziej "przyziemnej" kategorii - do 1,0 l pojemności skokowej - z ogromną przewagą nad konkurencją - wygrał zwycięzca ogólnej klasyfikacji - Ford Ecoobost o pojemności 1 l. Drugie miejsce przypadło w udziale konstrukcji Fiata - dwucylindrowemu, turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 0,9 l. Na podium znalazł się też atmosferyczny silnik o pojemności 1 l produkcji Volkswagena (Volkswagen Up, Skoda Citigo, Seat Mii).

Kategoria od 1,0 l do 1,4 l pojemności skokowej zdominowana została przez Volkswagena. Pierwsze miejsce zajął silnik 1,4 l TSI Twincharger, drugie przypadło w udziale spokrewnionemu konstrukcyjnie 1,4 l TSI. Trzecie miejsce również zajęła jednostka Volkswagena z rodziny TSI - tym razem o pojemności 1,2 l.

Wśród silników o pojemnościach od 1,4 l do 1,8 l zwyciężyła benzynowa jednostka 1,6 l turbo opracowana wspólnie przez BMW i PSA (stosowana m.in. w Mini i niemal całej gamie modelowej Peugeota). Drugie miejsce zajął znany z Volkswagena 1,8 l TFSI, trzecie stosowany przez Forda, Mazdę i Volvo motor 1,6 l turbo.

W kategorii jednostek o pojemnościach między 1,8 l a 2,0 l triumfowało BMW. Pierwsze miejsce zajął motor twin turbo o pojemności 2,0 l stosowany m.in. w "Piątce". Zaraz za nim uplasował się silnik 2,0 l TFSI konstrukcji Volkswagena. Trzecia pozycja przypadła wysokoprężnemu twin turbo o pojemności 2,0 l od BMW.

Wśród jednostek o pojemności między 2,0 a 2,5 l najlepszy okazał się 2,5-litrowy, pięciocylindrowy, turbodoładowany, benzynowy silnik Audi. Na podium znalazły się też: 2,2-litrowy diesel Skyactiv konstrukcji Mazdy i 2,1-litrowy, wysokoprężny CDI Mercedesa.

Kategoria pojemnościowa między 2,5 a 3,0 l to terytorium producentów z Niemiec. Pierwsze miejsce zajęło Porsche ze swoim 2,7-litrowym DI stosowanym w Boxsterze i Caymanie. Kolejne miejsca należą do BMW. Na drugiej pozycji sklasyfikowano sześciocylindrowe biturbo o pojemności 3,0 l. Trzecie miejsce zajął sześciocylindrowy, twin power diesel o pojemności 3,0 l.

W kategorii pojemności między 3,0 a 4,0 l tryumfowali Brytyjczycy. Za najlepszy silnik uznano jednostkę 3,8 l V8 z McLarena MP4-12C. Drugie miejsce przypadło 4,0-litrowemu V8 z BMW M3. Na podium znalazł się też 4,0-litrowy TFSI konstrukcji Audi (stosowany m.in. w Audi S6).

W ostatniej kategorii - jednostek o pojemności powyżej 4,0 l - po raz kolejny zwyciężył 6,3-litrowy V12 z Ferrari Berlinetta. Drugie miejsce - tak samo jak w kategorii "Performance Engine" - przypadło skonstruowanemu przez Ferrari V8 o pojemności 4,5 l z modelu 458 Italia. Ostatnie miejsce podium przypadło jednostce Mercedesa-AMG - 5,5-litrowemu V8

Dowiedz się więcej na temat: najlepszy | International Engine of the Year

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje