Nowy fiat uno z Serbii!

W zeszłym roku Fiat stał się właścicielem marki Zastava. Włoski koncern odkupił 67% udziałów firmy, pozostałe 33 % jest obecnie własnością serbskiego rządu.

Umowa dotycząca tej transakcji podpisana została znacznie wcześniej, jednak kryzys ekonomiczny pokrzyżował nieco plany inwestorom. Przystosowania serbskiej fabryki do nowych standardów kosztować ma około 100 mln euro. Fiat liczy jednak na to, że poniesione koszy szybko się zwrócą. Do 2011 roku z taśm montażowych serbskiej fabryki wyjeżdżać mają bowiem aż dwa nowe modele włoskiej marki.

Reklama

Jednym z nich będzie najprawdopodobniej opracowywany właśnie fiat topolino- mikrosamochód (długość 3,15 m), który konkurować ma głównie z toyotą IQ oraz smartem fortwo. Niestety prace nad modelem wciąż się przeciągają, więc pierwszym pojazdem, jaki powstawać będzie w fabryce w Kragujevac zostanie nowy, niskobudżetowy model segmentu B o historycznej nazwie uno. Samochód stworzony został główne z myślą o rynkach Europy Wschodniej i Północnej Afryki. Auto zbudowane zostało w oparciu o płytę podłogową fiata pandy. Premiera planowana jest w przyszłym roku. Niewykluczone, że w dłuższej perspektywie, do Serbii przeniesiona zostanie również produkcja fiata linea, który obecnie wytwarzany jest w Turcji.

Co ważne, Serbia to nie jedyny kraj, w którym Fiat planuje ulokować swoje pieniądze. Również w Polsce, w Bielsku Białej, powstanie niedługo 400 nowych miejsc pracy. Włoski koncern planuje bowiem produkować w Polsce nowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 0.9 l. Jednostka występować będzie w dwóch odmianach: wolnossącej o mocy 65 KM oraz turbodoładowanej (z systemem zmiennych faz rozrządu multiair) rozwijającej aż 110 KM. Dofinansowanie z budżetu naszego państwa ma wynieść ponad 13,4 mln zł z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz 1 mln 240 tys. zł na nowe miejsca pracy.

Dowiedz się więcej na temat: koncern | fiat uno | Fiata | fiat

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje