Matrix OLED, czyli nowe oświetlenie Audi

​Audi w ostatnich latach mocno rozwija technologię oświetlenia samochodów. Przypomnijmy, że najnowszym typem świateł, już stosowanym w samochodach produkcyjnych jest tzw. Matrix LED.

Reflektory wykonane w tej technologii składają się z punktów świetlnych, które zapalają się niezależnie i automatycznie, dzięki czemu snop światła oświetla drogę, ale omija innych użytkowników dróg, dzięki czemu nie powoduje oślepienia.

Audi idzie jednak dalej i obecnie pracuje nad tylnymi światłami nazwanymi Matrix OLED. Na salonie we Frankfurcie we wrześniu pokazany zostanie pierwszy prototyp z tym rozwiązaniem.

Skrót OLED pochodzi od angielskich słów "organic light emitting diode" - w tłumaczeniu na język polski "dioda elektroluminescencyjna". W każdej jednostce oświetleniowej OLED są dwie elektrody - z których przynajmniej jedna musi być przezroczysta - zbudowane z kilku cienkich warstw organicznego półprzewodnika. Stały prąd pod niskim napięciem - od trzech do czterech woltów - sprawia, że te warstwy, cieńsze od jednej tysięcznej milimetra, świecą. Barwa światła zależy przy tym od właściwości cząsteczek źródła światła.

W przeciwieństwie do źródeł światła punktowego, takich jak diody z półprzewodzących kryształów, diody elektroluminescencyjne to diody płaskie. Ich światło osiąga najwyższy poziom homogeniczności, a jego jasność można bezstopniowo regulować. Światło nie rzuca cienia i nie wymaga stosowania reflektorów, światłowodów i tym podobnych elementów optycznych.

Reklama

Jednostki świetlne OLED są zatem bardzo wydajne i lekkie. Ponadto prawie nie wymagają chłodzenia.

Postęp rozwoju techniki OLED jest bardzo szybki. Zwiększenie luminacji, czyli natężenia oświetlenia, umożliwia zastosowanie diod elektroluminescencyjnych także w kierunkowskazach oraz w światłach hamowania. Stosowane obecnie cienkie warstwy szkła z materiałem organicznym, zostaną zastąpione przez folie z tworzywa sztucznego. Te nowe, elastyczne materiały nośne można formować w trzech wymiarach, co otwiera przed stylistami zupełnie nowe możliwości.

Potencjał techniki OLED można było już zobaczyć w kilku modelach i egzemplarzach studyjnych Audi. Na szczególną uwagę zasługuje rozwiązanie "OLED Lighting“ z przezroczystymi, wielobarwnymi diodami elektroluminescencyjnymi, podkreślającymi kontury samochodu oraz "the swarm“ z trójwymiarowym wyświetlaczem OLED.

Kolejna zaleta diod elektroluminescencyjnych to możliwość ich podziału na małe segmenty i możliwość sterowania jasnością tych segmentów. Zakłada się, że dostępne będą różne kolory oraz przezroczyste jednostki OLED. Umożliwi to rozpisanie zupełnie nowych "scenariuszy oświetlenia", o bardzo szybkim czasie przełączania.

Dodatkowo oświetlone powierzchnie będą od siebie precyzyjnie oddzielone. Technika OLED w wydaniu Audi staje się w ten sposób techniką Matrix OLED, budując wraz z techniką diodową Matrix LED oraz laserową Matrix Laser, portfolio rozwiązań oświetleniowych niemieckiej firmy.

Dowiedz się więcej na temat: Audi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy