Najlepsza opona!

Najnowsza opona Goodyear Eagle F1 w testach przeprowadzonych w ostatnim czasie przez brytyjski magazyn EVO oraz przez AUTO BILD pokonała konkurencję i została uznana oponą numer jeden na świecie. Goodyear Eagle F1 to nowa opona klasy Ultra High Performance (UHP). Jej rywalami w teście miesięcznika Auto Bild były również opony tej klasy: włoska nowość - Pirelli P Zero Nero oraz opony mające ustaloną już markę Bridgestone S-03, Michelin Pilot Sport oraz Continental Sport Contact II. Testowano je w położonym w południowej Francji Mireval - ośrodku testowym Goodyeara. Uchodzi on za jeden z najlepszych, jeżeli chodzi o wymagania stawiane torom do testowania opon. W teście wykorzystano sportowe audi TT z napędem na cztery koła.

Test opon o rozmiarze 225/40 ZR 18

Jak testowano?

Na torze testowym przeprowadzono kilka prób. Właściwości trakcyjne opon badano na odcinkach o różnej długości, na ciasnych i szybkich zakrętach, na suchej i mokrej nawierzchni. Jedna z prób polegała na nagłym zatrzymaniu rozpędzonego do 100 km/h samochodu. W ten sposób badano przyczepność opony. Stale kontrolowano ciśnienie w oponach i zapisywano wrażenia z testu.

Sterowność na mokro - odcinek 1700 m

Continental   1.08,3 min
Pirelli       1.08,5 min
Goodyear      1.08,8 min
Bridgestone   1.08,8 min
Michelin      1.11,2 min
Na 1700-metrowym torze w czołówce panuje tłok. Tylko Michelin wykazuje niedomagania w prowadzeniu bocznym. Bridgestone w warunkach skrajnych prezentuje się dobrze.

Reklama

Hamowanie na mokro - droga hamowania ze 100 km/h

Goodyear     44,8 m
Continental  49,3 m
Michelin     49,4 m
Pirelli      49,8 m
Bridgestone  50,5 m
Szczytową formę prezentuje tu Goodyear Eagle F1: z prędkości 100 km/h uzyskuje na mokrej nawierzchni opóźnienie 8,6 m/s2

Aquaplaning wzdłużny - (Prędkość wpadania w poślizg hydrodynamiczny)

Goodyear     92,3 km/h
Michelin     92,6 km/h
Pirelli      90,4 km/h
Continental  87,5 km/h
Bridgestone  87,5 km/h
Dzięki wyraźnemu ukształtowaniu kierunkowemu bieżnika Goodyear Eagle F1wychodzi zwycięsko z testu na aquaplaning. Bridgestone i Continental nieco w tej rywalizacji kuleją.

Sterowność na sucho - odcinek 3300 m

Pirelli      1.46,4 min  
Bridgestone  1.46,4 min
Michelin     1.46,4 min
Continental  1.46,7 min
Goodyear     1.47,2 min
Ze względu na napęd na 4 koła różnice w tej klasyfikacji są bardzo niewielkie. Jedynie Goodyear z powodu tendencji do podsterowności odstaje od czołówki.

Hamowanie na sucho - droga hamowania ze 100 km/h

Bridgestone  35,3 m
Goodyear     35,7 m
Michelin     36,7 m
Pirelli      36,6 m
Continental  37,3 m
Jeśli chodzi o opóźnienie, żadnemu z pięciu konkurentów niczego nie można zarzucić. Wszyscy bez wyjątku wykazują bardzo wysoki poziom. Bez zarzutu jest też trzymanie się toru jazdy podczas hamowania.

Opis testu:

Hamowanie na suchym i na mokrym

Pierwsza "konkurencja" testu pokazuje, jaką skutecznością hamowania mogą się wykazać rywalizujące opony. W przypadku suchej nawierzchni widać, jak mało jest tu miejsca na rozpychanie się łokciami. Wszystkie pięć opon wytrzymuje bowiem opóźnienie hamowania ponad 10 m/s2. Między zajmującą najwyższe miejsce oponą Bridgestone i niby najgorszą w tej dyscyplinie oponą Continental różnica wynosi jedynie dwa metry.

Natomiast taki sam test na mokrej nawierzchni wykazuje zdecydowane różnice. Najlepszy na tym polu jest Goodyear. Z prędkości 100 km/h amerykańsko-francuski produkt zatrzymuje się po 44,8 metrach. Zatem wobec konkurencji, którą dzielą minimalne różnice, zaprojektowana w Mireval opona F1 uzyskuje przewagę ponad 4 metrów. Oczywisty handicap, daje się także zaobserwować podczas próby aquaplaningu. Przy siedmiomilimetrowym poziomie wody 20 procentowy poślizg Goodyeara został stwierdzony dopiero przy prędkości 92,3 km/h.

Michelin Pilot Sport plasuje się na nieomal identycznym poziomie i potwierdza w ten sposób skuteczność wobec aquaplaningu konstrukcji o stosunkowo otwartym bieżniku kierunkowym. Tym bardziej jednak zaskakuje fakt, że konkurencji nie wytrzymuje tu Bridgestone S-03.

Zatem wszystkich pięciu konkurentów dzielą minimalne różnice. Jedynie opona Michelin Pilot Sport w przypadku mokrych warunków wypada z tej stawki. Niedostateczne siły prowadzenia bocznego i duży kąt znoszenia powodują stratę niemal trzech sekund na jednym okrążeniu toru.

Jak zachowują się obie nowości na mokrych odcinkach?

Jeśli chodzi o czas okrążenia, to różnice są nieistotne. Pirelli daje kierowcy bardziej bezpośrednie wyczucie prowadzenia auta niż Goodyear. Za to Eagle F1 reaguje bardziej spokojnie na zmiany obciążenia. P Zero Nero reaguje na nagłe zdjęcie nogi z gazu raptownym zadarciem tyłu pojazdu. Subiektywnie Continental i Bridgestone najlepiej czują się na mokrym podłożu. Sport Contact II prowadzi się bardzo precyzyjnie, a podczas zmiany obciążeń doskonale poddaje się manewrom, powodując jedynie delikatne wynoszenie tyłu pojazdu na zewnątrz. S-03 prezentuje się na kołach Audi jako doskonały przykład obojętności. Nawet gwałtowne ruchy nie wyprowadzają tych opon z równowagi. W skrajnej sytuacji Audi Quattro spokojnie i w sposób kontrolowany napiera na zewnętrzny łuk.

Na suchych odcinkach

Na suchej nawierzchni opony Bridgestone wykazują pewną podatność na zmiany obciążenia. Ten typ ogumienia raczej wspomaga żwawość skonstruowanego z zasady podsterownie Audi TT. Tym samym japońskie produkty pod względem zachowania się podczas jazdy stanowią dobre towarzystwo Michelina, o czym świadczą prawie identyczne czasy okrążeń toru. Także Pirelli dzięki dokładnemu prowadzeniu i małym kątom znoszenia oscyluje na tym samym poziomie. Po trzech zmierzonych okrążeniach włoska konstrukcja wykazuje jednak największe zużycie. Jeśli chodzi o czas, to tuż za czołową trójką plasuje się Continental. Nieco mniej dokładne prowadzenie i nieco większe kąty znoszenia przyhamowują parcie opon Sport Contact na pozycje liderów.

Identyczne symptomy ujawnia także Goodyear. Ze względu na otwarte ukształtowanie bieżnika są one jeszcze bardziej wyraziste. Tendencja do podsterowności oraz nieco słabsza przyczepność dają się zauważyć na stoperach.

Ogólnie różnice między pięcioma konkurentami są raczej nieistotne. Przynajmniej na Audi Quattro TT z napędem na 4 koła stały rozwój opon klasy Ultra High Performance wskazuje na to, że są one jak najbardziej godne tego oznaczenia.

CENA i OCENA:

Goodyear Eagle F1

Cena: 205 Euro (na rynku niemieckim)

Plusy: Bardzo dobre wyniki przy aquaplaningu. Doskonałe hamowanie na mokrej i suchej jezdni. Dokładne prowadzenie na mokrym.

Minusy: Duże kąty znoszenia na suchym. Lekkie reakcje na zmiany obciążeń na mokrym i suchym.

Szczególnie warte polecenia

Bridgestone Potenza S-03

Cena: 235 Euro

Plusy: Bardzo dobre zachowanie podczas hamowania na suchym. Dokładne prowadzenie. Łatwe do opanowania reakcje na zmiany obciążeń na suchym

Minusy: Umiarkowane zachowanie podczas aquaplaningu

Szczególnie warte polecenia

Continental Sport Contact II

Cena: 235 Euro

Plusy: Dobra przyczepność na mokrym i neutralne zachowanie na szybkich łukach. Łagodne przechodzenie w nadsterowność przy zmianie obciążeń.

Minusy: Prowadzenie w okolicach położenia środkowego kierownicy trochę niedokładne.

Szczególnie warte polecenia.

Michelin Pilot Sport

Cena: 275 Euro

Plusy: Bardzo dobre zachowanie przy aquaplaningu. Bardzo precyzyjne kierowanie, wysoka przyczepność i dobre hamowanie na suchym.

Minusy: Duże kąty znoszenia i bardzo niski poziom przyczepności na mokrym. Wyraźne reakcje na zmiany obciążeń na mokrej nawierzchni.

Warte polecenia

Pirelli P Zero Nero Cena: 275 Euro

Plusy: Duże przyspieszenie poprzeczne na suchym i mokrym. Neutralne zachowanie na suchej jezdni. Bardzo precyzyjne kierowanie.

Minusy: Mały zakres między skrajnymi reakcjami na mokrej nawierzchni. Wysokie zużycie

Szczególnie warte polecenia

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Audi TT | performance | auto | Bild | pilot | hamowanie | Audi | różnice | opony | sport | Michelin | continental | opona | bridgestone
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy