Czym różni się Zafira I od Zafiry II?

Marketingowcy koncernów samochodowych twierdzą, choć my im za bardzo nie wierzymy, że najchętniej nowy model samochodu kupują właściciele poprzedniej wersji. Podobno znając wszystkie wady i zalety swojego auta, w nowym oczekują już tylko samych zalet.

Czy podobnie jest w przypadku starej i nowej zafiry?

Różnice między obiema wersjami są dostrzegalne już na pierwszy rzut oka. Powiększone reflektory, lampy tylne, „muskularne” przeprofilowania błotników... Zafira II wygląda całkowicie inaczej jak jej starsza siostra. Jest także o 15 cm dłuższa, o 3,4 cm szersza i o 0,3 cm wyższa. Rozstaw osi zwiększył się o centymetr, a bagażnik zmieści teraz o 45 l więcej bagażu (645 litrów przy złożonym trzecim rzędzie siedzeń). Identyczny jest za to system Flex7 pozwalający w ciągu kilku sekund - bez wyjmowania siedzeń - zmienić siedmioosobowego vana, w.. prawie ciężarówkę o przestrzeni ładunkowej 1700 litrów.

Reklama

Nowa Zafira to jednak nie tylko inne nadwozie i wnętrze. Udoskonalona została także technika.

Dzięki systemowi zawieszenia IDSPlus z elektronicznym układem stałej kontroli amortyzacji CDC, Zafira zapewnia właściwości jezdne jakich dotychczas nie oferował żaden minivan. Gdy w aucie tym jest układ IDS (to wyposażenie opcjonalne), wystarczy nacisnąć przycisk na desce rozdzielczej, aby zawieszenie usztywniło się i pojazd inaczej reagował na ruchy kierownicą i naciśnięcie pedału gazu. Dzięki temu nowy Opel to już nie tylko użyteczny van, ale także samochód spełniający... sportowe ambicje kierowców.

Odnowiona została także gama silnikowa. Wprawdzie w przypadku wersji benzynowych nadal są to jednostki 1,6; 1,8 i 2,2, ale dzięki modernizacji oprzyrządowania i zmiany map wtrysku i zapłonu, charakterystyka pracy i moce uległy zmianie. Obecnie silnik 1600 ccm ma moc 105 KM (poprzednio 100 KM), 1800 ccm ma 140 KM (starszy 1,8 miał 125 KM), a 2200 ccm oferuje 150 KM (poprzednio 147 KM).

Zupełnie odmienne są natomiast wersje wysokoprężne. Zamiast 2,0 DTH o mocy 100 KM i 2,2 DTH o mocy 125 KM, Zafira II dostępna jest z trzema silnikami wysokoprężnymi typu common rail (oznaczone 1,9 CDTi) o mocach 100 KM, 120 KM lub 150 KM.

Zafira II nie odbiega cenowo od starszej wersji. Najtańsza odmiana poprzedniej generacji (1,6 Club) wyposażona m.in. w poduszkę powietrzną kierowcy, ABS, centralny zamek i radio z sześcioma głośnikami kosztowała 74 550 zł. Dostępna obecnie „dwójka” z silnikiem 1,6 w najtańszej wersji Essentia, oferowana jest za 71 950 zł. Wprawdzie 1,6 Club miała standardowo zamontowane radio, a Essentia ma tylko przygotowaną instalację do montażu radio i dwa głośniki, ale Zafira II ma bogatsze wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa biernego: standardem są dwie poduszki powietrzne przednie (w Club 1,6 tylko poduszka kierowcy) i poduszki boczne. Także najtańszy diesel jest oferowany w niższej cenie. Podczas gdy 2,0 DTH (100 KM) Club kosztował 84 400 zł, Essentia 1,9 CDTi (100 KM) jest w salonach za 82 950 zł.

Ponieważ niewiele osób kupowało Zafirę z najuboższym wyposażeniem, warto porównać ceny samochodów z trzecim pakietem wyposażenia. W przypadku starszej wersji, której wyposażenie podzielono na Club, Comfort i Elegance, samochody 1,8 (125 KM) Elegance kosztowały 87 200 zł, a 2,2 DTH (125 KM) Elegance – 102 650 zł. W ofercie Zafiry II, dostępnej z wyposażeniem Essentia, Enjoy, Elegance, Cosmo i Sport, pojazd 1,8 (140 KM) Elegance to wydatek 88 550 zł, diesel 1,9 (120 KM) Elegance kosztuje 97 650 zł, a diesel 1,9 (150 KM) Elegance – 106 750 zł.

Między starszą i nowszą wersją Elegance istnieje dodatkowo różnica wyposażenia. W nowszej zastosowano m.in. klimatyzację elektroniczną (w Zafirze I opcja za dopłatą 1400 zł) i koła ze stopów lekkich 205/55 R 16 (w starszej wersji były koła ze stopów 195/65 R 15). Przewagą Zafiry I Elegance są tylko standardowo oferowane elektrycznie otwierane szyby tylne.

Dla osób szukających tańszych wersji dobrą wiadomością będzie zapewne fakt, że o ile Zafira I w najtańszej wersji Club była tylko z silnikami 100 KM (benzynowy 1,6 i diesel 2,0), to Zafira II jest dostępna z wszystkimi trzema wersjami benzynowymi i dwoma wersjami diesel 100 KM i 120 KM.. (BK)

TUTAJ foto-galeria dwóch generacji zafiry.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: radio | wyposażenie | Zafira
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy