Coraz więcej aut z Polski!

Od początku tego roku do końca października wyprodukowano w Polsce 640 305 aut osobowych i dostawczych, o 7,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Tylko w październiku wytworzono 80 698 pojazdów, o 13,8 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu i o 20,3 proc. więcej niż przed rokiem - podał instytut Samar.

Reklama

W ciągu 10 miesięcy tego roku wyprodukowano w Polsce 551 518 samochodów osobowych, o 8,5 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Największym producentem jest Fiat Auto Poland, który opanował ponad 51,3 proc. polskiego rynku. Fabrykę Fiata w Tychach opuściło od początku roku 283 013 aut, o 20,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Zmontowano tam już m.in. ponad 40,5 tys. sztuk najnowszego modelu 500 - informuje Samar.

Drugą pozycję zajmuje Opel Polska, który w zakładzie w Gliwicach wyprodukował 151,6 tys. aut, o 4,7 proc. mniej w porównaniu z ub. rokiem, co dało mu 27,5 proc. rynku. Najważniejszym modelem, który powstaje w gliwickiej fabryce, jest Zafira - powstało tam ponad 100,7 egzemplarzy tego auta.

W poznańskiej fabryce Volkswagena zbudowano blisko 61,7 tys. aut, o 17,3 proc. mniej niż przed rokiem. Z FSO na Żeraniu wyjechało w tym roku 55,2 tys. samochodów (wzrost o 42,0 proc.), a z lubelskiej fabryki Intrall - 35 sztuk (spadek o 78,5 proc.).

Tylko niespełna 3,0 proc. (16 396 sztuk) wyprodukowanych w Polsce aut osobowych pozostało w kraju. Zdecydowana większość, czyli 97,0 proc. (535 130 egzemplarzy), trafiła na eksport.

Ponadto w ciągu dziesięciu miesięcy bieżącego roku w zakładach w Polsce powstało 88 787 samochodów dostawczych, o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Na pozycji lidera umocnił się Volskwagen Poznań, który z wynikiem 75 570 wyprodukowanych aut (wzrost o 21,0 proc.) zwiększył swój udział w tym rynku z 71,3 do 85,1 proc.

Zarówno Fiat Auto Poland z 13 144 autami dostawczymi, jak i Intrall z 73 samochodami, odnotowały spadek produkcji, odpowiednio o 45,3 proc. i 93,9 proc.

Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, zmniejsza się udział pojazdów dostawczych, które zostają w kraju. Obecnie stanowią one 5,1 proc. ogółu produkcji, podczas gdy przed rokiem było to 7,5 proc. Zwiększa się natomiast eksport - z 92,5 proc. w roku ubiegłym do 94,9 proc. w bieżącym.

Udział samochodów osobowych w produkcji krajowej zwiększył się nieznacznie w ciągu roku i wynosi obecnie 86,1 proc., wobec 85,3 proc. przed rokiem.

Masz samochód? W dziale "Testy/Opinie użytkowników" możesz podzielić się wrażeniami z jego użytkowania.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje