Klimatyzacja Delphi w Murcielago

Należący do Audi Automobili Lamborghini wybrał Delphi Automotive Systems jako dostawcę systemu kontroli klimatu dla swojego najnowszego modelu. Wprowadzony we wrześniu Lamborghini Murcielago będzie wyposażony w kompletny układ ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) wytwarzany przez dział systemów termicznych Delphi. Delphi dostarczy również komponenty związane z HVAC, wspomagające pracę systemu.

To drugi przypadek w historii, kiedy to fabryczny zespół zajmujący się specjalnymi zastosowaniami dla producentów pojazdów samochodowych - przygotowany do realizacji nietypowych projektów i spełniania wysokich wymagań stawianych przez firmy takie, jak Lamborghini - zaprojektował i zbudował system dla samochodu tej firmy. Opracowanie układu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) do samochodu o takiej mocy - 580 KM dostarczanych przez 12-cylindrowy, 48-zaworowy silnik widlasty - wymagało ścisłej współpracy z firmą Lamborghini, gdyż bez niej opracowanie układu o wysokiej wydajności nie byłoby możliwe.

Reklama

Dostawcą kompletnych zestawów HVAC jest zakład Delphi Molinella we Włoszech, już po raz drugi wybrany przez Lamborghini (poprzednio dla modelu Diablo). - To wyraz stale rozwijającej się współpracy pomiędzy naszymi firmami - powiedział Roberto Grotti, główny inżynier w Delphi Molinella, odpowiedzialny za projekt dla Murcielago.

Produkcja dla modelu Murcielago szacowana jest na 450 kompletów HVAC rocznie. Pierwszą wersją nadwozia Murcielago będzie coupe, a w miarę upływu czasu dostępne będą również inne. System kontroli klimatu opracowany przez Delphi dla Murcielago jest całkowicie automatyczny, lecz równie dobrze można nim sterować ręcznie. Działaniem układu zawiaduje elektroniczny sterownik (ECU). W skład systemu wchodzi też nowoczesny sensor słoneczny. W ramach kompletnych układów HVAC, zakład Delphi w Ostrowie Wielkopolskim dostarcza do Lamborghini Murcielago skraplacze do układu klimatyzacji.

Zakład wymienników ciepła i chłodnic Delphi Harrison Thermal Systems w Ostrowie Wielkopolskim powstał w roku 1996 po przejęciu Zakładów Sprzętu Mechanicznego, największego w Polsce wytwórcy chłodnic i nagrzewnic samochodowych. To pierwszy w Polsce zakład produkujący w systemie NOCOLOK (spiekanie aluminium w kontrolowanej atmosferze i temperaturze). Fabryka oferuje szeroki asortyment wymienników ciepła oraz innych komponentów systemów termicznych dla przemysłu samochodowego, rolnictwa oraz budownictwa. Swoje produkty dostarcza do takich producentów, jak: Fiat, Opel, Daewoo, VW, Renault (w tym do II generacji modelu Laguna i do luksusowej limuzyny Renault Vel Satis). We współpracy z Delphi Molinella (Diavia), zakład dostarcza wyprodukowane skraplacze do samochodów tak ekskluzywnych, jak Lamborghini i Ferrari. Uzupełnieniem oferty produkcyjnej zakładu jest szeroka gama wyrobów dostarczanych na rynek części zamiennych.

W fabryce Delphi w Ostrowie Wielkopolskim na nowoczesnych liniach produkcyjnych wytwarzane są:

- chłodnice wody i grzejniki nagrzewnic oraz kondensory klimatyzacji wykonywane w technologii spiekanego aluminium, a także metodą mechanicznego rozpęczania rurek i w tradycyjnej technologii mosiężno-miedzianej;

- akumulatory-dehydratory stosowane do odwadniania medium w układzie klimatyzacji samochodowej;

- moduły obsługi termicznej silnika CRFM, moduły przewietrzania i klimatyzacji wnętrz pojazdów HVAC

Firma Delphi zainwestowała znaczne środki w wyposażenie fabryki w najnowsze technologie, w tym nowoczesny system produkcji wymienników ciepła z lutowanego aluminium. Inwestycje te pozwoliły na sprzedaż wyrobów z Ostrowa w całej Europie. W fabryce zatrudnionych jest ponad 600 osób. Zakład posiada certyfikaty jakościowe QS 9000 i VDA 6.1. Jako pierwszy zakład Delphi w Polsce, fabryka otrzymała również międzynarodowy certyfikat ochrony środowiska ISO 14001, dzięki któremu zakład w Ostrowie znalazł się w zaszczytnym gronie firm "Panteonu Polskiej Ekologii", tytułu przyznawanego przez Ministra Ochrony Środowiska RP.

W lipcu 2001 roku zakład zakończył proces certyfikacji ISO/TS 16949, bardzo restrykcyjnej, prestiżowej normy stanowiącej połączenie wszystkich obowiązujących w przemyśle motoryzacyjnym norm jakościowych, wymaganych przez producentów samochodów.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje