Najlepszy jest silnik z Polski!

Co roku międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych wybiera najlepsze jednostki napędowe na rynku.

Zwycięstwo w konkursie International Engine of the Year to dla producenta samochodów olbrzymia nobilitacja. W Stuttgarcie jury, w skład którego weszło 36 dziennikarzy motoryzacyjnych z różnych krajów świata, ogłosiło laureatów tegorocznej edycji.

Reklama

Nagrody przyznawane są w 11 kategoriach. Osiem z nich dotyczy pojemności, wybiera się też najlepszy silnik ekologiczny i sportowy (w cywilnym, popularnym znaczeniu) oraz najlepszą nowo opracowaną konstrukcję. Na koniec, spośród zwycięzców kategorii pojemnościowych, wybierany jest Międzynarodowy Silnik Roku.

Każdy juror może przyznać w jednej kategorii 25 punktów. Może je przyznać maksymalnie 5 silnikom, z tym, że żaden nie może otrzymać więcej niż 15 punktów, a dwa najlepsze nie mogą zostać ocenione tak samo wysoko.

Przy ocenianiu silników bierze się pod uwagę m.in. osiągi, zużycie paliwa, zastosowane technologie, nowatorstwo, techniczne wyrafinowanie oraz wrażenia z jazdy.

Którzy z producentów świętować mogą sukces?

Polski akcent

Niekwestionowanym zwycięzcą tegorocznego konkursu został Fiat. Prestiżowy tytuł Najlepszego Silnika Roku 2011 otrzymał dwucylindrowy, benzynowy motor TwinAir o pojemności 875 cm3. Silnik, który produkowany jest w polskiej fabryce Fiata w Bielsku-Białej, stanowi obecnie szczyt osiągnięć w dziedzinie downsizingu. Dzięki turbodoładowaniu jednostka osiąga moc 85 KM. Wyposażony w nią fiat 500 przyspiesza do 100 km/h w 11,5 s. i - przynajmniej według producenta - zużywa średnio 4,1 l benzyny na 100 km.

W najbliższym czasie silnik trafi pod maskę nowej lancii ypsilon. Fiat potwierdził również, że jednostka oferowana będzie także w wersji bez turbodoładowania, która rozwijać ma moc 65 KM. Niedługo pojawi się też topowa odmiana o wyższym ciśnieniu doładowania, która dysponować będzie mocą aż 105 KM.

To jednak nie wszystkie wyróżnienia, jakie przypadły w udziale dwucylindrowej jednostce produkcji Fiat Powertrain. Silnik ten zdobył jeszcze trzy inne nagrody - w każdej kategorii, w której startował. Jednostkę okrzyknięto najlepszym silnikiem o pojemności do 1000 cm3. Turbodoładowane 0.9 l od Fiata ogłoszono też silnikiem najbardziej przyjaznym środowisku, oraz najlepszą nową jednostką napędową. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku ten ostatni tytuł również trafił w ręce przedstawicieli koncernu Fiat. Najlepszym nowym silnikiem okrzyknięto wówczas jednostkę 1,4 l MultiAir turbo.

Dwa wyróżnienia przypadły też w udziale należącej do Fiata marce Ferrari. Jej 4,5-litrowe V8 uznano najlepszym silnikiem o pojemności powyżej 4 l oraz silnikiem oferującym najlepsze osiągi (Best Performance Engine).

Niemcy też potrafią

O ogromnym sukcesie mówić też mogą przedstawiciele BMW. Silniki niemieckiej marki zdobyły nagrody w aż czterech kategoriach. 1,6-litrowe, benzynowe turbo (produkowane przez BMW i PSA), okrzyknięto najlepszą jednostką o pojemności od 1,4 do 1,8 l. W kategorii pojemności od 1,8 do 2,0 l zwyciężył silnik BMW 2,0d TwinPower turbo. Jednostki niemieckiej marki zdeklasowały też konkurencję w kategorii od 2,5 do 3,0 l,w której zwyciężył silnik BMW 3,0 DI TwinPower turbo oraz w kategorii od 3,0 do 4,0 l, w której zwyciężyła jednostka BMW 4,0 V8.

Nagrodę za konstrukcję 1,4 TSI otrzymał również koncern Volkswagena. Jednostkę okrzyknięto najlepszym motorem w kategorii pojemności od 1,0 do 1,4 l.

Jury wyróżniło także 2,5-litrowe TFSI produkcji Audi, które uznano najlepszą jednostką o pojemności od 2,0 l. do 2,5 l.

Szczegółowe wyniki w poszczególnych kategoriach znajdziesz na następnej stronie.

Dowiedz się więcej na temat: najlepszy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje