Elitarne V6

W społeczeństwie polskim utarły się stereotypy o „prestiżowej pozycji” niektórych marek. Według tego kupujący audi A4 czy bmw3 to zupełnie inny odbiorca, niż użytkownik citroena C5 i renault laguna. Różnią ich wymagania odnośnie poziomu wyposażenia i parametrów jazdy, oraz ... możliwości finansowe. Te stereotypowe stwierdzenia weryfikuje jednak rynek. Obecnie w Polsce oferowane jest kilka „elitarnych samochodów V6”. Najlepiej wyposażone modele Peugeot czy Renault mają cenę blisko dwukrotnie wyższą od identycznie wyglądających tańszych modeli i są droższe niż niektóre modele firm uznanych za „wyznacznik luksusu”.

Alfa Romeo 156
Samochód ten przywrócił włoskiej marce wysoką pozycję wśród usportowionych limuzyn. Firma znana przed laty z doskonałych osiągnięć sportowych, także dzisiaj oferuje sportowy styl. Ma go zapewnić pojazd z silnikiem V6 2500 ccm o mocy 192 KM. Pozwala on osiągać prędkość 230 km/h i przyspieszenia 7,3 sek. Polska oferta obejmuje także wersję GTA z silnikiem 3200 ccm o mocy 250 KM, która może jeździć do 250 km/h i przyspieszać w czasie 6,3 sek. Koszt zakupu GTA to 159 000 zł, a 2,5 V6 – 115 000 zł. Dla porównania najtańsza wersja 1,6 TS kosztuje 78 000 zł.

Reklama

Audi A4
Firma Audi jednostki V6 oferuje zarówno w wersji benzynowej, jak i diesel (!!!). W przypadku niskoprężnych są to 2400 ccm (170 KM) i 3000 ccm (220 KM). Mniejsza pozwala na uzyskanie prędkości 226 km/h i przyspieszenia w czasie 8,8 sek, a większa odpowiednio 245 km/h i 6,9 sek. W przypadku diesla jednostka 2500 ccm ma moc 179 KM i pozwala na jazdę ponad 220 km/h i przyspieszenia w czasie 8,6 sek. Za wersje benzynowe musimy zapłacić minimum 115 500 zł (2400 ccm) i 150 000 zł (3000 ccm), a diesel to koszt 150 000 zł. Najtańszy audi a4, który wizualnie nie różni się od innych wersji to 85 000 zł.

Citroen C5
Atutem modelu jest zawieszenie w którym wyeliminowano układy sprężyn i resorów, na korzyść sterowanej komputerem hydrodynamiki. Dodatkowo gdy jedziemy wolno następuje automatyczne zwiększenie prześwitu, a gdy zwiększymy prędkość, karoseria sama obniża się poprawiając przyczepność do nawierzchni. Silnik V6 użyty w „cytrynie” to jednostka 3000 ccm o mocy 207 KM, która pozwala na jazdę z prędkością 240 km/h i przyspieszenia do 100 km/h w 8, 2 sek.. Koszt tego pojazdu to 110 300 zł. Identycznie wyglądający C5, który ma najsłabszy silnik 1800 ccm, kosztuje 68 400 zł.

Ford Mondeo
Gdy ktoś chciałby zakupić luksusowego forda z największym motorem to przygotowano dla niego wersję z silnikiem 2500 ccm o mocy 170 KM. Pojazd wyposażony w tę jednostkę rozpędza się do 225 km/h, a „setkę” kierowca zobaczy po upływie 8,7 sek. Zakup największej wersji silnikowej to wydatek przynajmniej 85800 zł (mondeo trend). Może też zakupić wersję ghia za 104 100 zł. Jeżeli dla kupującego liczy się tylko sylwetka to można kupić najtańszego mondeo z silnikiem 1800 ccm za 62900 zł.

Mercedes C
Samochód, pomimo identycznych wymiarów jak pozostałe, jest notowany o klasę wyżej. Pojazd z najmniejszym silnikiem oferowany w salonach Mercedesa oznaczony C180 jest wyceniony na 118 000 zł. Gdy będziemy chcieli zakupić wersję z silnikiem V6 to mamy do wyboru C240 za 149 000 zł (170 KM, prędkość maks. 235 km/h, przyspieszenie 9,2 sek), lub C320 za 175 000 zł (218 KM, prędkość maks. 245 km/h, przyspieszenie 7,8 sek).

Peugeot 406
Samochody ze znaczkiem lwa także mogą mieć ponadprzeciętne osiągi. Pojazd mający silnik 3000 ccm o mocy 207 KM, może jechać z prędkością 240 km/h i przyspieszać do 100 km/h w czasie 8,1 sek. Jednakże kosztuje on 114 000 zł, podczas gdy najtańsza wersja z oferty 406 SR z silnikiem 1800 ccm wyceniona jest na 63 900 zł. Ten sam silnik 3000 ccm jest stosowany w citroenie, peugeot i renault stąd pojazdy mają podobne parametry jazdy.

Renault Laguna
Pierwszy na świecie samochód w którym wyeliminowano kluczyk do otwierania drzwi i uruchamiania zapłonu kosztuje od 63 000 zł. Jednakże gdy ktoś chce zakupić wersję bogato wyposażoną i mogącą osiągać prędkość 235 km/h i przyspieszać w czasie 8,1 sek to musi się liczyć z wydatkiem 109 000 zł, a nawet 124 000 zł, gdy pojazd ma dodatki z najdroższego pakietu oznaczonego w Renault jako initiale.

Volkswagen Passat
Nazwa „samochód dla ludu” sugeruje, że modele powinny być stosunkowo tanie. Jednakże od kilkunastu lat Volkswagen bardziej dąży w kierunku Audi, niż konkurencji jaką jest np. Ford. Tak też jest w przypadku passata v6. Samochód oferowany jest z jednostką benzynową (2800 ccm) o mocy 193 KM pozwalającą na jazdę z prędkością 238 km/h i przyspieszenia 7,8 sek, lub wersją wysokoprężną 2500 ccm o mocy 150 KM. Passat diesel może jeździć 220 km/h i przyspieszać w czasie 9,6 sek. Koszt zakupu diesla zaczyna się od ceny 130 000 zł, a wersji benzynowej od 117 000 zł. Najtańszy passat kosztuje zaś 73490zł

Ceny pokazują, że stosowane dawniej określenia luksusu są już dzisiaj mitami. Obecnie użytkownik laguny, czy „czterystaszóstki” to często człowiek, którego stać na audi, czy bmw, ale za te same pieniądze kupuje pojazd szybszy i bardziej dynamiczny. Ponadto dla wielu kupujących ważny jest także komfort psychiczny – pojazdy „mniej prestiżowe” omijają złodzieje! Bogusław Korzeniowski

Dowiedz się więcej na temat: modele | Renault Laguna | Audi A4 | jazdy | użytkownik | peugeot | silnik | prędkość | Pojazd | Audi | SEK

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje