Czy to uratuje Chryslera?

Na specjalnej konferencji prasowej Fiat i Chrysler ogłosiły plan integracji na najbliższe lata.

Kryzys w USA powoli zmierza ku końcowi, a dzięki akcji "Cash for Clunkers" sprzedaż nowych aut ruszyła w górę. Jednak... nie wszystkim. Jednym z największych przegranych jest Chrysler, który w ciągu ostatnich 12 miesięcy zanotował kolejne załamanie sprzedaży - tym razem o ponad 30 procent.

Dlatego plan ratowania tego koncernu musiał być odważny i radykalny. I taki jest...

Fiat i Chrysler (a co za tym idzie, Jeep i Dodge) będą dążyć do jak największej integracji rozwiązań technicznych. Już w przyszłym roku do samochodów segmentu D Chryslera trafi dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynia biegów, której opracowywanie kończy Fiat.

Reklama

W zakresie jednostek napędowych wprowadzony zostanie ścisły podział - Włosi będą produkować silniki czterocylindrowe i diesle, a Amerykanie - sześcio- i ośmiocylindrowe. Czy diesle od Fiata trafią za ocean - tego na razie nie wiadomo.

Integracja nastąpi również na poziomie płyt podłogowych. W 2014 roku grupa ma dysponować trzema wspólnymi platformami: dwiema dla samochodów segmentu A i B (panda, punto, 500), trzecią - dla segmentu C/D (bravo, lancia delta, alfa romeo milano).

Stopniowo Chrysler będzie zaprzestawał produkcji własnych modeli, które będą zastępowane konstrukcjami Fiata. Zakończy się produkcja jeepów: patriot, compass i commander. Dwa pierwsze modele będą produkowane do 2012 roku, a commander, podobnie jak chrysler PT cruiser, zniknie już w 2010 roku. Z produkcji wyjdą również dodge dakota (2011), caliber (2012) i viper (2011). Zakończenie produkcji oznacza całkowity kres życia tych modeli, nie będzie ich kolejnych generacji (wyjątek stanowi viper, którego następca nie jest wykluczony).

Co w zamian? W 2013 roku pojawią się kompaktowy SUV i mały crossover (zastępujący patriota i compassa) sygnowane przez Jeepa, a dostarczane przez Fiata. W tym samym roku zadebiutuje kolejna generacja liberty (cherokee), również będąca fiatem.

Nowości Chryslera to samochód mały (2013, od Fiata), kompaktowy sedan (2012, od Fiata), nowy sebring (2013, od Fiata) i średniej wielkości crossover (2013 od Fiata).

Pod marką Dodge sprzedawane będzie mały pojazd (2012, od Fiata), kompaktowy sedan (2012, od Fiata) i avenger (2013, od Fiata), oraz duży crossover (od 2010).

Pod koniec przyszłego roku w USA rozpocznie się również sprzedaż fiata 500 (w wersji cabrio od 2011, a abarth - od 2012).

Co w Chryslerze pozostanie amerykańskiego? Jeep wrangler (od 2010 roku ma się pojawić z nowym dieslem), nowy grand cherokee (już w przyszłym roku), nowy chrysler 300C (przyszły rok), nowy chrysler town & country (2014), dodge: journey, nitro, challanger, charger (nowy w przyszłym roku) i grand caravan (nowy w 2014 roku).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Fiata | crossover | USA | Fiat | Chrysler
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy