Największy problem współczesnego świata rozwiązany? Zobacz, co wymyślili Niemcy!

Niemcy wracają do pomysłu wytwarzania syntetycznego paliwa. Tym razem - na szczęście - nie chodzi jednak o podbój Starego Kontynentu, a poszukiwanie rozwiązania dla kurczących się złóż ropy naftowej.

Sponsorowana przez Audi niewielka rafineria w Dreźnie rozpoczęło właśnie pilotażowy program wytwarzania syntetycznego oleju napędowego przy wykorzystaniu CO2 i wody. Przedsięwzięcie ma pełne poparcie niemieckich władz. Dr Johanna Wanka - Federalny Minister Edukacji i Badań Naukowych - zatankowała ostatnio pierwsze pięć litrów uzyskanego w Dreźnie paliwa do swojego samochodu służbowego - Audi A8 3,0 l TDI Clean Diesel Quattro. Jej zdaniem produkcja oleju napędowego z CO2 przyczyni się do ochrony klimatu i efektywnego wykorzystania surowców naturalnych.

Reklama

Wytwarzane w Dreźnie paliwo powstaje wyłącznie przy użyciu "zielonej energii". Niezbędnego do produkcji oleju napędowego CO2 dostarcza zakład produkcji biogazu, część surowca pobierana jest też bezpośrednio z atmosfery.

Produkcja obejmuje trzy główne etapy. W pierwszym podgrzewana woda, w procesie elektrolizy, rozkładana jest na wodór i tlen. Następnie - pod ciśnieniem, w wysokiej temperaturze - wodór wchodzi w reakcję z CO2 w specjalnych reaktorach do syntezy. W efekcie twrzy się ciecz powstała ze związków węglowodorowych o długich łańcuchach. Tak samo, jak w przypadku pozyskiwanej w klasyczny sposób ropy, powstały w ten sposób półprodukt może być rafinowany do uzyskania wysokiej jakości, syntetycznego, oleju napędowego. Paliwo jest wolne od siarki i węglowodorów aromatycznych, a wysoka liczba cetanowa sprawia, że świetnie się spala.

Wydajność procesu pozyskiwania paliwa szacowana jest na wysokie 70 proc.

Badania laboratoryjne wykazały, że uzyskany w ten sposób olej nadaje się do mieszania z klasycznym olejem napędowym. W dalszej perspektywie mógłby on również zastąpić go całkowicie.

Przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Rozwoju i Badań Naukowych prace nad projektem ruszyły w maju 2012 roku. Prace budowlane w nad nową rafinerią ruszyły w lipcu 2013. Instalacja uruchomiona została 14 listopada ubiegłego roku. W najbliższych miesiącach zakład planuje wytworzyć około 3 tys. litrów syntetycznego oleju ochrzczonego nazwą Audi e-diesel.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Audi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy