Ostatni taki Saab 9-3 w Trollhättan....

Gdy jeden rozdział się kończy, to drugi się właśnie otwiera....Jest to niewątpliwie prawdą w przypadku długoletniej tradycji wytwarzania przez Saaba nadwozi trzy- i pięciodrzwiowych, która ostatecznie przemija z nadejściem nowego saaba 9-3 SportSedan.

Wszystko zaczęło się w początkach lat siedemdziesiątych, gdy szef projektowania firmy Saab, Bjorn Envall rozmyślał nad alternatywą tradycyjnego nadwozia kombi. "Po co komu samochód wyglądający jak van, jeśli nie jest naprawdę potrzebny?" - pytał sam siebie. Marzył o połączeniu sportowej, zbliżonej do coupé sylwetki auta z rozwiązaniami praktycznymi, takimi jak otwierająca się do góry tylna klapa nadwozia, w pełni składane tylne siedzenia oraz niski próg bagażnika, ułatwiający załadunek. Tego rodzaju pomysły udało się zrealizować w samochodzie Saab 99, pierwowzorze słynnej gamy Saab 900 a następnie Saab 9-3.

Reklama

Gdyby taką koncepcję wdrożono 10 lat wcześniej zamiast tylko rozważać jej użyteczność, Saab mógłby nawet pokusić się o światowe pierwszeństwo, wyprzedzając w ten sposób powstanie słynnego Renault 16 - pierwszego pięciodrzwiowego hatchbacka. Tym niemniej Saab zawsze był znany z charakterystycznych właściwości sportowych i użytkowych swego własnego stylu "kombi-coupé". Na przestrzeni lat Saab stworzył unikalną niszę w klasie wyższej oferując specyficzny produkt na rynku zdominowanym przez samochody o linii sedana wraz z ich odmianami nadwoziowymi typu kombi.

Poprzedzająca Saaba 9-3 druga generacja samochodów Saab 900, pojawiła się na jesieni 1993 roku i odegrała zasadniczą rolę w poszerzeniu uznania dla samochodów Saab - jako światowej marki z "wyższej półki".

Pierwsza generacja serii 900 zyskała Saabowi reputację producenta "usportowionych", praktycznych samochodów z turbodoładowaniem.

Nowa stylistyka zewnętrzna i wewnętrzna samochodu oraz poprzeczne umieszczenie silnika, poprawiające przestronność i rozkład wnętrza wywołały zwiększone zainteresowanie klientów. W krótkim czasie sprzedaż wyraźnie wzrosła, szczególnie wersji pięciodrzwiowych. Walory auta w zakresie osiągów i jakości wykonania znalazły mocne potwierdzenie w roku 1996 podczas testów na torze Talladega w USA: sześć samochodów produkcyjnych ustanowiło 40 międzynarodowych rekordów prędkości i długotrwałości jazdy, m.in. 2-litrowy Saab 900 turbo przejechał 40.000 km z przeciętną prędkością 226 km/h.

Do rozwiązań innowacyjnych w nowych Saabach 900 należało m.in. zastosowanie po raz pierwszy trzypunktowych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich trzech siedzeń składanej tylnej kanapy oraz system "Night Panel" - pozwalający na wygaszenie oświetlenia wskaźników na tablicy rozdzielczej za wyjątkiem prędkościomierza, by umożliwić spokojniejszą, bardziej zrelaksowaną jazdę w nocy.

Samochód został zasadniczo zmodernizowany w roku 1998. Pojawił się Saab 9-3. Pod niewielkimi zmianami stylistyki nadwozia skryło się ponad 2000 różnorodnych modyfikacji konstrukcyjnych, mających na celu podniesienie komfortu i stabilności jazdy oraz precyzji prowadzenia. Po raz pierwszy w historii marki zaoferowano wersję pojazdu z silnikiem wysokoprężnym.

Seria 900/9-3 jest niewątpliwie najbardziej poszukiwana w gamie samochodów Saab, o czym świadczy produkcja 1.489.600 pojazdów w nadwoziach 3 i 5-drzwiowych oraz kabrioletu od czasu narodzin serii w 1978 roku. Produkcja obecnego modelu 9-3 kombi-coupé będzie kontynuowana przez następne półtora roku w Uusikaupunki (Finlandia) w niewielkich ilościach z przeznaczeniem tylko na rynki krajów skandynawskich.

Zakończenie produkcji samochodów Saab 9-3 hatchback w Trollhättan 8 maja 2002 roku to nie tylko zmierzch Saabów w stylu kombi-coupé. To także postawienie klientów samochodów klasy wyższej przed uproszczonym wyborem pomiędzy nadwoziem w stylu sedan, kombi lub coupé. W dzisiejszych czasach większość kieruje się w stronę sedana - i już wkrótce będzie można wsiąść do zupełnie nowego modelu samochodu Saab. Gdy jeden rozdział się kończy, to drugi się właśnie otwiera....

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Saab
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy