Naciskasz hamulec, tracisz energię...

Po przejechaniu 18 051 kilometrów i odwiedzeniu 30 europejskich krajów, Gerhard Plattner, mistrz świata w jeździe ekonomicznej, dotarł Škodą Fabia 1.4 TDI do Hamburga i, co najważniejsze, osiągnął swój cel - zużycie paliwa, na poziomie, który zakładał. W ten sposób zakończył trwający cztery tygodnie ekonomiczny rajd wydając na tankowanie mniej niż 1 000 Euro.

Ostatecznie paliwo kosztowało go tylko 745,77 Euro. Jego Škoda napędzana silnikiem o mocy 51kW/70 KM zużyła średnio 3,94 litra na 100 kilometrów, przy średniej prędkości 81,88 km/h. Wszystko po pokonaniu kilku górskich przełęczy i jeździe drogami częściowo pokrytymi śniegiem.

Podczas tego wymagającego testu, Gerhard Plattner zdołał udowodnić, że jazda z myślą o niskim zużyciu paliwa nie musi oznaczać tamowania ruchu drogowego.

"Bardziej interesowało mnie udowodnienie, że Škoda Fabia prowadzona w takim ekonomicznym stylu, potrzebuje średnio 4,7 litra lub mniej paliwa na przejechanie 100 kilometrów, nawet gdy mamy do czynienia z niesprzyjającymi warunkami drogowymi" - mówi Plattner.

Jego recepta na ekonomiczną jazdę jest następująca: "Kiedy prowadzisz - przewiduj, ponieważ za każdym razem, gdy naciskasz na pedał hamulca tracisz energię. Opłaca się również wyłączyć silnik jeśli stoisz na światłach ulicznych dłużej niż 20 sekund". Dzięki takim zasadom, Plattner częściej napełniał zbiornik z płynem do spryskiwaczy przedniej szyby niż bak swojego samochodu. Podczas swojej europejskiej eskapady w serwisie pojawił się tylko raz - aby wymienić olej. Stało się to w Portugalii, po przejechaniu dokładnie 15 000 kilometrów.

Reklama

Zanim Plattner dojechał do Portugalii, osiągnął "szczyt formy" w Austrii, gdzie pokonał swoją Škodą Fabia TDI przełęcz Kühtaisattel w Tyrolu na wysokości 2 020 m.n.p.m. Oczywiście, "idealne warunki do uprawiania sportów zimowych" oznaczały zagrożenie dla planów Plattner'a. Podczas podróży tylko raz był zmuszony do zmiany trasy - stało się to po drodze do Irlandii. Zmusiła go do tego awaria silnika... promu. Napięty rozkład jazdy nie pozwalał na opóźnienia. Zrezygnował więc z odwiedzenia wyspy, z postanowieniem nadrobienia brakujących do ukończenia testu kilometrów na kontynencie. Ostatecznie odwiedził z tego powodu 30 zamiast 31 europejskich krajów.

Przypomnijmy, że trasa Europejskiego Testu Ekonomiczności rozpoczęła się w Hamburgu 7 listopada 2005 r. Następnie przebiegała przez Niemcy, Danię, Norwegię, Szwecję, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Słowację, Austrię, Słowenię, Chorwację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Grecję, Włochy, San Marino, Liechtenstein, Szwajcarię, Monako, Francję, Hiszpanię, Portugalię, Wielkę Brytanię, Belgię, Luksemburg, Holandię i zakończyła się powrotem do Hamburga 4 grudnia 2005 r.

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: mistrz świata | zużycie paliwa | paliwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy