FSO sprzedało markę Syrena! Będzie nowe polskie auto?

Środa, 15 maja 2013 (22:35)

W zeszłym miesiącu informowaliśmy, że grupa studentów z Politechniki Wrocławskiej postawiła sobie za cel stworzenie współczesnej wersji Syreny Sport.

Zdjęcie

Wróci marka Syrena? / 
Wróci marka Syrena?
Pomysłodawcą był Rafał Czubaj, do współpracy udało się namówić stylistę Pavlo Burkatskyy'ego oraz grafika komputerowego Macieja Marcinkowskiego. Grupa pasjonatów dysponując skromnym studenckim budżetem nie myśli rzecz jasna o uruchomieniu produkcji seryjnej. Celem jest jednak przygotowanie pełnej dokumentacji technicznej tak, by - gdy tylko znajdzie się sponsor - nie było problemów ze stworzeniem jeżdżącego prototypu.

Okazuje się jednak, że nie tylko studenci z Wrocławia postawili sobie za cel wskrzeszenie marki Syrena. Wiele wskazuje na to, że w przyszłości samochody o tej nazwie znów pojawią się na drogach!

Reklama

Fabryka Samochodów Osobowych S.A. oraz polsko-kanadyjski projektant przemysłowy Arkadiusz Kaminski, założyciel i dyrektor generalny AK Motor International Corporation, ratyfikowały umowę regulującą przyszłość marki Syrena. Z umowy wynika, że FSO zachowuje historyczne prawa jako producent samochodów Syrena do oryginalnej marki FSO Syrena, zaś AK Motor uzyskało oficjalne i wyłączne prawa do rozwoju, wytwarzania i marketingu pojazdów pod marką AK Syrena.

Co to oznacza w praktyce?

FSO potwierdziła, że nie będzie korzystać z marki Syrena w przyszłości w związku z planowaną produkcją własnych nowych samochodów. Projekt AK Syrena pozwala na odbudowanie tej marki pod kierownictwem AK Motor. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie: "Drzwi pozostają otwarte dla współpracy pomiędzy FSO i AK Motor, w ramach której AK Motor może wykorzystać FSO w charakterze producenta".

Arkadiusz Kaminski oświadczył, że "plan zakłada wytwarzanie pojazdu AK Syrena w Polsce, na istniejących podzespołach i płycie podłogowej, przynajmniej na początku, oraz jeśli to możliwe, w przyszłości w powiązaniu z FSO. Ten polski samochód będzie również służyć jako platforma dla promowania przyjaznych dla środowiska innowacyjnych technologii". W rzeczywistości chodzi więc o zbudowanie współczesnej wersji popularnej niegdyś Syreny w oparciu o dostępne dziś technologie innych producentów.

Zdjęcie

Oryginalna Syrena była napędzana silnikiem od motopompy / Fot: Mariusz Gaczyński /East News
Oryginalna Syrena była napędzana silnikiem od motopompy / Fot: Mariusz Gaczyński
/East News

Jak na razie wiadomo jedynie, że AK Motor (siedziba firmy mieści się w Kanadzie) pracuje właśnie nad koncepcyjnym pojazdem o nazwie AK Syrena Koncept 1 "Meluzyna". Informacje na temat auta trzymane są jednak w tajemnicy - nie wiadomo, kiedy samochód ujrzy światło dzienne. Firma nie chwali się również tym, w oparciu o podzespoły jakich marek powstawać by miała AK Syrena.

W oficjalnym oświadczeniu założyciel AK Motor - Arkadiusz Kamiński - podkreśla, że: "Przypadkowy obserwator może nie dostrzec faktu, że utalentowani konstruktorzy FSO w istocie zostawili po sobie dziedzictwo rozwiązań konstruktorskich w dziedzinie motoryzacji dla przyszłych pokoleń, które cechuje racjonalizm i elegancka prostota oraz czysta i ponadczasowa forma, które sprawiają, że ich atrakcyjność nie przemija".

Słowa te pozwalają twierdzić, że - w przeciwieństwie do wielu pojazdów niszowych marek - nowe Syreny kierowane będą do stosunkowo szerokiej klienteli.

Jak myślicie, czy biorąc pod uwagę polską rzeczywistość, ten ambitny projekt ma szanse powodzenia?

ZJEDŹ NA CHWILĘ NA POBOCZE

Artykuł pochodzi z kategorii: Producenci

Więcej na temat:stworzenie

Zobacz również

  • Katastrofalne oznakowanie polskich dróg

    Na 80 proc. odcinków dróg skontrolowanych w woj. mazowieckim stwierdzono co najmniej jeden przypadek nieczytelnego lub źle widocznego oznakowania - wynika z raportu przygotowanego przez Mazowiecki... więcej